Citat:
Man har ju sett hur det sett ut i sprintarna nu efter VM och då är jag helt säker på att om Jonna och Skistad kommer in samtidigt på ett upplopp så vinner Skistad. Detta förstärks ju också av hur Skistad åkt tidigare och hur stark hon varit på upploppet. Ja, Jonna har en bra spurt men den är iaf inte topp-3 i världen (topp-3 är Skistad, Dahlqvist och Ribom; kanske skall Svahn in där också). Nyckeln för Jonna är att ha en lucka in på upploppet, hur stor luckan är beror på hur långt upploppet är.
Citat:
Jo, men jag vidhåller att de är Jonnas bästa chans. Sedan tror jag inte Jonna varit i superform, hon har varit i bra eller riktigt bra form men inte i den superform hon var i efter OS förra året vilket då bla syntes i sprintarna i Lahtis och Falun.Dom 2 taktiker som du nämnt har hon ju prövat i dom senaste racen..........och fått stryk.
Nu i Lahti ändrade hon ju taktik lite grand och gick inte tokhårt i kvarts- och semifinal. Hon drog INTE i väg i första backen utan försökte med ett "jätte"ryck i den sista delen av den sista backen och hon blev slagen om än väldigt knappt.
Nu i Lahti ändrade hon ju taktik lite grand och gick inte tokhårt i kvarts- och semifinal. Hon drog INTE i väg i första backen utan försökte med ett "jätte"ryck i den sista delen av den sista backen och hon blev slagen om än väldigt knappt.
Detaljer i dessa taktiska upplägg kan förbättras men jag har svårt att se att hon skulle få bättre chanser av något annat taktiskt upplägg.
Det är ju därför, som flera andra har påpekat, viktigt att Jonna inte är ensam som kör för fullt från start (eller iaf första backen). Skulle exempelvis en Ribom i toppform köra för fullt tillsammans med Jonna från start så kan inte Skistad inte bara glida med lite på avstånd för att enkelt bli tvåa och spara krafter. Ett drömheat för att besegra Skistad skulle bestå av Jonna, Ribom, Dahlqvist, Svahn och Fähndrich utöver Skistad där Jonna och Ribom kör för fullt från början för att trötta ut Skistad så att hon släpper lucka och Dahlqvist som åker i Skistads rygg för att spurta ned henne på upploppet om hon inte skulle ha släppt lucka samt Svahn som antingen skulle åka som Jonna och Ribom eller som Dahlqvist. Här har vi en svensk lagtaktik som ingen väl kan ha någon invändning mot.
Senast redigerad av Alkibiades 2023-03-27 kl. 08:11.
Senast redigerad av Alkibiades 2023-03-27 kl. 08:11.
En lätt kuff som får henne ur balans (som Grate eller vem det var, gjorde på vm)