2023-03-28, 11:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
En grej som är rätt märklig är JJs handlande vid Donken. Efter att hon fått sin beställda mat tar hon sig tid att gå över till en bil vid Donken där en bekant sitter, och snacka lite med honom. Hon har dödat en person en halvtimme tidigare och vem som helst skulle vara skakis och ha bråttom tillbaka efter att ha tvingats till en improvisationsakt med grannen. Men JJ ringer killen på Donken när hon ser honom i kön, och när han inte svarar går hon över och snackar lite med honom. Rätt iskallt gjort. Man får inte känslan att hon är orolig för att MH ska hitta kroppen o ringa polisen, vilket talar emot att MH är ovetande om mordet.

Ja, hela hennes agerande efter mordet känns väldigt otäckt.

Kalkylerande och låååångt ifrån panikreaktion.

Killen i bilen sa väl också om jag inte minns fel, att de bara var ytligt bekanta (inte bästa vän som hon sa till grannen).

En annan sak som Maja berättade i förhör är ju det mycket, mycket otäcka sättet hon beskriver att Johanna har

A153/1275
"F: Nej. Du säger att du upplever Johanna som lättad och trött. Vad är det som, vad är det som
gör att du får den uppfattningen?
M: Ja hon hoppar, ja går in i bilen och sätter på musik och så där och diggar med lite. Eh, ja.
"
//
"F: Nej. Dagen efter sen när ni träffas.
M: Mmm.
F: Hur upplever du henne då?
M: Eh, när jag kliver in i bilen så först frågar hon så här hur jag mår och jag säger så där. Eh,
jag frågar hur hon mår och hon, och hon liksom ja men säger högt och ljudligt att hon är
jättelättad och att hon mår bättre än på länge och alltså jag har nästan aldrig sett någon så, vad
säger man? Euforisk. Eh…
F: Euforisk?
M: Ja precis. Eh, och ja hon tyckte livet var på topp.
F: När du använder det ordet euforisk, förklara hur du tänker kring det ordet bara så att det
blir tydligt.
M: Eh, ja men sprudlande och hög på livet.
F: Mmm. Okej.
"
Det är ju helt sjukt.
Vem som helst skulle må otroligt dåligt av allt.

När det gäller våld i nära relation, är det inte ovanligt att mordet kan föregås av ett extremt dåligt mående hos förrövaren. Ångest av förlorad kontroll, inte ovanligt att man söker hjälp för såsom Billy (mordet på Tova) sömnvårigheter, hjärtklappning och allmänt dåligt mående.
Men efter mordet kan det innfinna sig et lugn, precis som med Billy. Han fann sig väl tillrätta i häktet, verkade opåverkade av situtaionen (häktad, misstänkt för mord) och sov gott om natten.

Det här måste handla mer om en slags personlighet (störning), mer än om vilken typ av relation det handlar om tänker jag nu.

Johanna upplevde kanske att Tove satte hennes upphöjda roll ur spel, genom att kränka henne. Och precis som många förrövare som mördat i nära relation (finns mycket forsknng på detta), har mordet föregåtts av mörka mordiska tankar under en längre tid innan mordet.

Mordet kommer inte som blixten från en klar himmel, även om det kan verka så.

Den gemensamma nämnaren måste handla om narcissistiska(psykopatiska) personlighetsstörningar tänker jag nu i både våld i nära relation och vad gäller liknande konflikter med vänner(ovänner).

Ångesten släpper (över att äntligen fått totla kontroll över Tove) och Johanna känner sig lyckligare än på länge.

Usch.
Citera
2023-03-28, 11:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tror också hon ville skaffa sig alibi. Helt klart hade dom en väldans tur att som inte blev upptäckta redan på natten. Det där med telefonernas spårbarhet verkar dom vara ovetandes om. Det var cykeln som var prio ett att få bort innan kroppen.

