Citat:
Ursprungligen postat av
Refugen
Så länge bilen i cirkulationsplatsen inte blinkar ut sig (höger) har du väjningsplikt, punkt slut. Ett tips är att läsa några sidor i tråden innan ni ger er in och kommer med samma efterblivna argument som ni vänsterblinkare förpestat tråden med i 15 års tid.
Ja, jo.. Men det finns ju folk som skiter i att blinka sig ut. Och med mitt svar syftade jag mest på såna som ska åka vänster och jag är mötande bil.
Ponera följande scenario:
Du kommer körande mot en rondell, halvdan fart. Bilen i motsatt riktning (befinnande sig in i rondell)blinkar inte alls OCH kör ut till din vänster. Du bromsar in för eventualiteten att bilfan ska köra vänster a.k.a bromsat "i onödan" pga. rövhatten inte signalerar = ej samspel = man blir tokig.
Exempel 2: Du kommer i halvdan fart mot rondellen. Du ser ankommande bil i motsatt riktning köra in i samma rondell. H*n blinkar redan vänster. Nämen! Du ser och förstår redan att bilen ska svänga vänster i rondellen = du börjar motorbromsa för att sakta glida fram helst tajmat med sagda bil = samspel = man blir riktigt glad