2023-03-28, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Är obducenten också en hon? Om det är så hoppas jag att hon knäpper giraffen på näsan. Vore otroligt om den vidriga kärringen skulle kunna få rätten att tvivla. Man blir ju nervös av allting nu att det ska gå snett för svenska domstolar är ju kända för att döma till brottslingarnas bästa. Som snippamannen t,ex

Obducenten är ytterst noggrann och även helt neutral, vilket är både skönt och förlösande. Har sett och hört henne i andra svåra mordfall och litar till 100% på den kvinnan. Hon har varit med förr i andra svåra mordfall.
Citera
2023-03-28, 17:12
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
OK, varför?
Inplanerat så
Citera
2023-03-28, 17:14
Medlem
Citat:
OK, varför?
Det brukar väl oftast vara någon dag emellan , så alla kan förbereda sig . Msg hinna ha samtal med sin advokat och även de som åtalar .
Citera
2023-03-28, 17:15
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror att vi kan utesluta det helt nu att M gick till badrum och kräktes
Hon har i förhör ändrat den storryn
Hon kräktes INTE den natten

OK, då kör vi på det då. Rörigaste vittnesmålet i världshistorien, typ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I media gick man ut med att man hittat blod från man i lägenheten. Vad blev av det?

Från hantverkarna.
Citera
Medlem
Citat:
Johanna visar runt i lägenheten. Tove säger: "Här finns inte mkt att se".

Det är det vi vet.

Troligtvis tar dom en drink/Kaffe/saft i köket (JJ och Tove). Maya är vinglig, går och vilar.

Därefter är allt oklart.

Johanna dödar Tove - det är allt vi vet.

Nej, enligt JJ vet vi att de inte sitter i köket alls, de går runt och ” här finns inte mycket att se” så smäller det.
Enligt MH sitter de den här tiden i köket…
Citera
2023-03-28, 17:16
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Obducenten är ytterst noggrann och även helt neutral, vilket är både skönt och förlösande. Har sett och hört henne i andra svåra mordfall och litar till 100% på den kvinnan. Hon har varit med förr i andra svåra mordfall.
Skönt att höra. Låter betryggande.
Citera
2023-03-28, 17:18
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popupcoffee
Men snälla nån. Allt i FUP spelar in. Men för att bli dömd för mord, måste man styrka att det fanns uppsåt. Eftersom åtalspunkten är mord, är bristande uppsåt det CS vill åt genom att köra på kräks-spåret.

Kan båda eller någon av dem åka på både uppsåt och likgiltighet?

Citat:
Ursprungligen postat av Olivera
Men i försvarets argumentation är ju storyn att MH har däckat (svepte en sexa innan de gick från Krogen, hade knappt sovit natten innan och inte ätit) Säger inte att det stämmer, men som fylledäckad kan man ju sova igenom en fest med musik på hög volym osv. Så väldigt osannolikt är det väl inte att sova igenom några rejälas dunsar?

Grannen var ju vaken, och närapå rakt under - dunsar och steg låter ju högre neråt än i samma lägenhet (därför alla i lägenhet hatar Grannen Ovanpå…)

Nej, som du skriver, det är inte helt osannolikt att MH faktiskt sover genom detta. Men varför köpa en grogg på krogen för nästan 200 spänn, när man har vinboxen gömd ute, i närheten?

Citat:
Ursprungligen postat av SaraK.E.
Att JJ trängde sig in hos folk, bl.. TT, var ett varningstecken. Hon vägrade acceptera att de inte skulle vara vänner mer.

"Upptrappning av stalkningen kan ske antingen i omfattning eller i allvarlighetsgrad. Som ett led i upptrappningen kan stalkaren närma sig och vilja ta kon-
takt med den utsatta både på offentliga platser men även i hemmet. Det händer att de försöker tränga sig in i hemmet eller på arbetsplatsen i sina försök att få
kontakt med den de utsätter. Forskning visar att upptrappning och den typen av närmande till fysisk kontakt ökar risken för att stalkaren ska begå en vålds-
handling, det kan resultera i mycket allvarligt våld och även dödligt våld mot den utsatta (Kropp, Hart & Lyon, 2008; McEwan, et al., 2009b).

Mycket bra inlägg, jaa att inga av de drabbade anmälde dessa gånger till polisen som hemfridsbrott??

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Visserligen är jag trög, men inte p g a att jag inte delar din uppfattning .

Jag TROR att när J fick höra att M berättat om dumpningen, trodde hon även att M berättat om misshandeln och strypningen, även om FL inte sa det. (J gick i FLs fälla.) Och för att då förminska dådet erkände hon en lättare misshandel. När hon sedan en gång erkänt blev det svårt att ta tillbaka det.

Jaa, JJ gick i FLs fälla, big time, hahaa, lite oväntat tyckte jag, jag trodde det var MH som skulle göra det egentligen. Men FL börjar ju med att tala om för JJ att MH inte var med på dumpningsresan för MHs mobils rörelser stöder att MH inte åkte på någon dumpningsresa/haschkakeresa........

Men varför blir JJ så rädd/arg när hon tror att hon ensam kommer att åka på allt?
Citera
2023-03-28, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Vad tror ni alla tre gör de 30-40 min innan TT stryps?
Jag skrev ett inlägg jag inte fick något svar på tror jag om koordinaterna för tidsangivelserna när de kommer hem till JJs lgh ca 01.50…..
Vet polisen att koordinaterna är exakt i lägenheten och inte utanför? När jag kollar mina barn så visas de utanför hemmet på kartan ibland fast de är hemma.
Kan de stått utanför den tiden o försökt övertala TT att följa med upp? Kanske hon ändrade sig pga vad AW sagt innan när hon tänkte på det….?

