2023-03-22, 23:26
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Ja det är det jag menar, att MHs roll är svår att tyda utifrån FUP.
Majs avslöjar flera saker ang TT och brottet, innan det är officiellt- del av utredningen medans Maja samsitter med en tjej på häktet som förhörs.
Maja berättar att TT är bränd osv.
Uppenbart hon vet mer.
Personligen tror jag Maja är lika drivande. Hennes fosterföräldrars tro får henne att inte erkänna. People pleaser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det finns många fler än du tror med diagnostiserad intellektuell funktionsnedsättning som har körkort. Jag blev själv förvånad när jag fick veta det. Trodde inte det var tillåtet att ta körkortet med IF. Men finns t.o.m. fordonsprogrammet på det som förr kallades särgymnasiet (sedan i år heter det anpassade gymnasieskolan och särskolan på grundskolenivå heter anpassade grundskolan).

Det jag menar, körkort är ett bevis för att man kan köra bil och inte ett bevis för att diagnoserna är fel
Senast redigerad av BlixtarDunder 2023-03-22 kl. 23:29.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jonna, Johanna Möller och JJ. Viken toxic trio det skulle vara om de hamnar på samma avdelning.
Det skulle antagligen utmynna i konflikter och intriger där andra fångar skulle dras in…
Fattas bara Åsa Waldau.

Jonna och JJ verkar ju ha det gemensamt att de drar till sig mer jagsvaga tjejer samt reagerar med våld eller hot om våld när de inte får som de vill eller känner sig kränkta (Jonna förflyttades väl pga historien med Sara Lundblad).

man kan ju hoppas de gör samhället en tjänst o tar livet av varandra...

dags att återinföra dödsstraff igen billigare och vi får bort dåliga gener ifrån samhället.
Citera
2023-03-22, 23:27
Medlem
Mycket OT, men många inlägg vill ha det till att MH inte förstår bättre och inte förstod att Tove skulle tas av daga av JJ.
Om man åker fast för fortkörning kan man hävda att man har dyskalkyli och inte förstod vad som stod på skylten?
Citera
2023-03-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jag tror JJ får livstid för mord och MH får nog 15 år för dråp.
Jag är skeptisk, unga människor mördar till höger och vänster utan att blinka idag, dom gör det väl medvetna om att man knappt får straff i Sverige.
Men 18 år borde vi kunna få se Johanna få
Citera
2023-03-22, 23:31
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Majs avslöjar flera saker ang TT och brottet, innan det är officiellt- del av utredningen medans Maja samsitter med en tjej på häktet som förhörs.
Maja berättar att TT är bränd osv.
Uppenbart hon vet mer.
Personligen tror jag Maja är lika drivande. Hennes fosterföräldrars tro får henne att inte erkänna. People pleaser.

Jag respekterar din uppfattning, men det är märkligt att vi kan ha så olika tolkningar av FUP/medias beskrivning. Att MH skulle vara "lika drivande" är för mig som att solen kretsar kring jorden...
Citera
2023-03-22, 23:31
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Hon är nu 20 år, 19 när brottet begicks, törs man hoppas 18 år?
Maja får 6?
Maja kommer få ränna gatlopp ändå, och hela familjen flyttar nog som missionärer till ett land långt härifrån?
Gissar att Johannas familj flyttar till Israel och även hon dit när hon släpps?
Ingen av dom två eller deras familjer kommer att kunna bo i Sverige, detta kommer att vara det mest omtalade mål vi kanske haft, det kommer serier och filmer garanterat, så unikt är det med detta fall.

JJ får säkerligen livstid, obestämt, och får ansöka om att få tidsbestömt, då och då. Men hon kan nog begära att avtjäna en del av ett tidsbestämt straff i Israel, hon är väl medborgare där?

Citat:
Ursprungligen postat av ronny.von.pepper
Har inte läst hela FUP. Finns förhör med de personer som samsuttit med MH och JJ? I såna fall, vilka sidor? Tack på förhand!

Samsittaren med MH finns i TR B 1877-22 Aktbil 153.pdf, och kolla i det fina registret som finns där, det finns nära början faktiskt. Någon samsittning med JJ har jag inte sett, men jag har inte läst hela fuppen ännu....

Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jag vet att om man kört upp för automat så får man inte köra med manuell växel. Verkar som alla hittar på olika orsaker för att Maja är helt underbegåvad och korkad. Vad jag läste så sa väl någon i vittnesförhöret att Maja klarade körkortet direkt på första försöket och det gällde både körning och teoriprov. Blir patetiskt när hon ska skyddas samtidigt som hon hyllas. Sååå intelligent och duktig och sååå korkad och underutvecklad.

Nu tog jag dessa uppgifter från MHs MAMMAS VITTNESFÖRHÖR i fuppen, och jag (och en annan i tråden) har poängterat att mamman troligen menade OMVÄNT, att MH alltså endast innehar körkort för AUTOMATVÄXLAD bil!!

Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Exakt finns det några bevis på att MH är svagbegåvad eller har lägre IQ?

Ja, det finns en sammanfattning i MHs RPU, som finns i sammanfattningen, sida 1 i tråden......

Så, MH har mycket väldokumenterade svårigheter, jaa!! Inget hittepå av skribenter i tråden, snarare av de mer pålästa av trådens skribenter.....

Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ja det kanske är så! och jag utgår ifrån mig själv eftersom jag tränat BJJ och MMA i många år! och vet precis hur jag ska göra för att flytta folks balans... men det jag vet är att hur tung en person än är så kommer denne att ramla om den inte har minst 1 hand som stödpunkt! men det är möjligt att det inte går att applicera på vanliga svenssons!

jaa, jag vill inte tjafsa med dig, men jag tror/misstänker även att JJ faktiskt verkligen hoppade hårt med fötterna eller knäna på TTs bröstkorg (hoppsatte sig, så hon landade mycket hårt på BO:s bröstkorg/mage så BO förutom att just slagit bakhuvudet mycket hårt i cementgolvet även tappar luften och bryter några revben.......

Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Och sedan så klarade MH också p7 undersökningen. Så nej, det tyder trots allt på att MH är normalbegåvad trots att hon har ADHD. Och ADHD är detsamma som att vara överaktiv och då fungerar man bättre i mindre grupper och lär sig bättre.

P7:an innehåller ju dokumentationen på MHs alla diagnoser och svårigheter.....
Citera
2023-03-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Förhoppningsvis så döms båda för mord då dom var samspelta. Maja påstår att hon sov under mordakten. Maja sov exakt alla tidpunkter som var nödvändiga för att bli fälld från det mesta.
Precis. Jag är dock viktad åt att tro att JJ döms till livstid för mord, MH till ~8 år för dråp. Egentligen bara en gissning, en "känsla" jag har.

Nyckeln tror jag kan ligga i MH:s "👍" meddelande 20 sekunder efter JJ:s meddelande, när hon själv påstår att hon sov.
Citera
2023-03-22, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Jag är skeptisk, unga människor mördar till höger och vänster utan att blinka idag, dom gör det väl medvetna om att man knappt får straff i Sverige.
Men 18 år borde vi kunna få se Johanna få

De kommer till att få straff efter vad de har gjort och förtjänar.
Citera
2023-03-22, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Jo, det finns men slutade gälla i samma stund hon lyckades med det endast begåvade klarar, att ta körkort.

Känner själv ingen som misslyckats.

Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Det jag menar, körtkort är ett bevis för att man kan köra bil och inte ett bevis för att diagnoserna är fel

Okej, lite svårt att tolka det så när du skriver att endast begåvade personer klarar att ta körkort och att de bevis som finns på M’s låga intelligens därmed slutade gälla den dagen hon tog körkort.

Jag klandrar dig inte. Jag visste som sagt inte heller att personer som ligger på lägre nivå än att klara ”särgymnasiet” kan ta körkort.
Det var en vän till mig som jobbat med den personkretsen som berättade att vissa kan få speciella tillstånd från transportstyrelsen och han var inte positiv till detta (ur trafiksäkerhetssynpunkt).

Jag menar att det inte är helt OT här i tråden eftersom frågan om låg intelligens kontra förmåga att ta körkort är kopplat till ena MGM. EDIT. Jag menar inte heller att M har någon diagnos typ IF. Baserar antaganden om hennes intellektuella nivå på vad som skrivits här samt utifrån hennes egna inlägg på sociala medier som är relativt barnsliga. Men det är enbart mina gissningar och antaganden!
Senast redigerad av Firesnake 2023-03-22 kl. 23:38.
Citera
2023-03-22, 23:37
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
jaa, jag vill inte tjafsa med dig, men jag tror/misstänker även att JJ faktiskt verkligen hoppade hårt med fötterna eller knäna på TTs bröstkorg (hoppsatte sig, så hon landade mycket hårt på BO:s bröstkorg/mage så BO förutom att just slagit bakhuvudet mycket hårt i cementgolvet även tappar luften och bryter några revben.......

Det är också ett troligt scenario... men i det scenariot så ser jag inte hur Tove ska ha kunnat göra det JJ påstår att Tove gjorde eller varför ens MH skulle ha behövt hålla fast hennes händer! men det du säger låter iafall rimligt.
Citera
2023-03-22, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Exakt finns det några bevis på att MH är svagbegåvad eller har lägre IQ?

Läs hennes P7 i början av tråden. Hon har en ojämn begåvningsprofil. Finns intervju med lärare i FUP. Hon klarade inte högstadiet och fick sen anpassad undervissning. Dyskalkyli och kan typ inte klockan säger hannes mamma och lärare. Men har lättare för det verbala som att uttrycka sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in