Citat:
Ursprungligen postat av
akademikerfyllo
Det är väl bara att bryta kontraktet? Väst är ju duktiga på att bryta avtal. Minsk 1 och Minsk 2 avtalen angående Ukraina exempelvis. Detta brytande av avtal från västlig sida var ju en av de grundläggande orsakerna till den här konflikten.
Vad var det som definitivt bröt Minsk 1 enligt dig? Inte seperatisternas stora anfall mot flygplatsen?
Minsk 2 var väl mer eller mindre en fars då inget egentligen beslutades. Ukraina kunde gå med på att hålla val i DPR och LPR om dom avmilitariserades så dom kunde hålla val utan påtryckningar och enligt Ukrainsk lag, ryssland ville att val skulle hålla medans dom var under militär kontroll av gränserna, vilket såklart Ukraina inte kunde acceptera då det inte skulle innebära att dom var fria eller kontrollerade (security first, then political regulation)