Oj vad det ska daltas med Maja! Jag är nog beredd att hålla med förhörsledarna med tanke på hur hon satt och ljög som en besatt. Skulle du själv börja spela ett spel på mobilen om du mördat, transporterat lik och eldat? Tröttsamt med dom här förklaringarna som ni gissar om alla bokstäver, klockproblem och bla blabla.......Hon hade hela kvällen på sig att avstyra det hela, larma eller gått hem. Istället gick hon tillbaka in på Nöjet och inväntade Tove.
Vetenskapligt förankrade förklaringar anser många mer vederhäftigt än hemmasnickrade åsikter. Att de rubbar din världsbild och du finner dem tröttsamma, kan jag bara beklaga.
Att tro att M har lägre intellektuell begåvning än genomsnittet är inte detsamma som att tro att hon inte var delaktig vid mordet eller att hon har så låg begåvning att hon inte kan anses ansvarig för sina handlingar.
Ingen jämförelse i övrigt mellan M och följande, men finns många exempel på personer med låg begåvning som begått och dömts till fängelsestraff (eller på goda grunder misstänkts) för grova brott:
Hela Långshyttangänget (med undantag för möjligtvis 1) är ju mer eller mindre lågbegåvade.
Anders Eklund beskrivs som lågbegåvad men slug.
Örebromannen Niclas är väl på eller under gränsen till normalbegåvad.
Alex Ceesay som var misstänkt för inblandning i ett gängrelaterat mord och dömts för andra brott är ingen Einstein (som en ung, svagbegåvad, tonårspojke med en vuxens mans kropp och våldskapital enligt de som känner honom).
Mfl. mfl.
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Ja, herregud! Dom där i Långhyttan var ju verkligen nåt märkligt folk och jag känner lite likhet med Vetlanda eftersom alla verkar ligga med alla. Läste den fupen också när det begav sig och det finns gemensamma nämnare. Otrolig historia och så var det donken. Jag visste inte vad donken var innan tills jag följde Långshyttan. Det var väl någon eller några som fick livstid då om jag inte minns fel?
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Finns inga bokstäver att skylla på då halva befolkningen nu har fått såna och dom mördar inte. Daltandet med N-Maja börjar bli löjligt nu och dessutom tog hon körkort vilket hon klarade galant. Jätteduktig på att ljug och bra minne när det gäller att hålla kvar lögnerna. Hoppas hon också får livstid.
Minnet är bra men kort va?
Du svarade ju igår på jämförelsen med Långshyttan.
Dvs. att någon ev. har en diagnos är inte samma som att säga att den personen inte förstår vad den gjorde, ska slippa undan straff eller inte ska få fängelse.
Körkort har även utvecklingsstörda personer klarat att ta.
Och autism är förövrigt absolut inget som automatiskt = låg IQ. Kan vara tvärtom.
EDIT: jag tror, som J sa i förhör, att M tyvärr tog aktiv del och höll fast T under själva dödandet, eller i vart fall såg på/ lyssnade utan att lyfta ett finger för att stoppa J. Men eftersom hon vet att det saknas bevis för hennes deltagande och medvetenhet om vad som skedde så tiger hon.
Anders Eklund (inga jämförelser dem emellan i övrigt) erkände inte en millimeter mer än vad han visste fanns bevisat att han faktiskt gjort.
M drevs troligen av stark lojalitet mot J och kanske även i viss mån rädsla för J (ursäktar inget). Medan AE drevs av en misogyn sexuell upphetsning över att skända, våldta, skrämma, kontrollera och döda.
Senast redigerad av Firesnake 2023-03-23 kl. 11:05.
Antingen är planen vara förmedveten, att det finns där men ingen riktigt uttalar det i klara tankar eller ord. För det har ju funnits i tanken och fantasin när hon googlar så. Att hon vet men ändå inte att det ska ske, man får ju tänka att en sån här person inte riktigt funkar som andra. Har för mig Chris Watts sa nått sånt, att han visste men ändå inte, eller att han inte visste om han visste.. att han skulle mörda den kvällen.
Eller så har de uttalat planen att det är mörda de ska göra den här kvällen.
Men helt oplanerat blir ju svårt att hävda i och med googlingar och branden.
Hatet och avskyn gentemot T har funnits en längre tid J s huvud. Det stannade inte i hennes huvud utan hon behövde ventilera hatet i form en sångtext, samt uttryckt för vänner att hon ville ha ihjäl T. Googlingar tyder på att tankarna övergår i en konkret plan att faktiskt är beredd att verkställa det hon tänkt på. Vilket hon också visar genom ett uppriktigt försök att bränna inne T. Hon visar också besvikelse när hennes plan misslyckades. Detta är kalkylerade tankar och handlingar som pågått under lång tid där hon är väl medveten om vad som händer om hon lyckas.
Om T slog henne eller inte på Nöjer hade nog ingen betydelse. Hon hade bestämt sig långt innan och nu dök ett tillfälle upp att lura med henne till lägenheten där det finns ett rum utan fönster. I förhöret tycker jag mig kunna utläsa en viss förvåning från J när hon berättar att T följde med och stämningen var god.
J har visat på oförsiktighet och övertro på sig själv tidigare. Jag tror att hon var övertygad att hon skulle lyckas komma undan med ett mord i sin egen lägenhet genom att ljuga och förstöra spåren.
Hatet och avskyn gentemot T har funnits en längre tid J s huvud. Det stannade inte i hennes huvud utan hon behövde ventilera hatet i form en sångtext, samt uttryckt för vänner att hon ville ha ihjäl T. Googlingar tyder på att tankarna övergår i en konkret plan att faktiskt är beredd att verkställa det hon tänkt på. Vilket hon också visar genom ett uppriktigt försök att bränna inne T. Hon visar också besvikelse när hennes plan misslyckades. Detta är kalkylerade tankar och handlingar som pågått under lång tid där hon är väl medveten om vad som händer om hon lyckas.
Om T slog henne eller inte på Nöjer hade nog ingen betydelse. Hon hade bestämt sig långt innan och nu dök ett tillfälle upp att lura med henne till lägenheten där det finns ett rum utan fönster. I förhöret tycker jag mig kunna utläsa en viss förvåning från J när hon berättar att T följde med och stämningen var god.
J har visat på oförsiktighet och övertro på sig själv tidigare. Jag tror att hon var övertygad att hon skulle lyckas komma undan med ett mord i sin egen lägenhet genom att ljuga och förstöra spåren.
Man kan verkligen fråga sig vad det är Tove har gjort för att JJ skulle få ett sådant hat mot henne som till slut ledde till Toves död eftersom det hade funnits en längre tid hos JJ.
Ett mycket fruktansvärt sätt att behandla en före detta vän på.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-03-23 kl. 10:48.
Sant, nu tror ju jag att MH är delaktig, men ser ju också att allt behöver ju inte peka på det.
Hennes reaktioner efteråt kan delvis vara samma som hos en oskyldig. Svårt att tolka uppträdande. Då tycker jag JJs uppträdande med MH efter mordet pekar starkare på MH-medhjälp.
Ms reaktioner efteråt låter sig inte entydigt tolkas, då det finns alldeles för många parametrar att väga in. Det går inte att dra någon säker slutsats om hennes delaktighet eller skuld utefter dem. Hon kan ha varit högst involverad i alla delar eller endast i någon del.
Man kan verkligen fråga sig vad det är Tove har gjort för att JJ skulle få ett sådant hat mot henne som till slut ledde till Toves död.
Ett mycket fruktansvärt sätt att behandla en före detta vän på.
Ja, men det var inte bara T. Flera personer utan uppenbar anledning var måltavla för J s planer. För normala människor blir det obegripligt. Men för J var allt logiskt och dessa människor förtjänade inte att leva då dom förargat J. Den enda som betyder något är J och dom som gagnar henne på något sätt.