2023-03-21, 15:23
  #324541
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Ja, det är skrämmande och spännande tider att leva i. Kriget i Ukraina har skakat om. Man slås av att mycket i världen påminner om en s k "Mexican standoff" där alla håller en revolver riktad mot någon annan.

Xi är garanterat mer förtjust i "den ryska modellen", med en stark ledare samt inskränkta friheter för medborgarna, än i västerländska demokratier. MEN efterblivna diktaturer kommer ju aldrig upp i samma ekonomiska omsättningar samt know-how som den fria världen. Om Xi öppet tar sida för Ryssland, och därmed blir osams med den fria världen, riskeras Kinas fortsatta välstånd. Fanns en intressant artikel om detta i SvD häromdagen, skriven av Benjamin Dousa. Tyvärr bakom betalvägg nu. Men han konstaterar där följande: Trots tre decenniers tillväxt är Kinas ekonomiska standard bara i nivå med EU:s fattigaste land, Bulgarien. Och årets siffror ser dåliga ut, bara en tillväxt på 3 % (näst sämst sedan 1974). Hela Kinas framgångssaga bygger på ökad kapitalism och ökad demokratisering. Utan detta blir det ingen fortsatt framgång. Xi lär vara medveten om detta och att öppet stöd till Ryssland = god natt handelsutbyte med väst, hello svält/stagnation á la Mao.

Så man kanske kan säga att Ukrainakriget ställt många saker på sin spets. Den största frågan, åtminstone för mig, är dock hur Ryssland kunde självskada sig så totalt och tro att de skulle kunna pracka på världen ett nytt Storryskt rike? Även om de vunnit mot Ukraina skulle de ju varit avskydda och behandlade med misstänksamhet för överskådlig tid. Så bygger man inte en framtid.

Tack för vettig snabbanalys. Det är så mkt skit och så många ryzztroll i denna tråd, att man blir glatt överraskad när en normal människa svarar.

Ja, den stora frågan är: Vad fan hände med Ryssland? Mkt dumt har ryssarna gjort men detta tar fan priset. Hela projektet är ju så j-a dödsdömt så det finns inte. Ryssarna saknar för det första kompetens för detta krig. Det är kul att jämföra med Israel, som lyckats behålla sitt frimärke till land i 70+ år och de har dessutom utökat landytan, trots en hatisk omgivning, i princip hela Mellanöstern.

Men jättestora Ryssland rår inte ens på Ukraina.

160 000 ryska gubbar har dött för i princip ingenting.

KINA måste alltid luta sig mot VÄST, som driver den globala tekniska utvecklingen.
Efter ett par år kommer KINA att visa sitt rätta ansikte och förråda Ryssland.
Teknisk utveckling, smarta lösningar och ekonomisk energi, det hittar KINA aldrig i Ryssland.
Att man måste uppfinna grejer, det verkar ryssarna ha glömt bort för flera decennier sedan.

Jag tror att Ukraina slutar som Syrien = en boxningsring för stormakter.
När väl Ryssland faller sönder, kommer Ukraina att vara totalt söndermalt.
Citera
2023-03-21, 15:25
  #324542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Får hoppas detta inte är sant:

https://declassifieduk.org/britain-supplying-depleted-uranium-rounds-to-ukraine/

Tror inte källan är så trovärdig?

Vad är så hemskt med denna ammunition? För den som sitter i stridsvagnarna är det skit samma om det är volfram i pilarna. Vagnen slås ut i vilket fall.
Citera
2023-03-21, 15:30
  #324543
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishr
Meanwhile sitter svennebanan och grinar över att de inte har råd med mat, inte kan betala elräkningen och letar ved i skogen som ett gäng grottmänniskor. Ni kommer få lida så mycket för att följa globalistjudarna som ett gäng knähundar
Ja du har rätt, det verkar som att den ryska befolkningen vältrar sig i överflöd.. av.. lera
Citera
2023-03-21, 15:32
  #324544
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag tror att Ukraina slutar som Syrien = en boxningsring för stormakter.
När väl Ryssland faller sönder, kommer Ukraina att vara totalt söndermalt.

Ryssland har inte tid att fortsätta kriget hela året. De har redan förlorat sin enda rymdhamn p.g.a uteblivna betalningar.
Citera
2023-03-21, 15:39
  #324545
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Det lät precis som en mopedmotordrönare, har Ukraina sådana också?

Idag är frågan snarare, vad för vapen har Ukraina INTE idag. Snart smäller det på riktigt på krim.
Citera
2023-03-21, 15:39
  #324546
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Tror du är något på spåren. Desperata länder och den kinesiska strategin får alltid det utfallet. Något litet i gengäld leder till ett Kina kan mjölka landets naturtillgångar under 25-50 års tid. Frågan är bara var Putin kommer få i gengäld den här gången?
Du får svaret på det sista stycket om du kollar in afrikanska stater som släppt in kina i sina länder. Senast ville kina CAR skulle straffa afrikaner mycket hårt efter att nio kineser dödats vid ett uppror för ett par dar sen, googla.

Kina kommer självklart att ta över rysslands tillgångar, den ryska eliten kommer det inte gå någon nöd på och medelryssen får klara sig själv på något sätt.

