2023-03-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kommer Ryssland tillbaka nästa säsong? Det landet verkar glömmas bort när Norge och även Sverige gottar sig i sina framgångar...
det hoppas jag inte.
Däremot ser jag fram emot att deras bästa åkare både på herr och damsidan hoppar av och tävlar för Ukraina nästa år.
Då välkomnar jag dom med öppna armar.
Det, om något, skulle ge mer spännande lopp.
Citera
2023-03-26, 21:36
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Tittar man på dom 3 sista sprintrarna så har ju Jonna och Skistad utklassat dom övriga.
Det gör inte Jonna om hon inte är i form.
Hon visar även idag att formen finns där.
Äh du fattar ju inte, det står ju tydligt i mitt inlägg vad jag menar. Att det är oklart om hon kunde åkt ett par sekunder snabbare och vunnit över Skistad, inte om hon är överlägsen de andra där bak. Har du lässvårigheter?
Citera
2023-03-26, 21:37
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Där har du ju, bevisligen, fel.

Jonna har förlorat dom 5 senaste möten mot Skistad och INTE lyckats åka ifrån henne.
Varken på lättare eller tyngre banor.
Hur kan du då säga att Jonnas åskstyrka är överlägsen?
Eller du kanske pratar om distanslopp?

Ja, i sista loppet provade hon en annan taktik ja.
Det var mycket nära att den lyckades.
Petitess, Skistad har vunnit de fyra senaste mötena (tävlingarna), det är de fem senaste världscuptävlingarna Skistad vunnit, men en av dem var före VM som Jonna vann.
Citera
2023-03-26, 21:41
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Petitess, Skistad har vunnit de fyra senaste mötena (tävlingarna), det är de fem senaste världscuptävlingarna Skistad vunnit, men en av dem var före VM som Jonna vann.
Precis, och Jonna har åkt på däng många gånger förut i VC. Åkte dessutom ut i semin i les Rousses innan Vm. Hon är en mästerskapsåkare helt enkelt, vilket folk här inne verkar ha svårt att fatta. Och Skistad är inte en mästerskapsåkare…
Kolla här: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Maja_Dahlqvist

Maja Dahlkvist har 5 sprintvinster i rad från VC 2021/2022. Hur många guld har hon? Vissa kör bra i VC även de inte tar guld. Och Skistad är nog en sådan då hon kom 5a sist.
Senast redigerad av -AIR- 2023-03-26 kl. 21:55.
Citera
2023-03-26, 21:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Varför åkte inte Jonna ifrån Skistad i dom 4 efterföljande loppen då?
Det var bara i Lahti som Jonna ändrade taktik(hon hade kanske lärt sig av dom 4 senaste loppen?) och la sig bakom istället för att vara längst fram och pumpa på.

Jo, du har fel när Skistad, bevisligen(se resultatlistor och sändningar), inte hade några större problem med att gå med Jonna, åka bakom och "vila"upp sig i nedförsbackarna och sedan komma in med högra fart till spurten i dessa 4 lopp.

Visst i VM gick det bra och vad det berodde på kan man undra över. Jonna verkade vara i bra form men inte i någon toppform.
Skistad var tagen av stunden, hade en dålig dag, inte hade formen eller hade kanske dåliga skidor, vad vet jag.

Men i dom 4 efterföljande sprinttävlingarna visade Skinstad att hon var lika åkstark som Jonna, det vittnar resultaten om.

Märkligt resonemang. Jonna skall naturligtvis utnyttja sina starka sidor när hon åker sprint.
Citera
2023-03-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Äh du fattar ju inte, det står ju tydligt i mitt inlägg vad jag menar. Att det är oklart om hon kunde åkt ett par sekunder snabbare och vunnit över Skistad, inte om hon är överlägsen de andra där bak. Har du lässvårigheter?
Jo, jag förstår vad du skriver.
Jag hade fetmarkerat en del av ditt inlägg och det var det jag svarade på.
Det har inte varit något fel på Jonnas form dom sista tävlingarna.
Citera
2023-03-26, 22:00
Medlem
Citat:
Varför åkte inte Jonna ifrån Skistad i dom 4 efterföljande loppen då?
Det var bara i Lahti som Jonna ändrade taktik(hon hade kanske lärt sig av dom 4 senaste loppen?) och la sig bakom istället för att vara längst fram och pumpa på.

Det är svårt att åka ifrån någon när man lägger sig i rygg vilket Jonna gjorde även i Falun.

Citat:
Jo, du har fel när Skistad, bevisligen(se resultatlistor och sändningar), inte hade några större problem med att gå med Jonna, åka bakom och "vila"upp sig i nedförsbackarna och sedan komma in med högra fart till spurten i dessa 4 lopp.

Visst i VM gick det bra och vad det berodde på kan man undra över. Jonna verkade vara i bra form men inte i någon toppform.
Skistad var tagen av stunden, hade en dålig dag, inte hade formen eller hade kanske dåliga skidor, vad vet jag.

Men i dom 4 efterföljande sprinttävlingarna visade Skinstad att hon var lika åkstark som Jonna, det vittnar resultaten om.

Resultaten är inget bevis på att Skistads åkstyrka är i nivå med Jonnas.

Ribom och Svahns frånvaro efter VM har kraftigt gynnat Skistad.
Citera
2023-03-26, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jo, men det antog jag att alla redan visste, att Jonna tog guld på VM. :-)
Citera
2023-03-26, 22:03
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Jo, jag förstår vad du skriver.
Jag hade fetmarkerat en del av ditt inlägg och det var det jag svarade på.
Det har inte varit något fel på Jonnas form dom sista tävlingarna.
Poängen är du inte kan avgöra om hon var i optimal form eller inte. Mycket möjligt att hon skulle prestera betydligt bättre under andra omständigheter.
Citera
2023-03-26, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Märkligt resonemang. Jonna skall naturligtvis utnyttja sina starka sidor när hon åker sprint.
När det visar sig att det inte hjälper ska hon fortsätta med den taktiken eller ska hon försöka ändra något i taktiken?

edit.
Vad jag kommer ihåg har väl inte Jonna avvaktat och tagit rygg ända till en spurt?
Kan komma ihåg fel.

Men att spurta MED den lilla extra energi som det kan ge att komma bakifrån i en spurt kanske också är en stark sida hos Jonna?
Det kanske ska provas när den vanliga taktiken inte "räcker" till?
Senast redigerad av smokieknife 2023-03-26 kl. 22:26.
Citera
2023-03-26, 22:10
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Det är svårt att åka ifrån någon när man lägger sig i rygg vilket Jonna gjorde även i Falun.

Exakt så,
Senast redigerad av -AIR- 2023-03-26 kl. 22:13.
Citera
2023-03-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21

Jag tror inte att vi har sett samma lopp från Falun.
Visst, Skistad tar starten(det gör hon alltid) men relativt snabbt går Jonna upp och kör.

vad finns det då för bevis på att Jonna är åkstarkare än Skistad när hon i dom senaste tävlingarna INTE lyckats gå ifrån (tillräckligt för att vinna)?

Förstår inte vad Ribom och Svahn ha för inverkan på hur åkstark Skistad är(har varit) den sista tiden.

Teodor, Johan och kommentatorerna är ju också förvånade över Skistads kapacitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in