Tiden verkar hängas upp på grannens vittnesmål. Han kan ha fel om tiden, att sparkarna hördes lite tidigare. Som jag ser det så mördades TT rätt snart efter att sällskapet kom till Jjs lägenhet. Trion kom till JJs lägenhet ca 02.00 och jag tror att mordet skedde ca .02.05 - 02.10/15. Sen satt mördarna och pustade ut ett tag, för att ta in det faktum att de just hade mördat TT.
Citera
2023-03-28, 17:23
Medlem
cidertiders avatar
Jag tänkte på det här med bränderna och allt annat som JJ har gjort , är det någonting som MH har fått veta i häktet , eller har hon vetat om men valt att inte anmäla ??
Citera
2023-03-28, 17:26
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag kan inte låta bli att skratta. Vad fan spelar det för roll om det nu skulle finnas en film och att den är skickat? VAD har det för relevans i sammanhanget där JJ är en slug mördare som googlat sjuka saker innan och försökt med mordbränder? Skulle det vara något argument för att förmildra straffet efter hon har mördat Tove? Att ta upp att hon visst det har skickat en film, målar ju knappast JJ som en bra och ärlig person. Snarare känns det som JJ smyger omkring och filmar och fotar andra människor på fyllan (utan deras vetskap) för att försöka förstöra deras relationer med sina pojkvänner. Precis som vittnen beskriver henne under FUP.

Måste väl ändå varit JJ som bett Clea dra upp det? Kan inte se en vuxen kvinna skulle på fullt allvar se det som ett bra motargument i en rättegång om ett mord. När My har berättat om JJ har JJ kokat inombords och argt kladdat ned i sitt anteckningsblock ”Hon ljuger!! Det fanns visst det en film!! Du MÅSTE säga ifrån Clea!”. Endast JJ skulle lägga fokus på en sådan bagatell i sammanhanget.

Tack för uppdateringen!

Jag vet att många ser på MH på samma sätt som du beskriver, att hon på något sätt skulle vara rätt så smart och slug, lyckas lura in folk till att se henne som ett offer som inte kunde ta sig ur. Men jag tycker inte alls hon känns sådär smart och ”sneaky”. Anledningen till att JJ har ett sämre utgångsläge beror helt och hållet på JJ själv, jag tror hon har någon form av störd personlighet (psykopatiska drag), vilket inte MH har. JJ har något väldigt mörkt inombords, mordbränder, skrik, ilska, bråk, avundsjuka och svartsjuka verkar vara en del av vem hon är.
Jag är övertygad om att JJ förr eller senare hade lyckats få en annan person till att hjälpa till med något liknande dåd. Kanske till och med exet som sa han visste saker hon gjorde var fel men han var så kär i henne så han var lite ”blind”. Han körde henne när hon skulle spraymåla en tjejs bil. Han visste om hon hade försökt bränna inne folk. Kanske han hade kunnat haft oturen att stå mitt i en jävla sopa JJ har skapat.
Och med MH tror jag det var ännu lättare för JJ har 100% ljugat i henne massa saker om hur rättsväsendet fungerar, hur samhället funkar osv, så MH har följt hennes råd för att slippa undan straff.

Håller dock med om att hon tänker främst på sig själv nu och säkert skäms också för att erkänna hon var med och hjälpte JJ med mordet. Därför berättar hon inte sanningen och lät bli att berätta var kroppen fanns i flera, flera veckor. Hon skiter nog även i JJ nu och ”vänskapen” efter att flera personer som förhörsledare, cellkamraten och antagligen advokaten, har fått henne att inse JJ är en sjuk människa och hon inte borde skydda henne utan sätta sig själv först.

Jag tror hon kommer ha noll engagemang. Alla som tror hon kommer sitta och ljuga högt och öppet och hålla försvarstal (vilket JJ kommer göra), tror jag kommer bli lite besvikna imorgon. Jag kan såklart ha fel, men ser framför mig hur hon bara kommer sitta ihopkrupet i vittnesstolen, luvan upp över håret om hon får det och svara extremt kort på alla frågor ”Ja. Nej. Jag vet inte.”(”Jag sov.”) Eller så får vi ett erkännandet i samband med hon gråter hysteriskt, för hon inte klarar av att hålla det inombords längre.
Den tjejen mår inte psykiskt bra alls. Hade hon kunnat hade hon väl tagit livet av sig där på plats för att slippa vittna.

Håller väldigt mycket med notknapparens analys om MH, även andra här har varit inne på liknande. Det blir för långt om jag ska citera alla (detta inlägg är redan 5 km långt).

Ps. Hittar inte inlägget av Putte123 (hoppas jag skrev rätt användarnamn), ville citera dig. Tack för uppdateringen och intressanta saker från salen. Jaså, var föräldrarna där? Säker på det inte var någon annan? Trodde inte MHs och JJs föräldrar skulle vilja sitta i rättssalen längst fram.

Anledning till att frågan om en eventuell otrohetsfilm kom upp var att åklagaren frågade vad konflikten handlade om och bad om exempel. Det frågade han både Albin och My.
Vittnena svarade alltså bara på åklagarens frågor.
Citera
2023-03-28, 17:27
Medlem
[quote=cidertider|83971167]Jag tänkte på det här med bränderna och allt annat som JJ har gjort , är det någonting som MH har fått veta i häktet , eller har hon vetat om men valt att inte anmäla ??[/QUOTE

Nej det har hon haft vetskap om sen innan men varit tyst om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in