Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-27, 14:36
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Kalla det vad du vill. Jag minns det inte, och det var inte direkt så att det var viktigt att informera om.

Jag har inte kommenterat graden av viktighet, och vad du minns eller inte är fullkomligt ointressant.
2023-03-27, 14:39
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Jag har inte kommenterat graden av viktighet, och vad du minns eller inte är fullkomligt ointressant.
Uppenbarligen tycker du det är jävligt viktigt att folk inte vänsterblinkar.

Och det är inte så konstigt att folk har missat den informationen då det inte var någonting man behövde bry sig om om man inte ville.
2023-03-27, 14:48
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Uppenbarligen tycker du det är jävligt viktigt att folk inte vänsterblinkar.

Och det är inte så konstigt att folk har missat den informationen då det inte var någonting man behövde bry sig om om man inte ville.

Det behöver man absolut bry sig om, vilket är hela poängen med den här tråden. Och man behöver absolut bry sig om trafikreglerna, annars har man inte i trafiken att göra, vilket illustrerats väl av de senaste exemplen på vänsterblinkar-idioter som nästan krockat i rondeller.

Huruvida och i vilken grad det informeras om regeländringar är det man kan diskutera viktighetsgraden av. Det är alltid en förares ansvar att själv läsa lagboken, söka relevant information och försäkra sig om att han följer gällande regler. Det tycker ju ni vänsterblinkaridioter är mindre viktigt, varför ni inte har i trafiken att göra.
2023-03-27, 14:50
Citat:
Det behöver man absolut bry sig om, vilket är hela poängen med den här tråden. Och man behöver absolut bry sig om trafikreglerna, annars har man inte i trafiken att göra, vilket illustrerats väl av de senaste exemplen på vänsterblinkar-idioter som nästan krockat i rondeller.

Huruvida och i vilken grad det informeras om regeländringar är det man kan diskutera viktighetsgraden av. Det är alltid en förares ansvar att själv läsa lagboken, söka relevant information och försäkra sig om att han följer gällande regler. Det tycker ju ni vänsterblinkaridioter är mindre viktigt, varför ni inte har i trafiken att göra.
Du verkar ha missat att det inte blev förbjudet att vänsterblinka. De tog bara bort tvånget.

Det var samma sak när de tog bort kravet på att ha lyse under dagtid. Det var heller inget jag brydde mig om eftersom jag hade för avsikt att fortsätta köra med lyset på.

Det viktiga att hålla koll på är vad man måste göra. Vad man får göra är inte alls lika viktigt.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-03-27 kl. 15:12.
2023-03-27, 15:19
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Du verkar ha missat att det inte blev förbjudet att vänsterblinka. De tog bara bort tvånget.

Det var samma sak när de tog bort kravet på att ha lyse under dagtid. Det var heller inget jag brydde mig om eftersom jag hade för avsikt att fortsätta köra med lyset på.

Det viktiga att hålla koll på är vad man måste göra. Vad man får göra är inte alls lika viktigt.

Nej, der gjorde man INTE. Man ändrade den juridiska definitionen av rondell. Den nya definitionen gör det fullkomligt ologiskt att vänsterblinka, och man säger att kravet tagits bort just av den anledningen. Ingen myndighet har sagt "tvånget är borta, men fortsätt gärna", din kompletta jubelidiot.
2023-03-27, 15:23
Citat:
Nej, der gjorde man INTE. Man ändrade den juridiska definitionen av rondell. Den nya definitionen gör det fullkomligt ologiskt att vänsterblinka, och man säger att kravet tagits bort just av den anledningen. Ingen myndighet har sagt "tvånget är borta, men fortsätt gärna", din kompletta jubelidiot.
Hur du än ser på saken blev konsekvensen att man inte längre behövde blinka vänster, men att det fortfarande var fullt tillåtet.

Btw, har du någon källa till föregående definition och vad som faktiskt sas i den här informationen? Användaren qaaq säger nämligen att reglerna inte har ändrats. Har han fel?
2023-03-27, 15:25
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
I helgen har jag jobbat och kört i många rondeller och oj vad jag har blinkat både vänster och höger.
2023-03-27, 15:51
Medlem
Assbuster-cockburns avatar
Det är ju bara de med babbe-mentalitet och fjortisar som inte blinkar vänster.
2023-03-27, 16:33
Medlem
sinnpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Så länge bilen i cirkulationsplatsen inte blinkar ut sig (höger) har du väjningsplikt, punkt slut. Ett tips är att läsa några sidor i tråden innan ni ger er in och kommer med samma efterblivna argument som ni vänsterblinkare förpestat tråden med i 15 års tid.
Ja, jo.. Men det finns ju folk som skiter i att blinka sig ut. Och med mitt svar syftade jag mest på såna som ska åka vänster och jag är mötande bil.

Ponera följande scenario:
Du kommer körande mot en rondell, halvdan fart. Bilen i motsatt riktning (befinnande sig in i rondell)blinkar inte alls OCH kör ut till din vänster. Du bromsar in för eventualiteten att bilfan ska köra vänster a.k.a bromsat "i onödan" pga. rövhatten inte signalerar = ej samspel = man blir tokig.

Exempel 2: Du kommer i halvdan fart mot rondellen. Du ser ankommande bil i motsatt riktning köra in i samma rondell. H*n blinkar redan vänster. Nämen! Du ser och förstår redan att bilen ska svänga vänster i rondellen = du börjar motorbromsa för att sakta glida fram helst tajmat med sagda bil = samspel = man blir riktigt glad
2023-03-27, 16:45
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Så länge bilen i cirkulationsplatsen inte blinkar ut sig (höger) har du väjningsplikt, punkt slut. Ett tips är att läsa några sidor i tråden innan ni ger er in och kommer med samma efterblivna argument som ni vänsterblinkare förpestat tråden med i 15 års tid.
Bara så du vet så har du väjningsplikt även om bilen i cirkulationsplatsen blinkar höger.
2023-03-27, 17:11
Medlem
Citat:

Har det verkligen funnits något krav på VB? Är det inte bara HB som gjorts obligatoriskt, tidigare ansågs "rakt fram" inte erfordra B alls.

Någon förändring i kravet att använda belysning dagtid har inte skett, om du inte räknar att det i och med införande av DRL inte är krav på belysning bak så länge dagsljus råder.
2023-03-27, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pung-kula
Märkligt att våra observationer skiljer sig kraftigt åt. Där jag bor så är det tyvärr väldigt många vänsterblinkare som skippar att blinka höger eller ännu värre; kör ut medan de fortfarande blinkar vänster vilket sänder väldigt motstridiga signaler. Har noterat att många som fortsätter blinka vänster när de lämnar kör taxi.

Sen finns även sådana som blinkar vänster för byta till HB i samma ögonblick som de kör ut istället för att påbörja högerblink redan i höjd med tidigare avfart för att visa sin avsikt.

Värst av alla är hantverkare, deras bilar verkar inte vara utrustade med blinkers över huvud taget och av någon anledning står de över väjningsplikten.

Ska vi enas om att hellre blinka vänster och sen ut än att inte blinka öht?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in