2023-03-26, 15:24
Medlem
Teobald Thors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Jag kan inte regelboken utantill men regelbrott som påverkar utgången av loppet måste ju generera diskning. Annars kan man ju alltid fuska sig till en seger och acceptera ett gult kort…låter orimligt.
Jag tycker också det är orimligt, men reglerna är faktiskt så idiotiska.

Kunde t.ex. vara straffrunda på 100m vid "technique violation" som sker tidigt i loppet, diskning / tidstillägg om det sker på sista varvet.
M.a.o. riktiga straff, det skall aldrig kunna löna sig att fuska.
Citera
2023-03-26, 15:25
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Alla utom svenskarna reagerade. Han skejtade med båda benen över krönet
Krönet var en kurva. Då får man trycka med ytterbenet. Hörde aldrig talas om några protester då. Länka till dem om du står på dig.

Kläbo är expert på att använda kurvor för skapa fart med "skejt". Man kunde se det i Oberstdorf 2021 hur han tog en helt annan linje in på upploppet än alla andra i sprintarna och femmilen.
Citera
2023-03-26, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw

Norge är helt enkelt bättre på att utnyttja gråzoner i alla delar av sporten. Sverige är för ärliga helt enkelt.

Här har vi pudelns kärna. Det finns noll moral bland norrmännen. Ren doping eller medicinering, som idag skatande och bufflande i spåren.

Jag kände svensk moraliskt överlägsenhet i sporten. Tyvärr drog damlandslaget ned oss på norsk nivå i går i och med Moa Ilars manöver. Därför skiter jag lite i detta med Kalvå, de, svenska damerna, är ju själva fulspelare.
Citera
2023-03-26, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Om du tittar vid 25.05 glider Kalvå förbi 5 åkare nere på stadion.
jo, det uppmärksammade även jag och det beror ju på bra skidor men ffa av att Kalvå på samma sätt som Kläbo är VÄLDIGT duktig på att skapa fart ut från hårnålen.

Tittar du på hyllan innan hårnålen, där man inte kunnat påverka farten på samma sätt, så glider alla i ungefär samma fart...........UTOM på sista varvet. Då är det EN som sticker ut.
Citera
2023-03-26, 15:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StillaRegn
Lite tröttsamt är det, ja. De hänger väl här för att de vill ha koll på oss. Även om man förstår norska och danska väl så bra så skulle det kanske hjälpa lite om man bara fick skriva på antingen svenska eller engelska men det är en fåfäng önskan.

Att norrmän vägrar se att de förutom att vara bra också har fördelar när det gäller FIS och bedömningar är skrattretande.

Jag ser det som berikande att många svenskar skriver på norska forum och att dom skriver på svenska är jo självklart inget problem. Man är väl öppen,ödmjuk och välkomande för andra åsyn och det skapar debatt. Idioter finns i alla lägre/länder. Man hänger lite båda här och där och får åsikter från båda håll.
Citera
2023-03-26, 15:36
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Tyvärr drog damlandslaget ned oss på norsk nivå i går i och med
Helt obegripligt. Att släppa före en dokumenterat bättre åkare som brutit staven kan på sin höjd beskrivas som sportsligt.
Citera
2023-03-26, 15:37
Avslutad
Fridas gula kort idag:

"Tävlingschefen Michel Lamplot förklarar för Expressen:

– Frida fick en varning för att hon tog flera skejtskär i toppen av en av backarna.".

Skillnad på folk och folk. Svenskor får inte skejta, men Norskor får. Komiskt.
Citera
2023-03-26, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Helt obegripligt. Att släppa före en dokumenterat bättre åkare som brutit staven kan på sin höjd beskrivas som sportsligt.

Aha så alla gånger någon bryter en stav eller faller efter en tackling eller liknande så ska de framförvarande som är ”dokumenterat sämre” åkare, enligt någon oklar bedömning, släppa förbi de bakom för att vara ”sportsliga”?

Haha vilket jävla resonemang! Tycker du verkligen det?

Typ innan loppet upprättar man en rankning lista över ”bättre” och ”sämre”.

Sen ska funktionärerna i spåret stå och skrika till åkarna typ : ”stanna Halvarsson, om du inte vill vara osportslig! Du måste släppa förbi kläbo på upploppet! Han bröt en stav 2 meter bakom dig i utförskörningen och halkade till!”
Senast redigerad av grobiankungen 2023-03-26 kl. 15:43.
Citera
2023-03-26, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
😂jag älskar att ni är så jävla bittra.

Kalvå vinner efter två mil för att hon har ”superskidor” och tar 4 skejttag för att byta spår sen tillbaka till ursprungsspåret?

Fan, tror jag ska ta på mig skidorna igen och byta kön, verkat inte vara mycket som ska till för att besegra de veka svenska skidtjejerna.

Lite extra valla och några spårbyten är det ända som ska till för att vinna.
Bytte spår?
Citera
2023-03-26, 15:44
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
jo, det uppmärksammade även jag och det beror ju på bra skidor men ffa av att Kalvå på samma sätt som Kläbo är VÄLDIGT duktig på att skapa fart ut från hårnålen.

Tittar du på hyllan innan hårnålen, där man inte kunnat påverka farten på samma sätt, så glider alla i ungefär samma fart...........UTOM på sista varvet. Då är det EN som sticker ut.
Jo, jag kan hålla med om att det ser lite misstänkt ut när Kalvå trampar runt övriga åkare. Svårt att se från kameravinkeln vad som händer.

Det hela förvärras av att Ebba Andersson ligger tvåa och är bromskloss in och ut ur kurvan.
Citera
2023-03-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sportsidioten
Jag ser det som berikande att många svenskar skriver på norska forum och att dom skriver på svenska är jo självklart inget problem. Man är väl öppen,ödmjuk och välkomande för andra åsyn och det skapar debatt. Idioter finns i alla lägre/länder. Man hänger lite båda här och där och får åsikter från båda håll.
Är det många svenskar på norska forum? Anade jag inte, vilka knasbollar som utsätter sig för något så dumt. Är de snälla, undervisande, korkade? Vilka forum då förresten? Vad har ni för några och varför är det tydligen bättre här? Blir nästan nyfiken.

Nä, nu avslutar jag för idag.
Citera
2023-03-26, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Inte om hon byter två spår till vänster, vilket är helt lagligt för att hamna i innerspåret i nästa vänstersväng.

Alla skejtar när de byter spår, och alla byter spår taktisk för att utnyttja den högre farten de två-tre extra skejttagen ett spårbyte ger, båda Ebba och Frida har får muntlig varning för just det under årets säsong.

Kalvås seger är en uppvisning i teknik, taktik, styrka och suveräna skidor.

Välförtjänt, och grattis till Anne Kjerstis första VC-vinst.
Blindstyre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in