2023-03-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Inte alls naturligtvis. Mitt exempel med antal män i vården är lika fel som antalet kvinnor i försvaret. Man kan inte tvinga in antal kön i olika yrken. När kvinnor mer och mer kom in i arbetsmarknaden under 30-talet och framåt så berodde det på att det fanns ett behov av mer arbetskraft samtidigt som tekniken gick framåt och att arbetena inte var lika fysiskt krävande. Som Hans Werthén sa en gång till Gudrun Schyman att Electrolux har gjort mer för jämställdheten än feminismen.

Jädrigt kloka ord.
Citera
2023-03-25, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Det är bara fel om man anser att det ska vara jämställt som det påstods att svenskar vill att det ska vara.

Verkligheten visar att detta inte alls är önskvärt.

Män står för övrigt också bakom att vi har utvecklat god vård. Utan männnens insatser skulle vården vara mycket mer primitiv.

Jämställdhet handlar om att man ska ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter.
Inte att man ska tvingas in i yrken man inte vill.

Tex. ska du som man ha rättigheten att få vara hemma med dina barn på föräldraledighet (precis som kvinnor har), skyldigheten att betala skatt (precis som kvinnor har) och möjligheten att plugga till förskolelärare (precis som kvinnor har). Men ingen ska tvinga dig att bli förskolelärare om du inte vill. Precis som ingen ska tvinga en kvinna att bli officer om hon inte vill. Jämställdhet handlar inte om tvång på det sättet.

Men visst: nu har alla (både män och kvinnor) en skyldighet att mönstra. Vilket är en jämställdhetsfråga, men också en fråga om att få alla de bästa till försvarsmakten. Därav har man gjort det obligatoriskt för både unga män och unga kvinnor att göra mönstring och ta ut de bästa till värnplikt.
Senast redigerad av TomatKungen 2023-03-25 kl. 15:04.
Citera
2023-03-25, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jämställdhet handlar om att man ska ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter.

Tex. ska du som man ha rättigheten att få vara hemma med dina barn på föräldraledighet (precis som kvinnor har), skyldigheten att betala skatt (precis som kvinnor har) och möjligheten att plugga till förskolelärare (precis som kvinnor har). Men ingen ska tvinga dig att bli förskolelärare om du inte vill. Precis som ingen ska tvinga en kvinna att bli officer om hon inte vill. Jämställdhet handlar inte om tvång på det sättet.

Men visst: nu har alla (både män och kvinnor) en skyldighet att mönstra. Vilket är en jämställdhetsfråga, men också en fråga om att få alla de bästa till försvarsmakten. Därav har man gjort det obligatoriskt för både unga män och unga kvinnor att göra mönstring och ta ut de bästa till värnplikt.

ketchupskiten fortsätter förfalska sanningar. hur fan orkar du människa?

17% kvinnor gör lumpen. SJUTTON PROCENT. du verkar ha begåvningsproblematik.
här skulle man kunna välja 50%. och varför inte? i världens första och mest extrema feministiska stat i världen?

really fucking strange. kom inte och säg att både killar och tjejer minsann gör lumpen och att det är jämställt.

det spelar ingen roll snart bor du i islamistan ändå i denna takten då blir det andra bullar haha
Citera
2023-03-25, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ossianassar

här skulle man kunna välja 50%. och varför inte? i världens första och mest extrema feministiska stat i världen?

really fucking strange. kom inte och säg att både killar och tjejer minsann gör lumpen och att det är jämställt.

det spelar ingen roll snart bor du i islamistan ändå i denna takten då blir det andra bullar haha
Vilka islamistiska sedvänjor vill du införa? Går du kanske redan i mosken varje fredag? Tillhör du dem som kastar sten på polisen vid koranbränningar?
Citera
2023-03-25, 16:16
Medlem
Citat:

Men ni tar ju inte ansvar för försvaret av landet. Det är bara rättigheterna ni vill ha men inte ansvaret och skyldigheterna.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2023-03-25 kl. 16:20.
Citera
2023-03-25, 16:45
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Men ni tar ju inte ansvar för försvaret av landet. Det är bara rättigheterna ni vill ha men inte ansvaret och skyldigheterna.

