Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Jag tror att ett upplägg likt det rättsmedicinska skulle göra stor skillnad: Klar redovisning av vilka metoder som använts och varför, standardiserad tolkningsmall samt gemensam redovisningsmodell.
Det var väl något ditåt även revisionen efterlyste?
Bland buset så kan det finnas ett intresse att använda ”antiforensiska” åtgärder. Dvs att helt enkelt försöka dölja hur man använder sina bärbara enheter.
Flaggar då polisen för mycket med vilka program de använder så vet buset det och så kan de anpassa sig.
Och rent rättsligt så finns ju en acceptans hos domstolarna då de ju släpper igenom detta utan att det någonstans visas var de bevisen har sitt ursprung och med vilka metoder de har extraherats. Inte i alla fall men då är vi tillbaka till att det jobbas på olika sätt.
Kolla fupen för hon som dödades av sin man brandmannen i Stockholm. Där har de visat att de använder bl.a. gratisprogrammet iLEAPP/xLEAPP (samma jag hänvisade till när jag gjorde mitt inlägg om hur lösa detta hemma i köket) för att få fram koordinater ur hans mobil och gjort ett på många sätt föredömligt protokoll för att visa hur han rört sig i Stockholmstrakten. Dessutom har de låtit en kille på NOA kvalitetssäkra protokollet så det ska se bra ut innan det gick i tryck s a s.
Jag blir inte klok på vad som hänt här då formuleringarna är väldigt luddiga kring när exakt den första ”full file system” görs, om alls…, vad som felat med ”uppdateringen” och varför de först 31/10-2/11 nånstans gör det de borde gjort veckor tidigare.
Först då tar åklagaren beslut om husrannsakan på distans vilket inleds 28/10 i Google, via Snapchat och sen 31/10 med iCloud där de får upp spåret på platsen i mobilen (de ser den viktiga platsen men det är också luddigt exakt var då de hänvisar lite konstigt i dokumenten) som sen genom ”full file system” extraheringen görs nånstans 1-2/11 om jag förstår det rätt.
Förhörsledaren pratar ju om en ”tisdag” då IT-forensikerna skulle ha fått fram koordinaterna efter att ha jobbat som ”galningar”. Och den tisdagen är ju då 2/11. Och för att vara papegoja så menar jag ju då att det kunnat vara tisdag 18/10.