2023-03-20, 23:59
Medlem
WindowsSetups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Det var 1%, nu är det 0,3% eller dubbla det ifall du handlar hos dem för beloppet. Jag har detta kort plus ett från Klarna för köp i annan valuta, ingen bonus på det. Båda korten gratis.

Borde byta mitt OKQ8 Visa men till vad? Komplett? Det har inte blivit av och Komplett kanske inte är lika stabila heller.

Handelsbanker har två kort som ger upp till 0,5% (har jag för mig) tillbaka i form av fondandelar (som du kan antingen sälja direkt eller låta ligga) baserat på hur många tjänster du har hos dem.
Citera
2023-03-26, 10:47
Medlem
Tycker att Refunder Pay är riktigt bra kreditkort efter att ha använt det en vecka, 1% tillbaka på allting i butik.

Använder numera bara detta kort och gör överföringen till Refunder efter att jag har handlat för dagen så slipper jag ha en skuld i slutet av månaden, tar bara 1 bankdag sen har pengarna kommit in på Refunderkontot.

Synd att man inte kan använda Refunder Pay till att betala in avgiften till bostadsrättsföreningen, för då hade det blivit ett antal hundra till per år.

Blivit lite cashback sen man började att använda Refunder för drygt 1 år sen

http://www.bilddump.se/bilder/202303...234.70.246.png

250kr av dessa fick jag för att testa Refunder Pay, kommer fortsätta att använda kortet när det fria året är slut, avgiften på 399kr är rätt hög men man hinner tjäna ihop denna om man betalar de flesta butiks/nätköp med Refunder Pay.

Känns väl sådär att ha en kredit då jag inte är speciellt förtjust i krediter men så länge man betalar in denna så tycker jag att det inte är någon större fara, frågan är bara vad bankerna tycker den dag man vill ta ett större bolån?
Senast redigerad av MickelMan 2023-03-26 kl. 10:51.
Citera
2023-04-07, 19:22
Medlem
sonicyouthzs avatar
Har aldrig ägt ett kreditkort i hela mitt liv. Men tänker nu införskaffa mig ett för att kunna tryggt köpa flygbiljetter på ett flygbolag som riskerar gå i konkurs. Täcket revolut denna försäkring ?
Citera
2023-04-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
Har aldrig ägt ett kreditkort i hela mitt liv. Men tänker nu införskaffa mig ett för att kunna tryggt köpa flygbiljetter på ett flygbolag som riskerar gå i konkurs. Täcket revolut denna försäkring ?

Ska du ha en reseförsäkring så rekommenderar jag något kort utgivet i Sverige. Norwegian, Santander och även bankernas egna kreditkort erbjuder ju detta som standard (med vissa undantag dock). Revolut största fördel tidigare var ju att växlingsavgiften var låg men det har försämrats något för gratiskunder.
Citera
2023-04-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz

För att täckas av Konsumentkreditlagen, tex vid konkurs eller liknande behöver det vara just ett kreditkort eller köpt på delbetalning på annat sätt.

Revolut har vad jag vet bara prepaid kort och täcks därför inte, möjligt att de har egna villkor osv men de måste inte enligt lag ersätta dig.

Såg hur folk hanterades när detur gick i konkurs, jag fick pengarna inom 2 dagar men andra fick vänta månader eller att de inte fick en spänn så rekommenderar helt klart att genomföra dessa köp med kreditkort.
Citera
2023-04-08, 17:05
Medlem
American Express!
Citera
2023-04-11, 19:41
Medlem
Finns det något kreditkort med virtuella kreditkort likt de Swedbank hade för typ 15 år sedan?
Inte bara ett och samma virtuella kort som man kan frysa då det inte används utan möjlighet att göra kort med begränsningar i belopp, tid och belopp per månad.
Citera
2023-04-11, 20:18
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Finns det något kreditkort med virtuella kreditkort likt de Swedbank hade för typ 15 år sedan?
Inte bara ett och samma virtuella kort som man kan frysa då det inte används utan möjlighet att göra kort med begränsningar i belopp, tid och belopp per månad.

Jag har inget bra svar på din fråga, men även jag saknar Swedbanks gamla E-kort. De var väldigt bra.
Citera
2023-04-11, 20:31
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
Vilket är egentligen bästa kreditkortet att ha?

I nuläget har jag 4 olika kredit/betalkort. Funderar på att fimpa ett par stycken och undrar helt enkelt vilket kort som är bäst att ha.
Säg nu inte svart amex eller liknande, vi snackar vanliga kort.

Har i nuläget:

Visa från Banken (behållas)
Mastercard från Banken (fimpas)
Mastercard från Statoil (hänger löst)
American Express guld

Vad säger ni?
Byt ut Amex Gold mot Platinum om du reser mycket.
Citera
2023-04-12, 09:08
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125

Med Santander Mittkort+ så kan man generera virtuella kort med appen. Det är inte riktigt så flexibelt som du beskriver, men jag tycker att det känns ganska genomtänkt.
Hos Santander så fungerar varje virtuellt kort för ett köp under en begränsad tid (inte specat hur länge).

Det fungerar så att de genererar en tillfällig CVC-kod som alltså funkar för ett köp. Vill du göra fler köp så får du generera ett nytt kort för varje köp.
Citera
2023-04-12, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Med Santander Mittkort+ så kan man generera virtuella kort med appen. Det är inte riktigt så flexibelt som du beskriver, men jag tycker att det känns ganska genomtänkt.
Hos Santander så fungerar varje virtuellt kort för ett köp under en begränsad tid (inte specat hur länge).

Det fungerar så att de genererar en tillfällig CVC-kod som alltså funkar för ett köp. Vill du göra fler köp så får du generera ett nytt kort för varje köp.

Sjukt löjligt att hålla på och krångla så. Ni låter som paranoida 90-åringar.

Om ni har till exempel Amex och någon blåser er genom att ta betalt utan att skicka en vara eller skickar fel vara osv så kan ni helt enkelt ringa Amex inom 3 månader så får ni pengarna tillbaka.

Svennebanan är verkligen kusinen från landet som älskar att krångla till allt i onödan. I den civiliserade delens världen strävar man istället efter att göra det enkelt och bekvämt för kunder.
Citera
2023-04-12, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Svennebanan är verkligen kusinen från landet som älskar att krångla till allt i onödan. I den civiliserade delens världen strävar man istället efter att göra det enkelt och bekvämt för kunder.

Nu var det knappast något majoriteten av svenskar använde eftersom det försvann och ingen annan införde något liknande.

Revolut har virtuella kort (tror de genereras om när de används så på ett sätt liknar de ekorten).

Att någon snor ens American Express-kortnummer är ingen större risk... de går ju knappt att använda någonstans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in