2023-03-26, 23:52
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kommer Ryssland tillbaka nästa säsong? Det landet verkar glömmas bort när Norge och även Sverige gottar sig i sina framgångar...
Ryssland får inte vara med i sommar-OS om 1½ år. Där har iofs den lokala arrangören tryckt på för stoppet.
Kan hamna i vågskålen hos FIS.

Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom
Tror inte du får något medhåll från HerrVetBäst. Allt är så rättvist så.

Någon som vet hur många tv-tittare det är i Sverige? Det är underhållning och Vinterstudion hade väl rätt stor publik har jag för mig. Finns det risk att intresset minskar? Tänker att många tycker det är för mycket drama och orättvisor. Kanske minskar intresset här och i Finland lika mycket relativt sett som man har hört att det har gjort längre ner i Europa.

Även om man är trött på det och tycker att det är skönt att det är slut för säsongen så sitter man väl som en idiot nästa säsong med.
Drama ökar intresset.
Reklamavbrott och disharmoniska reklamavbrott minskar intresset.

Det är vad jag tror.
Citera
2023-03-26, 23:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwingaDeVilt
Någon här som har koll på om Fändrich har kommit sämre än hon ”borde” ha gjort i någon sprint den gångna säsongen pga ett fall, en bruten stav eller dylikt? Någon eller några har skrivit att det hade varit konstigt om sprintcupen hade avgjorts pga en bruten stav, men resultatet bygger ju på hela säsongen, inte bara sista loppet. Därför hade det varit intressant om det vore så att Fändrich också hade haft liknande otur som Dahlqvist någon gång under säsongen. Också som en hypotetisk tanke.

Kommer inte ihåg vad som föranledde att hon bara blev 17:e i Ruka.
Citera
2023-03-26, 23:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Skillnad dock när vissa kommer undan med det medans andra inte gör det.
Något vi sett många gånger genom åren. Där av problemet.

Skillnaden är nog kvalitén på protesterna och överklagningarna. Byström har förmodligen inte koll på regelverket och bara svamlar, medan andra länder är mer slipade och bättre i rollen som chef och ledare. Att svenska ledningen saknar kompetens är väl vida känt just nu.
Citera
2023-03-27, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Hur kan du missa sambandet?
Skistad kan vila p.g.a. Ribom och Svahns frånvaro.
Visst har det betydelse men Skistad har ändå visat att hon går Jonna precis i rygg om det har behövts.

Skistad är, har blivit både uthålligare och åkstark över heaten och finaler.

men som sagt, denna säsong är över och den avslutades med att Skistad tog hem dom 5 sista VC-sprintrarna.

Hem och träna och fundera på taktik så tar "vi" tillbaka taktpinnen nästa säsong!
Citera
2023-03-27, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Du förstår ju forfarande inte, vad du anser eller påstår är helt irrelevant. Poängen är att det är omöjligt att avgöra hur hon egentligen skulle kunna prestera om hennes form nu inte var 100% maxad. Du kan ju inte se på henne om hon kör på 90 eller 100% av sin förmåga. Herregud så svårt är det inte
men det vet du ju inte om Skistad heller.........suck.
Citera
2023-03-27, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwingaDeVilt
Någon här som har koll på om Fändrich har kommit sämre än hon ”borde” ha gjort i någon sprint den gångna säsongen pga ett fall, en bruten stav eller dylikt? Någon eller några har skrivit att det hade varit konstigt om sprintcupen hade avgjorts pga en bruten stav, men resultatet bygger ju på hela säsongen, inte bara sista loppet. Därför hade det varit intressant om det vore så att Fändrich också hade haft liknande otur som Dahlqvist någon gång under säsongen. Också som en hypotetisk tanke.
nu var det ju som det var och det "kokades ihop" till en avgörande tävling där allt skulle avgöras.
Citera
2023-03-27, 05:32
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jo, men det antog jag att alla redan visste, att Jonna tog guld på VM. :-)
Det felaktiga påståendet att Skistad har fem raka segrar har jag hört/läst så många gånger så att jag misstänker att många glömt VM.
Citera
2023-03-27, 05:57
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag ville bara påpeka att man faktiskt kan tycka att hon gjorde fel men att man samtidigt kan tycka att det var fel att hon diskades.
Oerhört sant påpekande.
Jag har landat i att jag är klart tveksam till diskvalificeringen av Ilar samtidigt som jag tycker det är oerhört fel att Sverige ägnar sig åt team körning mot Fähndrich. Teamkörning mot valfri norska kan jag acceptera - Norge har precis som Sverige en stark trupp och kan svara upp om de vill, men alla andra länder blir ju relativt chanslösa. Min respekt för Maja, Frida, Moa och Moa fick sig en rejäl törn.
Citera
2023-03-27, 07:30
Avslutad
Inte så snyggt att den norsksponsrade juryn gjorde så Sveriges fick 3 domslut emot sig.

Anger diskad
Ilar diskad
Kalvå fick köra skejtlopp

Om man inte begriper att det de norska pengarna som styr här så har man ingen koll.
Citera
2023-03-27, 07:37
Avstängd
Citat:
Visst har det betydelse men Skistad har ändå visat att hon går Jonna precis i rygg om det har behövts.

Skistad är, har blivit både uthålligare och åkstark över heaten och finaler.

men som sagt, denna säsong är över och den avslutades med att Skistad tog hem dom 5 sista VC-sprintrarna.

Hem och träna och fundera på taktik så tar "vi" tillbaka taktpinnen nästa säsong!

Citat:
men det vet du ju inte om Skistad heller.........suck.

Jag tror inte man ska dra för stora slutsatser av tävlingarna efter vm. De svenska åkarna har ju varit tydliga med att det är vm som är fokus för dem. Vi såg att både Jonna och Ebba dominerade i vm, och rent mentalt så är det oerhört svårt att hålla motivationen uppe när man redan uppnått sina mål. Varken Jonna eller Ebba dominerade efter vm.
Vill inte ta ifrån Skistad någonting, men i den tävling som gällde så var fyra svenskor före henne. Hon kommer naturligtvis vara med även nästa säsong, men man ska inte stirra sig blind på resultatet av fyra på varandra tätt följande tävlingar, direkt efter ett mästerskap.
Citera
2023-03-27, 07:42
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Det stod en FIS-representant vid spåret som inte reagerade på spårbytet.

Jag älskar bittra dåliga förlorare, och ni svenskar har verkligen förfinat den egenskapen.

Fortsätt så👍🏻😂

Säger väl inte så mycket.. vi har sett FIS fatta idiotiska beslut gång efter gång och sen försöker du få det till att om en FIS representant står vid spåret så går allt korrekt till..

Anger tog några liknande skär när han blev fälld i kurvan och då blev det gult kort direkt och då undrar man varför det var otillåtet men inte norskans skär
Citera
2023-03-27, 07:46
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Inte så snyggt att den norsksponsrade juryn gjorde så Sveriges fick 3 domslut emot sig.

Anger diskad
Ilar diskad
Kalvå fick köra skejtlopp

Om man inte begriper att det de norska pengarna som styr här så har man ingen koll.

Det som är märkligt är FIS ofta är orolig över sporten och den norska dominansen och vill få mer bredd på vinnarna men så fort de har chansen att få sporten mer rättvis så skiter de i det. Det är inte direkt första gången de väljer att kolla bort när vissa gör sånt som inte är tillåtet och mot andra nationer så är de stenhårda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in