Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-16, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Vet inte varför jag går in och läser på fb om bostadsmarknaden, för det gör mig lika ångestfylld varje gång.
Väst går under, ingen kommer ha råd att behålla sina boenden och vi kommer leva i anakri.

Samtidigt så sitter man här och börjar närma sig sitt första bostadsköp, förhoppningsvis går vi rakt från hyres till ett hus.
Strax utanför top 10 storstad i Sverige, med hög bostadsbrist.

Hade jag inte haft barn som jag vill ge en värdefull uppväxt med egna rum och friheten av ett hus, så vet jag inte om jag köpt.
Kanske lämnat Sverige, mycket skit man hade kommit ifrån.
Känslan att ens barn inte kommer ha samma uppväxt och säkerhet som en själv känns inte bra.

Var kan man läsa och få vettig information gällande hur man bör tänka inför sitt livs största köp?

Det är enkelt. Köp inte för dyrt och kalkylera på om någon blir sjuk samt ha en väldigt bra buffert.
Citera
2023-03-16, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Pausa halmgubbarna en minut.

Här är ett par enkla frågor som du kan besvara med en mening innehållande ett procenttal.

1) Hur mycket har den svenska bostadsmarknaden hittils sjunkit från toppen i reala priser?
2) Hur mycket sjönk den svenska bostadsmarknaden som mest från toppen i reala priser under 90-talskrisen?
3) Hur stor är den största bostadskraschen efter andra världskriget i ett OECD-land i reala priser? Bonuspoäng om du även anger rätt land.
4) Hur mycket behöver den svenska bostadsmarknaden sjunka ytterligare nominellt för att det ska anses vara den största kraschen i reala priser sedan andra världskriget i ett OECD-land?

Facit finns och siffrorna är enkla att ta reda på.

5) Och så en subjektiv fråga: hur stor behöver kraschen vara (nominellt eller realt) för vad du anser vara en "sprucken bostadsbubbla".

Bra skrivet. Gubben blev svarslös såg jag.

Aldrig förstått varför vi pratar nominellt i tråden. Är ju det reala som är intressant när inflationen dödar värdet på kronan.
Citera
2023-03-16, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Bra skrivet. Gubben blev svarslös såg jag.

Aldrig förstått varför vi pratar nominellt i tråden. Är ju det reala som är intressant när inflationen dödar värdet på kronan.

BLT här förstår inte ens grundläggande saker så det där är för komplext.

Sen finns det väl ingen officiellt index för det?

Jag får bara upp bloggar när jag letat tidigare.
Citera
2023-03-16, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Vi har ingen bostadsbrist i Sverige, Svenskar bor på flest kvm per person i hela västvärlden. Din stad har ingen bostadsbrist heller. Hur många hemlösa ser du sovandes på gatorna där du bor?

När folk pratar om bostadsbrist pratar man om artificiellt billiga prisreglerade hyresrätter. När efterfrågan på en vara är större en utbudet vid en given prisnivå så uppstår brist eftersom priset inte kan justeras för att möta efterfrågan, det kallas för planekonomi.

Utbudet på villor är extremt högt, efterfrågan är helt enklelt för låg vid dagens prisnivåer givet ändrade finansieringskostnader och därför har priserna minskat en del under den senaste tiden. Troligtvis får vi se ytterliggare några procents fall. Villan du tänkte köpa för 5 miljoner är inte dyr med två inkomster och du kommer att sälja villan om många år med en fin nominell vinst oavsett om du kom in på botten eller ej.

Långa trenden på bostadsmarknaden är positiv korrelation till börsen och allmäna ekonomiska utveckligen i samhället, samt negativ korrelation till långa boräntor. Du verkar ha en skev bild av samhällsutvecklingen, men du ska veta att Sverige är ett bra och välskött land med goda förutsättningar för ekonomisk tillväxt i framtiden.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/tillvaxt/bnp---sverige/

Hallå mr kokt groda. Var fan har du hållit hus senaste 25 åren som missat utvecklingen med skjutningar, sprängningar, våldtäkter. Värst i klassen i Europa och minst polistäthet och sjukvårdsplatser att addera till det. Som bonus islamisering och woke-trams.
Senast redigerad av Djimmie 2023-03-16 kl. 03:21.
Citera
2023-03-16, 05:45
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Riksbankschefen klargör att de defnitivt inte vill ha någon bostadskrasch:
https://www.gp.se/ekonomi/riksbankschefen-det-%C3%A4r-ett-tufft-l%C3%A4ge-men-ingen-krasch-1.94494548

Bostadsmarknaden behöver därmed inget stöd för tillfället.