Varför en del verkar tro på M s historia har nog att göra med att hon ljuger inte som en normal människa. Hon är lite korkad och ljuger om saker hon inte behöver ljuga om, vilken kan uppfattas som hon är ärlig.

Hon har liksom inte riktigt koll på vad som är värt att ljuga om och inte. Lite som ett barn med choklad runt hela munnen som påstår att dom inte ätit choklad.
Det-var-inte-jag-varianten är inte så ovanlig. Hon har kanske lärt sig de andra helt obefogade av J? Varför drar de dem? De gör varken till eller ifrån, ingen vinst och heller ingen förlust - helt meningslösa. En ful ovana?
Citera
2023-03-28, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Exakt. Det kontrollfreak som JJ ger sken av att vara hade aldrig accepterat att MH vaknar hittar en kropp utan kontext. När hon mötte grannen och återvände upp till lägenheten för att hon "glömt något" så tror jag i själva verket att hon berättade för en fullt vaken MH om planerna, dvs. att de ändrats eftersom grannen kom in i bilden.

Precis det är jag med säker på. Risken att åka iväg och MH vaknade skulle hon inte ta. Det logiska att vakna till en livlös kropp är ju att larma direkt, inte så att man misstänker direkt att kompisen dödat personen när man sovit. Nej jag tror det är helt uteslutet.
Citera
2023-03-28, 11:12
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Imorgon finns det nog någon länk att få, då rättegången återupptas då. Idag är det alltså ingen rättegång.
Missat det.
Var det expressen som sände igår? Hittade inget mer än frågor, svar och lite allmänt berättande om vad som skedde…
Citera
2023-03-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Missat det.
Var det expressen som sände igår? Hittade inget mer än frågor, svar och lite allmänt berättande om vad som skedde…
Jag rekommenderar SR P4 Jönköpings liverapportering, den kändes lite bättre på något sätt.
Citera
2023-03-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
MH är åtalade för mord samt grovt gravfridsbrott och det är det enda hon kan bli dömd för i nuläget.

Jag förstår varför man endast väljer åtalet mord då det mesta tyder på samförstånd.
Lura med henne, hålla i armar osv. Det är knappast medhjälp.

Dock kan jag inte se hur hon skulle kunna bli dömd för mord eftersom det finns tvivel.
Det finns en chans att hon inte hållt I armarna, det finns också en chans att JJ gjort det själv med tanke på protokollet.

Dragit iväg TT till klädkammaren medans hon var borta och det finns större uppehåll i MHs användande av hennes telefon som gör att hon skulle kunna ha somnat.

Vad som hände där inne vet bara 2 lögnare och så kommer det nog att förbli.

Utåt sett för en annan som följt allt är det kanske inte så troligt. Såsom jag uppfattat
MH skulle hon mycket väl kunnat tro att JJ velat bli sams, lagt sig i sängen/soffan, kommit upp när det hettat till för att titta på i skräck utan att göra nåt eller hållt i armarna i tron om att JJ bara skulle hämnas utan att fattat vad som höll på att hända.
Efteråt har JJ säkert meddelat henne om att hon redan är medskyldig och måste hjälpa till med kroppen.
Men vad jag tror betyder 0.
Bevisningen mot henne är undermålig i min mening.

Ser definitivt inte hur hon skulle kunna dömas för grovt gravfridsbrott då hon knappt hjälp till enligt henne själv och endast enligt både henne och JJ har hon inte på något sätt medverkat eller varit delaktig i att skända kroppen.
Citera
2023-03-28, 11:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, hela hennes agerande efter mordet känns väldigt otäckt.

Kalkylerande och låååångt ifrån panikreaktion.

Killen i bilen sa väl också om jag inte minns fel, att de bara var ytligt bekanta (inte bästa vän som hon sa till grannen).

