2023-03-23, 13:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Hej. Håller med! Jag hade mer än gärna haft 10 avsnitt med Lampers. Enormt kunnig och jordnära person.

Med ad hoc menar jag inte "hur som helst".
Jag syftar på ’för detta särskilda ändamål eller tillfälle’.

Och med det menar jag att Engström inte nödvändigtvis behövde ha en långsiktigt genomtänkt plan i sitt agerande. Att jag mycket väl kan se att han agerade i stunden efter den subjektiva utmaning han såg framför sig. Och på det byggde han sedan. Och han agerar ju framöver rätt reaktivt. Tex Rapportinslaget är ju en respons.

Ja, det finns kanske inslag av ad hoc senare. Men är Rapport-inslaget en reaktion på att han pressats på något sätt? Han är besviken över att ha sorterats bort?

Det initiala agerandet med hela batteriet av åtgärder 1/3 är inte ad hoc. Det är samlat och planlagt och inte lösningar varefter "problem" dyker upp (det är det jag menar med hursomhelst). Ja, om han var GM var han väl förmodligen väldigt stressad osv. Men det är likväl ett synnerligen förekommande och förslaget agerande, vilket väl var frågan. Eftersom det går så dåligt ihop med det fortsatta tok-agerandet.

Citat:
Här hänger jag nog inte med. LJ går väl fram från sitt "gömställe" innan GM har försvunnit från krönet? Engström observation är väl inte knuten till just när LJ tittar in mot Sveavägen?
Han ser ju bara personen "mot väggen". Det framgår ju inte att de tittar på varandra.

Ja, LJ går fram till korsningen när GM försvinner ur sikt. LJ spanar på GM som kutar uppför andra halvan av trappen. När GM försvinner bortom krönet står LJ rådvillt kvar och undrar vad han ska göra. Nu kollar han mot mordplatsen? Ser att andra hjälper till där. Då beslutar han sig för att springa efter GM?

Om detta stämmer, hur vet då GM att LJ står och tittar mot mordplatsen?

Citat:
Jag tror inte Engström tänkte så långt i rollen som GM. Att han skulle "bränna sitt utseende".
Han ville nog bara övertyga världen om att han var ett vittne.

Ok, det låter väl lättare att svälja än det där att han ska "förekomma utpekanden genom att röja sitt utseende".
Senast redigerad av Roerlig 2023-03-23 kl. 14:19.
Citera
2023-03-23, 14:01
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vad trevligt av dig att använda en avslutande härskarteknik. Tuffa killen i 8a som inte vågar erkänna att han har fel.

Om SE sprang iväg med tron att dom hade fel signalement eller inget signalement är av betydelse för din argumentation.

Du använder det som stöd för att måste vara Vittne eller hur?

Din argumentation håller inte då han inte sagt detta den 1 mars.

SE har aldrig påstått att han vet att dom sprang iväg utan signalement den 1 mars.

Tittar vi på vad SE säger så är det tvärtom.

Polisen säger att dom sprang iväg UTAN signalement.

SE säger att dom sprang iväg ......

1. Med ett signalement, men felaktigt.

2. Med eller Utan signalement men att han glömde/han inte berätta om LP beskrivning.

Det finns inget stöd för ditt argument.

Som sagt, ingen normal människa gör den distinktionen eftersom den är meningslös för kärnfrågan.

GM-SE kunde inte veta något av detta. Alltså är SE inte GM.

/Kalle 8A
Citera
2023-03-23, 14:16
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Som sagt, ingen normal människa gör den distinktionen eftersom den är meningslös för kärnfrågan.

/Kalle 8A

Du menar alltså att om SE sagt något som inte stämmer kan han inte vara gärningsmannen?
Citera
2023-03-23, 14:32
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Du menar alltså att om SE sagt något som inte stämmer kan han inte vara gärningsmannen?

Du har som vanligt inte hängt med.

Redan tidigt dagen efter mordet pratar Engström med RB och berättar bl a att piketpoliserna rusade iväg utan ett korrekt signalement på gärningsmannen.

Bussens befäl har framträtt i podden ”Snutsnack” och bekräftat att detta var gruppens vanliga modus operandi.

Detta är ett bevis på att Engström var kvar på Sveavägen eftersom det vore omöjligt att gissa sig till.

Det stämmer också med Engströms egna uppgifter att han rusade efter poliserna för ett ge dem ett korrekt signalement.

Om RB missuppfattade Engström om huruvida polisen haft ett felaktigt signalement eller inget signalement kan endast någon med svår autism finna intressant.