Exakt. Vi har försökt förklara det för såväl sydlänningar som kjoltyg i tråden, att det finns något som heter Fosterlandskärlek. Man ställer upp för sitt fosterland när fienden angriper.
Citera
2023-03-25, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossianassar

Läs om, läs rätt. Jag skrev att jämställdheten är att både unga män och unga kvinnor ska mönstra. Under mönstringen väljs de ut som håller måttet och dessa har alltså värnplikt. Av alla de som mönstrar och går vidare till värnplikt, är det alltså endast 17% kvinnor (resten är män) som hållet måttet. Föga förvånande... Män är både starkare och snabbare än kvinnor, på gruppnivå. Därav tävlar inte män och kvinnor mot varandra i några sporter. Nej, man ska välja de bäst lämpade. Eller vill du könskvotera in kvinnor till värnplikten? Könskvotering är enligt mig idioti.

Ja, om islamisten får bestämma kommer inga kvinnor göra värnplikt.
Citera
2023-03-25, 21:39
Medlem
Citat:

Vilka "ni"?
Jag tar definitiv ansvar för detta land. Och har gjort så sedan jag började jobba för cirka 30 år sedan. Inom bygg, inom vården och inom det jag jobbar nu. Jag tar väl hand om mina barn, vilka givetvis är en del av landets framtid. Så, jag tar absolut ansvar för detta land. Och blir det krig, så kommer jag ha en krigsplacering i civilförsvaret och ta ansvar även då.

Vad tar du själv för ansvar för Sverige? Du har ju dragit från detta land.
Citera
2023-03-25, 22:23
Medlem
Citat:
Vilka "ni"?
Jag tar definitiv ansvar för detta land. Och har gjort så sedan jag började jobba för cirka 30 år sedan. Inom bygg, inom vården och inom det jag jobbar nu. Jag tar väl hand om mina barn, vilka givetvis är en del av landets framtid. Så, jag tar absolut ansvar för detta land. Och blir det krig, så kommer jag ha en krigsplacering i civilförsvaret och ta ansvar även då.

Om ryssen kommer stoppar du dem inte, det förväntar du dig att andra ska göra.
Citera
2023-03-26, 08:20
Medlem
Citat:
Om ryssen kommer stoppar du dem inte, det förväntar du dig att andra ska göra.

Visst skulle jag kunna strida. Men vem ska då ersätta mig på min krigsplacering i civilförsvaret (som jag med hög sannolikhet kommer att få), hade du tänkt? Och tänk om alla inom denna del av civilförsvaret skulle vara ute i strid istället för att vara på sina krigsplaceringar, då skulle det bli inte bli bra kan jag lova dig! Civilförsvaret gör jobb som är viktiga för totalförsvaret.

Civilförsvaret består bla. av:
- Vattenförsörjning.
- Brandförsvaret/räddningstjänsten.
- Sjukvården.
- Polismyndigheten.
- Energisektorn/energiförsörjning.

Men du kanske tror att det räcker med att folk krigar? Att soldaterna och civilbefolkningen (barn, äldre och sjuka som inte lyckas fly) vid krig inte behöver: vatten, brandförsvar/räddningstjänsten, sjukvård, poliser, el osv.? Du kanske tror att man bara krigar i en timme och sedan är kriget över och allt kan återgå till det normala?

Du får nog tugga i dig att alla, i både totalförsvaret och civilförsvaret behövs på sina platser i händelse av krig. Och att vi kommer räkna med varandra och "förvänta" oss att alla gör sina jobb på sina bestämda poster.

Och svara nu på min fråga, när jag var snäll och förklarade hur saker och ting fungerar:
Senast redigerad av TomatKungen 2023-03-26 kl. 08:39.
Citera
2023-03-26, 09:43
Medlem
Citat:
Då borde förstås många fler kvinnor skaffa sig en militär utbildning så att det blir jämställt. Det blir aldrig jämställt när kvinnor har attityden att de ska försvaras.

Och många fler kvinnor HAR skaffat sig militär utbildning, har du missat den detaljen?
Ukrainas armé består av en fjärdedel kvinnor.

Och är väl snarast misogyna patriarkala samhällen som haft "attityden" att kvinnor behöver försvaras, och inte minst skapat den.
Både i sitt sätt att betrakta kvinnor som krigsbyten/ ägodelar eller metod att förnedra den andra sidan med via massvåldtäkter och i sitt sätt att förneka kvinnor möjligheterna att försvara sig själva.

Det har heller aldrig varit kvinnor som "försvarats" utan nationen, och idén att den existerar i kvinnors underliv, ganska exakt där som många män i världen idag anser att deras heder sitter.

Same shit.
Citera
2023-03-26, 13:47
Medlem
Citat:
Visst skulle jag kunna strida.

...men du gör det inte.
Snacka är lätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera