2023-03-23, 09:14
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Det kan nog vara så som du tror men det gör henne inte ansvarsfri om hon nu varit aktiv under strypningen. Förstår vad du menar och jag hade själv varit livrädd om jag hade en sån galen kvinna till vän. Om hon slutade ljuga och berättade sanningen när hon hade chansen tror jag det skulle vara till hennes fördel. Eller också var hon mer aktiv och blodtörstig än vi har en aning om. Så länge hon ljuger blir det knepigt att veta hur det ligger till.

Absolut ska hon ha sitt straff. enligt mig 4-10 år beroende på inblandning och hur mycket hon blev driven &omständigheterna till hennes egna handlingar men absolut mest för att hon inte ringde polis&ambulans när JJ var borta, skyddande av brottsling, delaktighet imordet, för att hon inte säger sanningen (vilket jag tror hon snart gör för att ge JJ maxstraff och säkra sitt egna liv då JJ troligtvis har MH på sin dödslista nu..) osv. Hon ska inte gå straffri.

Citat:
Meningen var väl att hon skulle flytta cykeln och göra sig av med Toves mobil och nycklar. Nu blev det inte så då grannen blev ett hinder och då kom hon på Donken?

Precis vad jag också tror, därför mindre sannolikt att MH åt cheeseburgaren.
Grannen säger själv, "hon sa att hennes kompis mådde dåligt och ville handla MCD.. "hon handlade bara en cheese vilket vi (grannen&pappen) tyckte var konstigt..
Citera
2023-03-23, 09:14
Medlem
Citat:
Meningen var väl att hon skulle flytta cykeln och göra sig av med Toves mobil och nycklar. Nu blev det inte så då grannen blev ett hinder och då kom hon på Donken?

Det låter troligt.

Att nu Toves mobil hängde med till Donken blev ju helt kass.

Att de sedan körde dumpningsrundan med mobil var ju heller inte så överlagt precis.

Maja är skrämd till tystnad av skithögen Johanna.

Iom att åklagaren lagt till alternativet medhjälp till mord blir det nog maximalt så för henne. Att hon bara får brott mot griftefriden tror jag inte.

Detta var ytterligare att mord utfört i all hast och då klantar folk oftast till det. Utan planläggning minskar möjligheten att klara sig undan dramatiskt.
Citera
2023-03-23, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Håller med 100%, men så mycket som hon redan ljugit kan hamburgaren också vara en lögn. Jag tror (skrev i annat inlägg också) som du att man inte har aptit efter en sån grej.
Cheeseburgaren handlades bara för att JJ blev mött av grannen i trappan däremot.. Tror inte hon var på väg att köpa en cheese 2 minuter efter hon mördat någon... Cheesen åts kanske inte ens upp..

Jag tror inte det minsta på sova teorin, isåfall rimmar den med rädslan för JJ, MH "kände" att något skulle hända, och hon ville vara så lite inblandad som möjligt genom att "vara trött och gå lägga sig en stund" annars inte..

Säger inte att det är på de ena eller andra sättet, bevisningen och förhören pekar åt alla håll. försöker köra nån uteslutare metod för att komma fram till något..

Edit: tappade tråden... minns du vilka MH hade kontakt med efter mordet? Jag tror jag bara läste om hennes föräldrars möten med henne. inget från grannar eller kollegor eller så..

Enligt J och M så åt hon upp cheeseburgaren. Jag kan inte minnas att jag läst att hon haft kontakt med någon annan förutom J och familjen som du skriver. På måndagen gick hon till skolan som vanligt. Det var där polisen anhöll henne.

Inget i hennes agerande eller hur hon uttrycker sig i förhören tyder på att det är en person med normalt känsloregister.
Citera
2023-03-23, 09:20
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Det låter troligt.

Att de sedan körde dumpningsrundan med mobil var ju heller inte så överlagt precis.

Iom att åklagaren lagt till alternativet medhjälp till mord blir det nog maximalt så för henne. Att hon bara får brott mot griftefriden tror jag inte.

Detta var ytterligare att mord utfört i all hast och då klantar folk oftast till det. Utan planläggning minskar möjligheten att klara sig undan dramatiskt.

Jag har missat att åklagaren lagt till medhjälp. Då känns det åtminstone mer troligt att MH blir dömd för något mer än gravfridsbrott, om de nu har bevis för att hon faktiskt deltog (utöver den mycket ärliga och trovärdiga JJ:s ord)
Citera
2023-03-23, 09:26
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Det låter troligt.

Dessutom utnyttjade hon den snälla grannens erbjudande om skjuts till Donken genom att anklaga honom för att fört bort Tove. Hon misstänkte honom starkt sa hon i förhöret och att liket möjligen kunde ligga i bagageluckan då det var en stor bil. Mycket som var häpnadsväckande att läsa och det här var ett av alla uttalanden. Hon menade på att liket i bagaget hade sin mobil med sig. Hon fick inget gehör för detta uttalande av förhörsledarna.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-03-23 kl. 09:29.
Citera
2023-03-23, 09:27
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Tummen upp-emoji, mobilspel och pinterest direkt när hon kommer hem, hennes mobiltystnad med JJ efter mordet, överhuvudtaget borde en oskyldig agerat annorlunda efter mordet - även om denna är kraftigt influerad av JJ
OM M reagerat med chock är beteendet efteråt helt oförutsägbart.
Citera
2023-03-23, 09:29
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
OM M reagerat med chock är beteendet efteråt helt oförutsägbart.
Förhörsledarna påstod att MH var likgiltig.
Citera
2023-03-23, 09:33
Medlem
Mordet måste väl ha varit planerat om nu de har googlat på mord, etc?
Citera
2023-03-23, 09:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Att de uppfattade henne så innebär inte att det faktiskt förhöll sig så. Det kan vara, men det kan även vara en försvarsmekanism, att M "stängt av" för att det var för påfrestande av någon anledning, skuld/skam...you name it.
Citera
2023-03-23, 09:43
Medlem
Citat:
Precis och vi är många som läst förhören med M som också uppfattar det så
Citera
2023-03-23, 09:46
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Att de uppfattade henne så innebär inte att det faktiskt förhöll sig så. Det kan vara, men det kan även vara en försvarsmekanism, att M "stängt av" för att det var för påfrestande av någon anledning, skuld/skam...you name it.
Oj vad det ska daltas med Maja! Jag är nog beredd att hålla med förhörsledarna med tanke på hur hon satt och ljög som en besatt. Skulle du själv börja spela ett spel på mobilen om du mördat, transporterat lik och eldat? Tröttsamt med dom här förklaringarna som ni gissar om alla bokstäver, klockproblem och bla blabla.......Hon hade hela kvällen på sig att avstyra det hela, larma eller gått hem. Istället gick hon tillbaka in på Nöjet och inväntade Tove.
Citera
2023-03-23, 09:48
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:

Sant, nu tror ju jag att MH är delaktig, men ser ju också att allt behöver ju inte peka på det.

Hennes reaktioner efteråt kan delvis vara samma som hos en oskyldig. Svårt att tolka uppträdande. Då tycker jag JJs uppträdande med MH efter mordet pekar starkare på MH-medhjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in