Enligt proryssarna är det ryska folket stålmän som nöjer sig med sprit,saltgurka och betor i den ryska vintern på glesbygden. Sicket liv alltså, men det är till stor del självvalt. Putin vet bäst anser ryssarna som är äldre än 40 år. Så tragiskt.
Citera
2023-03-21, 15:42
  #324547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Du kanske har missat att det var USA och NATO som har drivit på i motsatt riktning gällande att avtalen skulle kunna uppfyllas?

Länk till bevis för att USA och Nato har drivit på i motsatt riktning?
Citera
2023-03-21, 15:48
  #324548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för vettig snabbanalys. Det är så mkt skit och så många ryzztroll i denna tråd, att man blir glatt överraskad när en normal människa svarar.

Ja, den stora frågan är: Vad fan hände med Ryssland? Mkt dumt har ryssarna gjort men detta tar fan priset. Hela projektet är ju så j-a dödsdömt så det finns inte. Ryssarna saknar för det första kompetens för detta krig. Det är kul att jämföra med Israel, som lyckats behålla sitt frimärke till land i 70+ år och de har dessutom utökat landytan, trots en hatisk omgivning, i princip hela Mellanöstern.

Men jättestora Ryssland rår inte ens på Ukraina.

160 000 ryska gubbar har dött för i princip ingenting.

KINA måste alltid luta sig mot VÄST, som driver den globala tekniska utvecklingen.
Efter ett par år kommer KINA att visa sitt rätta ansikte och förråda Ryssland.
Teknisk utveckling, smarta lösningar och ekonomisk energi, det hittar KINA aldrig i Ryssland.
Att man måste uppfinna grejer, det verkar ryssarna ha glömt bort för flera decennier sedan.

Jag tror att Ukraina slutar som Syrien = en boxningsring för stormakter.
När väl Ryssland faller sönder, kommer Ukraina att vara totalt söndermalt.

Jag tror nog inte att Ukraina ska behöva gå samma öde till mötes som Syrien. Syrien har en fullkomligt maktgalen och despotisk ledare som gissningsvis med "fredagsmys" menar att få tortera valfri syrisk medborgare i en smutsig fängelsekällare. Så ser inte Ukrainas ledarskap ut. Inte heller är Ukraina drabbat av att stora delar av befolkningen är underutbildade och tillhör en medeltida destruktiv religionsinriktning. Tvärtom verkar både folket och ledningen hyfsat normala och har potential att faktiskt utvecklas i demokratisk riktning. De länder som stöttar Ukraina tillhör vidare "den fria världen" och är stabila demokratier som inte vill Ukraina något ont. De länder som har sina fingrar i syltburken Syrien har inte goda avsikter för landet. Därmed tror jag att Ukraina har en bra framtid att se fram emot. Till skillnad från Ryssland.
Citera
2023-03-21, 15:49
  #324549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Märklig fixering vid antalet döda ryssar och en 200000 gräns. Vad har just 200000 med saken att göra och allt bygger dessutom på källor från motståndarsidan. Du m.fl. är riktigt sjuka människor.

Det är mycket höga förluster för ett krig som ansågs vara en speciell militär operation. Det hjälper oss att bedöma huruvida det var ett klokt beslut att invadera.

Eller om det var en felaktig kalkyl som låg bakom, d v s man räknade med en snabb vinst men samtidigt undanhåller man nu det ryska folket att kunna bedöma om Kreml gör ett bra jobb---eller inte.

Rysslands framtid?
Citera
2023-03-21, 15:58
  #324550
Medlem
raskenss avatar
Hoho 960 slaktade råttor i går och hela 15 stridsvagnar. vilka loosers ryssarna är:


https://twitter.com/KyivIndependent/status/1638099854290219008?t=WNYcMGJ_6RxDs8fMXb4WyQ&s=19
Citera
2023-03-21, 16:03
  #324551
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ryssland har inte tid att fortsätta kriget hela året. De har redan förlorat sin enda rymdhamn p.g.a uteblivna betalningar.

Jaha ja. Rysslands NASA - Roskosmos - har slut på pengar. De är skyldiga det kazakiska förvaltningsbolaget, Baitek, 30 miljoner dollar i miljöavgifter vid anläggningen i Bajkonur. Kazakstan har belagt den ryska utrustningen med kvarstad för att stoppa Roskosmos från att föra utrustningen ut ur landet. Bajkonur är Rysslands Cape Kennedy, men ligger i Kazakstan.

Det här ser inte bra ut. https://www.google.com/amp/s/www.rferl.org/amp/kazakhstan-impounds-russian-baikonur-cosmodrom-operator/32317248.html
Citera
2023-03-21, 16:12
  #324552
Medlem
Det är svårt att hänga med i turerna. Men min tes är att Ryssland förlorar alltför många soldater för att kunna ersätta med mobbade mobiliseringar.

Ryssland går onekligen sakta mot ett förnedrande nederlag, jag har hela tiden poängterat att förlustsiffrorna blev för stora och det kommer inte att hjälpa att man går in på gay-barerna i Moskva och St Petersburg för att hitta nya soldater.

DET ÄR KÖRT!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in