/Kalle 8A
Citera
2023-03-23, 14:42
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
SE såg varken AB, Tensonmannen eller paret Palme, fastän han gick "strax bakom".

Jodå, cirka 10 meter ifrån bör han ha varit innan han sneddade in mot ljuset för att kolla klockan.

När det small var han ju 20 meter ifrån, enligt egen utsago.

Det tog några sekunder att sträcka fram armen, dra upp rockärmen och pejla in urtavlan.

Han demonstrerar detta själv på en bild (den till vänster):

https://proletaren.se/sites/default/files/styles/inlinelarge/public/22_skandiamannen_mordplatsen.jpg?itok=6IYuFnPZ&tim estamp=1527068485

Nu är du så djupt nere i kaninhålet att du väljer och vrakar mellan när du tar Engströms egna uppgifter för sanning och när du frankt påstår att han ljuger.

Du blandar försök till satir med bevisvärdering på Netflix-nivå.

Din trovärdighet evaporerar.

Dina resonemang blir meningslösa.
Citera
2023-03-23, 14:47
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det finns kanske inslag av ad hoc senare. Men är Rapport-inslaget en reaktion på att han pressats på något sätt? Han är besviken över att ha sorterats bort?

Jag tänker mig en ökad stress/ångest för att inte vara inkluderad i vittnesrekonstruktionen. Om han inte är ett vittne....vad är han då?

Citat:
Det initiala agerandet med hela batteriet av åtgärder 1/3 är inte ad hoc. Det är samlat och planlagt och inte lösningar varefter "problem" dyker upp (det är det jag menar med hursomhelst). Ja, om han var GM var han väl förmodligen väldigt stressad osv. Men det är likväl ett synnerligen förekommande och förslaget agerande, vilket väl var frågan. Eftersom det går så dåligt ihop med det fortsatta tok-agerandet.

Jag håller med om att det initiala agerandet är "planlagt" i den bemärkelse att det har "avsikt". Det är inte planlöst och "vad som helst".
Avsikten verkar ju vara att befästa sig själv som vittne. Det gäller ju för både GM-SE och Vittne-SE. Han vill uppenbarligen förändra sin egen roll i sammanhanget.
Och det gör han ju med bestämdhet. Han tar ju verkligen i från tårna genom att skjuta på Idreresan och ringa allt och alla. Han verkar verkligen vilja basunera ut sitt budskap.

Men efter det händer väl inte så mycket egentligen förrän han inte får vara med på rekonstruktionen?
Då agerar han igen. Varför? Vem försöker han övertyga?

Citat:
Ja, LJ går fram till korsningen när GM försvinner ur sikt. LJ spanar på GM som kutar uppför andra halvan av trappen. När GM försvinner bortom krönet står LJ rådvillt kvar och undrar vad han ska göra. Nu kollar han mot mordplatsen? Ser att andra hjälper till där. Då beslutar han sig för att springa efter GM?

Om detta stämmer, hur vet då GM att LJ står och tittar mot mordplatsen?

Jag är öppen för att ha missuppfattat händelseförloppet, men Engström säger väl aldrig att LJ tittar mot Luntmakargatan 1 mars?

Han ser ju bara en individ "mot väggen". Inte vad den individen tittar på.
Citera
2023-03-23, 15:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Häpnadsväckande att två har gått ungefär samma sträcka i Stockholms innerstad.

SE har väl heller aldrig påstått att han varit 10 meter bakom LOP. Ingen annan har påstått att han har varit det heller. Det är AB som har varit ca 10 meter bakom.

Märkligt att ingen sett tensonmannen efter mordet och att han inte finns nedtecknad som vittne. Nästan så att man skulle kunna tro att det är en potentiell gm. Men det är väl omöjligt eftersom vi inte vet vem det är antar jag.

Att alla som går några steg bakom en mördare i några meter själva är mördaren är märklig logik. När det gäller SE så gäller den logiken tydligen.

Tensonmannen kan avskrivas som mördare då han inte kontaktade utredningen för att "bränna sina kontaktuppgifter". Tensonmannen borde också varit med i tidningar och TV för att omöjliggöra ett utpekande om han var GM. Eftersom Tensonmannen varken kontaktat polisen, tidningar eller TV måste han därför vara oskyldig tydligen.

Eller så är Tensonmannen mördaren och SE ett vittne.
Citera
2023-03-23, 15:57
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Du har som vanligt inte hängt med.

Redan tidigt dagen efter mordet pratar Engström med RB och berättar bl a att piketpoliserna rusade iväg utan ett korrekt signalement på gärningsmannen.

