Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
23-03-21, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Bara för att flertalet klarar sina boendekostnader så innebär det inte att vi haft en tillgångsbubbla, matad av billiga krediter, där bankerna varit för slapphänta i sin kreditgivning. Nu är det risk-off som gäller vad kommer till utlåning. Och vad tror du händer då? Jo priserna på bostäder försätter ned när folk inte får låna lika mycket längre. Vi väl ett antal ”budgivningsvinnare” ifrån bubbeltoppen här i tråden, men det är kanske inget man talar högt om idag.

För att något ska bubbla så krävs det (enligt teorierna) spekulation. Det är inget jag ser, men du kanske ser annat.

Att som bostadsköpare gå in med ”bostadsaffärer är ofta en bra affär” kvalificerar inte.
Citera
23-03-21, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
För att något ska bubbla så krävs det (enligt teorierna) spekulation. Det är inget jag ser, men du kanske ser annat.

Att som bostadsköpare gå in med ”bostadsaffärer är ofta en bra affär” kvalificerar inte.

Att gå in med "jag kommer ha råd med det här för räntan kommer fortsätta vara låg" är spekulation.
Citera
23-03-21, 21:19
Medlem
Mokshas avatar
Citat:

Om inte bostadspyramiden kan fyllas underifrån, är det en bubbla som kommer spricka.
Citera
23-03-21, 21:59
Medlem
Tokraset i Sthlms län för villor kvarstår. Folk kanske har börjat förstå att bubblan spruckit?
Citera
23-03-21, 22:27
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quongsi
Du gaggar och tjatar om logik. Logiken i att alla som tycker det är vansinne att köpa i Brottby för 6 mille ska säga upp sig och starta byggföretag är obefintlig.

Samma logik styr hela vårt nuvarande ekonomiska system. Det är egentligen inte konstigt att förtidspensionerade mellanchefer på Flashback tror på det. I princip hela den ekonomiska eliten lever kvar i 80-talet. De kommer tro att min bilservice är prisvärd så länge de lever. Science progresses one funeral at a time.
Citera
23-03-21, 22:41
Medlem
Citat:

Har varit massiv spekulation i nya BRF. Stått spaltmeter om det i tidningar, i min BRF var det 30% köpt på spekulation enligt mäklaren som förmedlade bostäderna. Stämmer rätt bra med försäljning i efterhand. Visst känner du väl igen utrycket ”bostäder går bara upp”, ”köp nu det är definitivt dyrare om 1-2år” eller ”tjäna pengar på att bo”. Rimmar rätt bra på spekulation, särskilt som många inte planerar för bo särskilt länge. Vi får se hur det här utvecklar sig, nu ska väl snart KALP:en räknas upp utifrån inflationen på nödvändigheter såsom mat, transport etc. Om jag inte minns fel görs det i April
Citera
23-03-21, 23:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu "offras" både bostadsägare OCH pensionärer/pensionssparare.

Bostadspriserna faller.
Fondtillgångarna faller (dessutom).
Pensionskapitalet minskar. (Då det delvis består av obligationer som rasar när Riksbanken höjer räntan).

Men detta är bara strikta konsekvenser av de mekanismer som är etablerade sedan lång tid tillbaka.
Tänker du att inflationen eller räntehöjningarna är något som Sveriges Regering eller Riksdag lagstiftat fram?

(Finns ju en del stollar i forumet som tidigare yrade om att RB inte skulle höja räntan av hänsyn till bolåntagare. Det är helt verklighetsfrämmande. Jag vet inte hur många ggr jag förklarade att RB skiter fullständigt i bolåntagare och kommer höja räntan. Vilket var precis vad som hände. Sedan tar bubbelpladdrarna och skriver att jag att fel i allt. Så mycket för deras verklighetskontakt).

Nja hur då prioriterad. Du har installerat solpaneler innan energipriserna drog iväg. Och får då bra lönsamhet på de.
De som köpte solpaneler förra året lär knappt gå med vinst, utan kanske går back över innehavstiden. (Priserna drog i väg pga hög efterfrågan och underskott på arbetskraft som var kompetent att arbeta i området).

Elpriset har dragit iväg och då drar SvK och staten in "orimligt" mycket i skatter och avgifter. Att man returnerar en del av det är väl inte "prioritering".

Nu har man gått vägen att låta FI bli mer generösa med undantag. Då fortsätter man nog den vägen.
Fast du missar att på sikt är stigande obligationsräntor bra för pensionsskulderna då avkastningen stiger kraftigt jmf hur det varit med nollräntor.
Citera
23-03-21, 23:46
Medlem
PaaloAaltos avatar
Lån till ett värde av 3 534 miljarder kronor eller motsvarande 72 procent av svenskarnas totala lån, det mesta bolån, löper ut i år. Detta enligt flertal artiklar, SVT mm. När det händer kommer vi se ekonomin dala blixtsnabbt. Om 1 år är räntorna nere runt 1-2% Max.
Citera
23-03-22, 00:43
Moderator
Siegfrids avatar
Pratade med en mäklare idag om Stockholms bostadsmarknad. Enligt henne var det endast det sparsamma utbudet av lägenheter som höll priserna uppe fortfarande.
Citera
23-03-22, 05:46
Medlem
Detta är så viktigt kolla innan köp
Undra hur många som missar det som köpare
Mekklare undviker alltid detta i prospektet
Och får de frågan låter de såhär ” hyran omförhandlas om flera år” ecklen till mekklare e vidriga

https://www.mitti.se/nyheter/brfer-gor-uppror-mot-markhyrorna-6.3.68551.c650f7850f?fbclid=IwAR0_bj5xL4jRX1SL9UtV 78U9Qr0EgpMKo3hha f6uFk1UA4TC978mPuZD73k
Citera
23-03-22, 05:59
Avslutad
Otroligt skönt att snacket om bostadskarriär å det mesta inom bostäder tystnat. Vore jädrigt skönt om man kunde bli rik genom arbete i Sverige, inte genom kränga sin bostad eller spel.
Citera
23-03-22, 06:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PaaloAalto
Lån till ett värde av 3 534 miljarder kronor eller motsvarande 72 procent av svenskarnas totala lån, det mesta bolån, löper ut i år. Detta enligt flertal artiklar, SVT mm. När det händer kommer vi se ekonomin dala blixtsnabbt. Om 1 år är räntorna nere runt 1-2% Max.

Hehe..å en euro kostar då 16kr och 400g tomater 82kr…tror du inte förstår konsekvenserna för ett importberoende land om vi nu börjar sänka räntan.

Citat:
Ny rapport: Boprisfallet tar ny fart under våren
https://www.di.se/nyheter/ny-rapport-boprisfallet-tar-ny-fart-under-varen/
Betalartikel. Fin sommar för de som inte får sålt
Senast redigerad av lone star 23-03-22 kl. 06:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in