2023-03-15, 09:33
Medlem
patrixxs avatar
Nämen precis. Vi förlitar oss på gammal mossig bekräftad fysik från 1800-talet och Euclids geometri som är flera tusen år gammal.

Tänk att vi inte fattar att raketer visst kan skapa framdrift i rymdens vakuum eftersom en aktion ger en reaktion. Det är ju lika självklart som att en sten flyter eftersom en träbit gör det.
Citera
2023-03-15, 18:18
Medlem
urverksapelsins avatar
https://www.svtplay.se/kanaler/svt1?start=auto&expand=%2Cch-svt2%2Cch-svt1%2Cch-kunskapskanalen
Citera
2023-03-15, 18:42
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
gått från att tro att det var ett ärligt misstag, vilket jag fortfarande tror idén om Jorden som universums orörliga medelpunkt på 1500-talet var, till medvetet upprätthållen lögn.]
Vad får någon eller några ut av att ingen kan ifrågasätta den heliocentriska modellen?
Citera
2023-03-15, 21:42
Medlem
Citat:
Nämen precis. Vi förlitar oss på gammal mossig bekräftad fysik från 1800-talet och Euclids geometri som är flera tusen år gammal.

Tänk att vi inte fattar att raketer visst kan skapa framdrift i rymdens vakuum eftersom en aktion ger en reaktion. Det är ju lika självklart som att en sten flyter eftersom en träbit gör det.

För femtioelfte gången: vad händer med de molekyler som sprids I raketens färdriktning inuti förbränningskammaren?
Citera
2023-03-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anaglyf
...och vad betyder Cui Bono....

Något i stil med "Vem kan dra fördel av detta?", "Till vems gagn?" eller "Vem gynnas?"
Citera
2023-03-16, 05:52
Avslutad
Frågan var retorisk,som reaktion på P
:s inlägg: en förening med en fråga som namn.
Och svaret dom har är: rika konspiratoriska judar.

patrixxs avatar
Reg: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Och vem tjänar på det? Vad får någon eller några ut av att ingen kan ifrågasätta den heliocentriska modellen?

Det har egentligen inget med sakfrågan att göra. Heliocentrism är orimlig oavsett varför. Men jag har när jag efterforskat detta gått från att tro att det var ett ärligt misstag, vilket jag fortfarande tror idén om Jorden som universums orörliga medelpunkt på 1500-talet var, till medvetet upprätthållen lögn. Tydligast blir detta när man granskar Bradley och Einstein https://book.tychos.space/chapters/22-bradley-einstein
Citera
2023-03-16, 23:46
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
För man kan ju inte flyga omkring i solsystemet utan att ha koll på hur det ser ut.

I Simons modell borde ju allt flyga omkring eftersom det inte finns någon gravitation.
Hur förklarar du det faktum att vi inte kan se det ske?
Citera
2023-03-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
I Simons modell borde ju allt flyga omkring eftersom det inte finns någon gravitation.
Hur förklarar du det faktum att vi inte kan se det ske?

Gravitationen fungerar endast i labbsalar här på jorden och i fysikböcker så klart. Ren propaganda om du frågar mig (ironi). Vi måste lära oss av Simon att det är observationer vi ska lita på, men bara om de sker från jorden, för Hubbleteleskopet och andra nymodigheter existerar inte 😄
Citera
2023-03-19, 10:26
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Gravitationen fungerar endast i labbsalar här på jorden och i fysikböcker så klart. Ren propaganda om du frågar mig (ironi). Vi måste lära oss av Simon att det är observationer vi ska lita på, men bara om de sker från jorden, för Hubbleteleskopet och andra nymodigheter existerar inte 😄

Det finns över huvud taget ingen fungerande fysik i Simons fiktiva icke fungerande universum.
Därmed finns det heller inga naturlagar att ta hänsyn till.
Det är därför Patrixxx fortsätter att tramsa om "ouppfyllda premisser" och annat dårgagg.

Cui bonogänget påminner mer om dagisbarn som leker än vuxna "ut-bildade" män.
Citera
2023-03-19, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det finns över huvud taget ingen fungerande fysik i Simons fiktiva icke fungerande universum.
Därmed finns det heller inga naturlagar att ta hänsyn till.
Det är därför Patrixxx fortsätter att tramsa om "ouppfyllda premisser" och annat dårgagg.

Cui bonogänget påminner mer om dagisbarn som leker än vuxna "ut-bildade" män.

Simon har målat in sig i ett hörn. Antingen erkänner han att den fysik som gäller här på jorden också gäller i resten av universum. Då faller hans modell och flera års arbete samt det förtroende han byggt upp bland den handfull fans han har 🙂

Om han vägrar erkänna etablerad fysik kan han fortsätta som nu men hans modell kommer aldrig att bli accepterad av allmänhet och forskare.

Modellen är m.a.o. dödsdömd.
Citera
2023-03-20, 18:42
Medlem
patrixxs avatar
Rena plattjordsdillet här. Gravitation är en naturlag. Newtons celistala matematik är inte det och det går utmärkt att demonstrera att det är fysiskt och geometriskt omöjligt att planeterna rör sig enligt den Heliocentriska modellen utan att för den sakens skull ifrågasätta det fysiska faktumet att ett äpple faller till marken.
Citera
2023-03-20, 20:32
Avslutad
Märkligt. Jag får 0 träffar när jag googlar celistal matematik....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in