En annan sak som Maja berättade i förhör är ju det mycket, mycket otäcka sättet hon beskriver att Johanna har

A153/1275
"F: Nej. Du säger att du upplever Johanna som lättad och trött. Vad är det som, vad är det som
gör att du får den uppfattningen?
M: Ja hon hoppar, ja går in i bilen och sätter på musik och så där och diggar med lite. Eh, ja.
"
//
"F: Nej. Dagen efter sen när ni träffas.
F: Hur upplever du henne då?
M: Eh, när jag kliver in i bilen så först frågar hon så här hur jag mår och jag säger så där. Eh,
jag frågar hur hon mår och hon, och hon liksom ja men säger högt och ljudligt att hon är
jättelättad och att hon mår bättre än på länge och alltså jag har nästan aldrig sett någon så, vad
säger man? Euforisk. Eh…
F: Euforisk?
M: Ja precis. Eh, och ja hon tyckte livet var på topp.
F: När du använder det ordet euforisk, förklara hur du tänker kring det ordet bara så att det
blir tydligt.
M: Eh, ja men sprudlande och hög på livet.
F: Mmm. Okej.
"
Det är ju helt sjukt.
Vem som helst skulle må otroligt dåligt av allt.

När det gäller våld i nära relation, är det inte ovanligt att mordet kan föregås av ett extremt dåligt mående hos förrövaren. Ångest av förlorad kontroll, inte ovanligt att man söker hjälp för såsom Billy (mordet på Tova) sömnvårigheter, hjärtklappning och allmänt dåligt mående.
Men efter mordet kan det innfinna sig et lugn, precis som med Billy. Han fann sig väl tillrätta i häktet, verkade opåverkade av situtaionen (häktad, misstänkt för mord) och sov gott om natten.

Det här måste handla mer om en slags personlighet (störning), mer än om vilken typ av relation det handlar om tänker jag nu.

Johanna upplevde kanske att Tove satte hennes upphöjda roll ur spel, genom att kränka henne. Och precis som många förrövare som mördat i nära relation (finns mycket forsknng på detta), har mordet föregåtts av mörka mordiska tankar under en längre tid innan mordet.

Mordet kommer inte som blixten från en klar himmel, även om det kan verka så.

Den gemensamma nämnaren måste handla om narcissistiska(psykopatiska) personlighetsstörningar tänker jag nu i både våld i nära relation och vad gäller liknande konflikter med vänner(ovänner).

Ångesten släpper (över att äntligen fått totla kontroll över Tove) och Johanna känner sig lyckligare än på länge.

Usch.
Med tanke på hur även andra beskrivit J, KAN det vara sant, MEN det skulle även kunna vara en lögn för att rikta fokus mot J.
Jag tror inte M var delaktig i dödandet, men hon förefaller både smart och lite slug, även om där är sirap i tänkandet.
Ambivalensen finns kvar hos mig.
Citera
2023-03-28, 11:26
Medlem
immenhusens avatar
Var uppehållet i dag planerat sedan tidigare, eller en produkt av JJ:s och MH:s önskan att lämna nya uppgifter till polisen?

/AI
Citera
2023-03-28, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Missat det.
Expressen, vetlandaposten etc. etc.. Säkert SR eller SVT också. Det är bara en snabb googling bort imorgon.
Citera
2023-03-28, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Var uppehållet i dag planerat sedan tidigare, eller en produkt av JJ:s och MH:s önskan att lämna nya uppgifter till polisen?

/AI
Planerat. Sen om det stämmer att de ville prata med polisen idag återstår att se.
Citera
2023-03-28, 11:29
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Planerat. Sen om det stämmer att de ville prata med polisen idag återstår att se.

Man kan ju hoppa att de förstått att loppet är kört, och nu kommer att lägga fram allt. Har vi strafflindring i Sverige, om man kör med raka rör?

/AI
Citera
2023-03-28, 11:30
Medlem
Lite opassande att skratta till när man pratar om hur mordet gått till kan jag tycka…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/20-aringens-advokat-i-tove-rattegangen-ifragasatter-rattslakaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in