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Thedéen
– Vi är tillbaka där vi var när pandemin startade. I den här ordnade gradvisa nedgången på bostadsmarknaden tycker jag att det är ganska goda nyheter. Det är inte goda nyheter för dem som bygger, men vi behöver en viss avkylning i den här enorma uppgången. På sikt blir det lättare för unga hushåll att komma in på bostadsmarknaden om inte priserna hela tiden rusar med 10-15 procent om året. Då kan vi få se en viss stabilisering och förhoppningsvis lägre räntor längre fram, säger Erik Thedéen.
Citera
2023-03-16, 06:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vet inte om det var det jag skrev. Men tur för oss (eller mer rätt amerikanarna) att FED till skillnad från dysterkvistarna på FB tar mer än en datapunkt som intäkt för sitt beslutsfattande.
Om vi får en djup lågkonjunktur pga en finanskris orsakad av en bankkris som sprider sig över världen så kommer det påverka räntorna. Om ett par nischbanken förstatligas och andra får statliga garantier modell svensk bankakut så påverkar det inflationen marginellt.
Eller menar du att fallande börskurser sänker inflationen när placerare plockar hem vinster och sänker risken?
Du får nog sluta tro att Robert Boije eller valfritt talking heads på DI har en susning vad de pratar om.
Så länge som kärninflationen inte viker så fortsätter räntan att höjas. Kollapsar konjunkturen och efterfrågan dyker, ja då är det slut på höjningarna och på lite sikt blir det stimulanser. Men då är det miljoner människor runt om i EU/USA som blir av med jobben.
Men som det ser ut nu så ökar antalet anställda i USA med flera hundratusen pers per månad och avmattningen går sakta.
Citera
2023-03-16, 06:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Mjo, men redan nu faller ju bank på bank i USA, måste dom backa med räntehöjningar där fortsätter inflationen som sedan blir vår inflation pga USD etc. Om dom inte backar och istället printar pengar enbart för kollapsande banker urholkar dom dollaren på det sättet som också leder till inflation och ev. dollarens död. Världen har inte glömt 2008.
Nej det måste man inte, vi ser bara en långsam avmattning i den reala ekonomin ännu så länge. Att några nischbanker har problem är ännu så länge inget som får världsmarknaden på fall. Hanterar man Credite Suisse rätt så lär den den banken heller inte orsaka någon finanskris.
Fallande börskurser pga att man vill minska risken är vad som händer.
Citera
2023-03-16, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
BLT här förstår inte ens grundläggande saker så det där är för komplext.

Sen finns det väl ingen officiellt index för det?

Jag får bara upp bloggar när jag letat tidigare.

Se här och här. Tabellerna visar reala värden.
Senast redigerad av Tobbesvensson 2023-03-16 kl. 07:19.
Citera
2023-03-16, 07:16
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det måste man inte, vi ser bara en långsam avmattning i den reala ekonomin ännu så länge. Att några nischbanker har problem är ännu så länge inget som får världsmarknaden på fall. Hanterar man Credite Suisse rätt så lär den den banken heller inte orsaka någon finanskris.
Fallande börskurser pga att man vill minska risken är vad som händer.

"Nischbanker" eller USAs andra och tredje största samt snart 4e största bankkonkurser. Men nu vet jag att du trollar så nu kan jag ignorera dig.
Citera
2023-03-16, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
"Nischbanker" eller USAs andra och tredje största samt snart 4e största bankkonkurser. Men nu vet jag att du trollar så nu kan jag ignorera dig.

Varför skulle bankkrasch vara skäl nog att stoppa inflationsbekämpningen?

Inflationen är ett samhällsgift.
Citera
2023-03-16, 07:34
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Varför skulle bankkrasch vara skäl nog att stoppa inflationsbekämpningen?

Inflationen är ett samhällsgift.

För då blir det väldigt tydligt att någons handlingar kollapsade ekonomin. Ingen vill vara den som måste ta skulden. Då är det lättare för makthavare att positionera sig så, samt såklart vara direkt korrupta, att dom kan överleva hyperinflation. Länder väljer nästan alltid hyperinflation över att betala tillbaka sina lån.
Citera
2023-03-16, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Vi har ingen bostadsbrist i Sverige, Svenskar bor på flest kvm per person i hela västvärlden. Din stad har ingen bostadsbrist heller. Hur många hemlösa ser du sovandes på gatorna där du bor?

När folk pratar om bostadsbrist pratar man om artificiellt billiga prisreglerade hyresrätter. När efterfrågan på en vara är större en utbudet vid en given prisnivå så uppstår brist eftersom priset inte kan justeras för att möta efterfrågan, det kallas för planekonomi.

Utbudet på villor är extremt högt, efterfrågan är helt enklelt för låg vid dagens prisnivåer givet ändrade finansieringskostnader och därför har priserna minskat en del under den senaste tiden. Troligtvis får vi se ytterliggare några procents fall. Villan du tänkte köpa för 5 miljoner är inte dyr med två inkomster och du kommer att sälja villan om många år med en fin nominell vinst oavsett om du kom in på botten eller ej.

Långa trenden på bostadsmarknaden är positiv korrelation till börsen och allmäna ekonomiska utveckligen i samhället, samt negativ korrelation till långa boräntor. Du verkar ha en skev bild av samhällsutvecklingen, men du ska veta att Sverige är ett bra och välskött land med goda förutsättningar för ekonomisk tillväxt i framtiden.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/tillvaxt/bnp---sverige/

En del hemlösa har vi här, och för att inte tala om antalet soc lägenheter.
Men jag förstår vad du menar.

Villan vi kör köpa kommer väl ligga på 3-4 mille, och ja vi kommer ha ok ekonomi ändå.
Man får lite spöken i huvudet när man lyssnar på domedagsprofeter.

Men ja förhållanden i min stad har förändrats avskyvärt sedan jag växte upp, klimatet är väldigt segregerat och våldsamt på sina håll.

Jag tackar för ett bra svar från dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in