Citat:
Ja, det är skrämmande och spännande tider att leva i. Kriget i Ukraina har skakat om. Man slås av att mycket i världen påminner om en s k "Mexican standoff" där alla håller en revolver riktad mot någon annan.
Xi är garanterat mer förtjust i "den ryska modellen", med en stark ledare samt inskränkta friheter för medborgarna, än i västerländska demokratier. MEN efterblivna diktaturer kommer ju aldrig upp i samma ekonomiska omsättningar samt know-how som den fria världen. Om Xi öppet tar sida för Ryssland, och därmed blir osams med den fria världen, riskeras Kinas fortsatta välstånd. Fanns en intressant artikel om detta i SvD häromdagen, skriven av Benjamin Dousa. Tyvärr bakom betalvägg nu. Men han konstaterar där följande: Trots tre decenniers tillväxt är Kinas ekonomiska standard bara i nivå med EU:s fattigaste land, Bulgarien. Och årets siffror ser dåliga ut, bara en tillväxt på 3 % (näst sämst sedan 1974). Hela Kinas framgångssaga bygger på ökad kapitalism och ökad demokratisering. Utan detta blir det ingen fortsatt framgång. Xi lär vara medveten om detta och att öppet stöd till Ryssland = god natt handelsutbyte med väst, hello svält/stagnation á la Mao.
Så man kanske kan säga att Ukrainakriget ställt många saker på sin spets. Den största frågan, åtminstone för mig, är dock hur Ryssland kunde självskada sig så totalt och tro att de skulle kunna pracka på världen ett nytt Storryskt rike? Även om de vunnit mot Ukraina skulle de ju varit avskydda och behandlade med misstänksamhet för överskådlig tid. Så bygger man inte en framtid.
Xi är garanterat mer förtjust i "den ryska modellen", med en stark ledare samt inskränkta friheter för medborgarna, än i västerländska demokratier. MEN efterblivna diktaturer kommer ju aldrig upp i samma ekonomiska omsättningar samt know-how som den fria världen. Om Xi öppet tar sida för Ryssland, och därmed blir osams med den fria världen, riskeras Kinas fortsatta välstånd. Fanns en intressant artikel om detta i SvD häromdagen, skriven av Benjamin Dousa. Tyvärr bakom betalvägg nu. Men han konstaterar där följande: Trots tre decenniers tillväxt är Kinas ekonomiska standard bara i nivå med EU:s fattigaste land, Bulgarien. Och årets siffror ser dåliga ut, bara en tillväxt på 3 % (näst sämst sedan 1974). Hela Kinas framgångssaga bygger på ökad kapitalism och ökad demokratisering. Utan detta blir det ingen fortsatt framgång. Xi lär vara medveten om detta och att öppet stöd till Ryssland = god natt handelsutbyte med väst, hello svält/stagnation á la Mao.
Så man kanske kan säga att Ukrainakriget ställt många saker på sin spets. Den största frågan, åtminstone för mig, är dock hur Ryssland kunde självskada sig så totalt och tro att de skulle kunna pracka på världen ett nytt Storryskt rike? Även om de vunnit mot Ukraina skulle de ju varit avskydda och behandlade med misstänksamhet för överskådlig tid. Så bygger man inte en framtid.
Tack för vettig snabbanalys. Det är så mkt skit och så många ryzztroll i denna tråd, att man blir glatt överraskad när en normal människa svarar.
Ja, den stora frågan är: Vad fan hände med Ryssland? Mkt dumt har ryssarna gjort men detta tar fan priset. Hela projektet är ju så j-a dödsdömt så det finns inte. Ryssarna saknar för det första kompetens för detta krig. Det är kul att jämföra med Israel, som lyckats behålla sitt frimärke till land i 70+ år och de har dessutom utökat landytan, trots en hatisk omgivning, i princip hela Mellanöstern.
Men jättestora Ryssland rår inte ens på Ukraina.
160 000 ryska gubbar har dött för i princip ingenting.
KINA måste alltid luta sig mot VÄST, som driver den globala tekniska utvecklingen.
Efter ett par år kommer KINA att visa sitt rätta ansikte och förråda Ryssland.
Teknisk utveckling, smarta lösningar och ekonomisk energi, det hittar KINA aldrig i Ryssland.
Att man måste uppfinna grejer, det verkar ryssarna ha glömt bort för flera decennier sedan.
Jag tror att Ukraina slutar som Syrien = en boxningsring för stormakter.
När väl Ryssland faller sönder, kommer Ukraina att vara totalt söndermalt.

