Citat:
Ursprungligen postat av
popupcoffee
Men snälla nån. Allt i FUP spelar in. Men för att bli dömd för mord, måste man styrka att det fanns uppsåt. Eftersom åtalspunkten är mord, är bristande uppsåt det CS vill åt genom att köra på kräks-spåret.
Kan båda eller någon av dem åka på både uppsåt och likgiltighet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Olivera
Men i försvarets argumentation är ju storyn att MH har däckat (svepte en sexa innan de gick från Krogen, hade knappt sovit natten innan och inte ätit) Säger inte att det stämmer, men som fylledäckad kan man ju sova igenom en fest med musik på hög volym osv. Så väldigt osannolikt är det väl inte att sova igenom några rejälas dunsar?
Grannen var ju vaken, och närapå rakt under - dunsar och steg låter ju högre neråt än i samma lägenhet (därför alla i lägenhet hatar Grannen Ovanpå…)
Nej, som du skriver, det är inte helt osannolikt att MH faktiskt sover genom detta. Men varför köpa en grogg på krogen för nästan 200 spänn, när man har vinboxen gömd ute, i närheten?
Citat:
Ursprungligen postat av
SaraK.E.
Att JJ trängde sig in hos folk, bl.. TT, var ett varningstecken. Hon vägrade acceptera att de inte skulle vara vänner mer.
"Upptrappning av stalkningen kan ske antingen i omfattning eller i allvarlighetsgrad. Som ett led i upptrappningen kan stalkaren närma sig och vilja ta kon-
takt med den utsatta både på offentliga platser men även i hemmet. Det händer att de försöker tränga sig in i hemmet eller på arbetsplatsen i sina försök att få
kontakt med den de utsätter. Forskning visar att upptrappning och den typen av närmande till fysisk kontakt ökar risken för att stalkaren ska begå en vålds-
handling, det kan resultera i mycket allvarligt våld och även dödligt våld mot den utsatta (Kropp, Hart & Lyon, 2008; McEwan, et al., 2009b).
Mycket bra inlägg, jaa att inga av de drabbade anmälde dessa gånger till polisen som hemfridsbrott??
Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Visserligen är jag trög, men inte p g a att jag inte delar din uppfattning .
Jag TROR att när J fick höra att M berättat om dumpningen, trodde hon även att M berättat om misshandeln och strypningen, även om FL inte sa det. (J gick i FLs fälla.) Och för att då förminska dådet erkände hon en lättare misshandel. När hon sedan en gång erkänt blev det svårt att ta tillbaka det.
Jaa, JJ gick i FLs fälla, big time, hahaa, lite oväntat tyckte jag, jag trodde det var MH som skulle göra det egentligen. Men FL börjar ju med att tala om för JJ att MH inte var med på dumpningsresan för MHs mobils rörelser stöder att MH inte åkte på någon dumpningsresa/haschkakeresa........
Men varför blir JJ så rädd/arg när hon tror att hon ensam kommer att åka på allt?