Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Jag lyssnade nyligen på de fyra avsnitten av den podden. Kunde gärna fått vara några till. De två första är apropå dokumentären. Som jag sett, men gärna ser om, men finns ej på SVT för närvarande.
Håller nog inte med om att SE i huvudsak agerar ad hoc, om vi med det menar att han reagerar efterhand och lite hursomhelst på det som dyker upp snarare än sammanhållet planerat.
Hej. Håller med! Jag hade mer än gärna haft 10 avsnitt med Lampers. Enormt kunnig och jordnära person.
Med ad hoc menar jag inte "hur som helst".
Jag syftar på
’för detta särskilda ändamål eller tillfälle’.
Och med det menar jag att Engström inte nödvändigtvis behövde ha en långsiktigt genomtänkt plan i sitt agerande. Att jag mycket väl kan se att han agerade i stunden efter den subjektiva utmaning han såg framför sig. Och på det byggde han sedan. Och han agerar ju framöver rätt reaktivt. Tex Rapportinslaget är ju en respons.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Dagen efter samlar GM-SE i alla medier uppgifter för att placera sig själv på mordplatsen efter gärningen, han vänder på sin observation av LJ till att bli vittnets*, han påbörjar "speglingen" av GM:s rörelser, han grundar förväxlingen, han sonderar sin utstämplingstid och börjar sen mecka med den, han kontaktar PU för att befästa sig som det vittne han etablerat sig som på kvällen, han kontaktar tidningar i samma syfte, han har besök hemma av reporter, han låter sig fotograferas och publiceras för att förekomma utpekanden** och vad det är.
Detta skulle jag inte kalla ad hoc. Jag kallar det ett påfallande utstuderat, förslaget och samlat agerande. Inte panikreaktioner?
För mig låter det rätt panikartat när du skriver det så
Jag tänker ett scenario att han vaknar (om hans ens sov) med en fruktansvärd ångest.
Någon gång under natten eller på morgonen tar han ju beslutet att befästa sig som vittne.
Finns ju inte mycket alternativ egentligen då han hade stämplat ut och kommit tillbaka och pratat med väktarna. Han är ju låst till mordplatsen efter det samtalet.
Att han väljer att använda sig av någon "shotgun-metod" anser iaf jag mycket väl kan tyda på panik.
Han ringer ju allt och alla den dagen. Arbetsplatsen, media, polis och grannar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
*Apropå LJ, han spanar väl mot mordplatsen efter det att GM försvunnit från krönet. Hur vet GM-SE då att LJ står still och tittar mot mordplatsen?
Här hänger jag nog inte med. LJ går väl fram från sitt "gömställe" innan GM har försvunnit från krönet? Engström observation är väl inte knuten till just när LJ tittar in mot Sveavägen?
Han ser ju bara personen "mot väggen". Det framgår ju inte att de tittar på varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
**Det är det svåraste att tänka sig som ett GM-agerande, inklusive som desperat? Och varifrån fick han idén? Det är ju vi i efterhand som lärt oss av MOP att det är problematikt när folk pekat ut föreslagna GM som förekommit i media. Och även om han på förhand på något sätt hade insikt i detta, så är det ju väsensskilt att dagen efter, och ej som misstänkt, visa sitt ansikte i tidningen från att ett vittne i en konfrontation pekar ut någon misstänkt som förekommit på bild i tidningen.
Jag tror inte Engström tänkte så långt i rollen som GM. Att han skulle "bränna sitt utseende".
Han ville nog bara övertyga världen om att han var ett vittne.