Bussens befäl har framträtt i podden ”Snutsnack” och bekräftat att detta var gruppens vanliga modus operandi.

Detta är ett bevis på att Engström var kvar på Sveavägen eftersom det vore omöjligt att gissa sig till.

Det stämmer också med Engströms egna uppgifter att han rusade efter poliserna för ett ge dem ett korrekt signalement.

Om RB missuppfattade Engström om huruvida polisen haft ett felaktigt signalement eller inget signalement kan endast någon med svår autism finna intressant.

/Kalle 8A

Om vi ponerar att mördaren ville hitta på en historia om att han hört LP säga mörkblå täckjacka och sen ville springa efter och vidarebefordra det till poliserna som sprang in i gränden, vad skulle du uppge för skäl i förhör för att vidarebefordra dom, om du vore i mördarens kläder?
Citera
2023-03-23, 16:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag tänker mig en ökad stress/ångest för att inte vara inkluderad i vittnesrekonstruktionen. Om han inte är ett vittne....vad är han då?

Jag håller med om att det initiala agerandet är "planlagt" i den bemärkelse att det har "avsikt". Det är inte planlöst och "vad som helst".
Avsikten verkar ju vara att befästa sig själv som vittne. Det gäller ju för både GM-SE och Vittne-SE. Han vill uppenbarligen förändra sin egen roll i sammanhanget.
Och det gör han ju med bestämdhet. Han tar ju verkligen i från tårna genom att skjuta på Idreresan och ringa allt och alla. Han verkar verkligen vilja basunera ut sitt budskap.

Men efter det händer väl inte så mycket egentligen förrän han inte får vara med på rekonstruktionen?
Då agerar han igen. Varför? Vem försöker han övertyga?

Jag är öppen för att ha missuppfattat händelseförloppet, men Engström säger väl aldrig att LJ tittar mot Luntmakargatan 1 mars?

Han ser ju bara en individ "mot väggen". Inte vad den individen tittar på.
Stämmer, den fylliga "LJ-berättelsen" kommer efter att LJ framträtt i media. Det är inte speciellt mycket SE säger om LJ den 1 mars, men desto mer senare. Om han nu kunde beskriva så detaljerat den förmodade gärningsmannen, varför inte tala om det för polisen. Helst redan på kvällen men åtminstone senast morgonen efter, i stället körde han det märkliga utstämplingstidsköret.

Knäppgök eller GM, det är frågan. Som knäppgök, och "vittne", höll han på att få en oskyldig dömd med sitt menedsvittnesmål. Han borde hamnat i buren även i den rollen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-23 kl. 16:50.
Citera
2023-03-23, 16:58
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Stämmer, den fylliga "LJ-berättelsen" kommer efter att LJ framträtt i media. Det är inte speciellt mycket SE säger om LJ den 1 mars, men desto mer senare. Om han nu kunde beskriva så detaljerat den förmodade gärningsmannen, varför inte tala om det för polisen. Helst redan på kvällen men åtminstone senast morgonen efter, i stället körde han det märkliga utstämplingstidsköret.

Knäppgök eller GM, det är frågan. Som knäppgök, och "vittne", höll han på att få en oskyldig dömd med sitt menedsvittnesmål. Han borde hamnat i buren även i den rollen.

Enig.

Som vittne är enligt mig betydligt knäppare än vad någon hittills har målat upp honom som.
Han ljuger i förhör, han ljuger under ed och är egentligen en sabotör av utredningen.

Vi pratar om en individ som sätter sin egen uppmärksamhetstörst framför lösningen av mordet.

En liten människa.
Citera
2023-03-23, 17:20
Medlem
Citat:

/Kalle 8A

Han behöver inte veta detta då han inte sagt något som är beroende av detta faktum.

Alltså är SE GM eller Vittne.

/Henrik 9F
Citera
2023-03-23, 17:21
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nu är du så djupt nere i kaninhålet att du väljer och vrakar mellan när du tar Engströms egna uppgifter för sanning och när du frankt påstår att han ljuger.

Du blandar försök till satir med bevisvärdering på Netflix-nivå.

Din trovärdighet evaporerar.

Dina resonemang blir meningslösa.

Märk väl: Han medger allt, utom att han höll i vapnet. Han gick bakom. Han stod öga mot öga med LP. Han sprang i gränden. Det är inget kaninhål, utan en position inom rättegångs-retoriken. Om han blivit ertappad med en spädgris hemma i byrålådan så hade han säkert sagt att han bara ville skrämmas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in