2023-03-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Att lyssna på varandra? Det tror inte jag.

Ta en stund och googla på muntlighetsprincipen, omedelbarhetsprincipen ock rätten till partsinsyn...
Citera
2023-03-20, 19:28
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Det är så jävla svårt, särskilt nu när det inte är något som visar då att MH var med
Inget DNA på TT eller så heller ju på MH.
Det jag dock reagerar på är att i förhören ( kan ha missat det) så blir hon varken frågad eller lägger till någon som helst reaktion/när hon ser kroppen i hallen till JJ inget ”Vad har du gjort?!” Eller Vad har hänt?! Det skulle kunna tyda på att det hon säger är lögn, eftersom hon redan ju vet vad som hänt missar hon att lägga till sådana självklara saker tänker jag……
Å andra sidan verkar hon totalt passiv, inga förslag, inga ord, ingen handling gentemot JJ alls i övrigt heller så eftersom hon antagligen var helt hjärntvättad att få tycka något.
Bara när JJ tex berättar så fruktansvärt obehagligt om TT när hon återkommer till TT i skogen…. Inte ens då svarar hon eller reagerar

Du har verkligen rätt i det. Bristen på reaktioner är otroligt märklig.
Citera
2023-03-20, 19:31
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Ja det är ingen dum idé. Däremot tycker jag att han då borde ha sagt "du berättade ju något mer för mig om vad du gjorde i lägenheten, minns du det?" för att inte ställa en för ledande fråga.

Så som det nu är återgivet tycker jag att åklagaren har något att tydligt angripa, särskilt eftersom MH säger "(...) att det kan ha hänt." Den formuleringen är också något som indikerar att din gissning inte stämmer, ellaaa. Annars hade hon ju antagligen sagt "ja, just det, det tror jag att jag gjorde" eller så.

Ja, bra poänger. Det vore så konstigt bara om advokaten lade ord i munnen på sin klient på det sättet under ett förhör, utifrån ingenstans. Det känns som om vi inte har all information om detta.
Citera
2023-03-20, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Men hmm.

Då har dom det JJ själv berättat att hon tog stryptag i ungefär 10 sekunder samt blåmärkena efter.

Vad har hon dött av enligt obduktionen då?

Hon har ju kräk i sina lungor också.

Kräkt när Johanna satt sig på henne och dött utav sina egna spyor?

Jag fattar inte.
Nej strypning, jag kan inte riktigt, men det var skador runt fick jag läsa nu, en term jag inte vet riktigt
Citera
2023-03-20, 19:33
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnokigaSnoken
Enligt obduktionsprotokollet så finns det tecken som tyder på att Tove har blivit fasthållen i armarna, samtidigt som hon blivit strypt och haft en belastning på bröstkorgen, alltså Johanna, vilket enligt rättsläkaren överensstämmer med Johannas förklaring. Alltså gör rättsläkaren antagandet att Maja har varit inblandad på det sätt som Johanna har redogjort för.

Jo, men lika mycket talar för att armarna kan ha varit fast under JJ:s egna ben. Oavsett vilket blir det nog svårt att ställa det bortom rimligt tvivel att MH höll i händerna som JJ uppgav.
Citera
2023-03-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Ja, bra poänger. Det vore så konstigt bara om advokaten lade ord i munnen på sin klient på det sättet under ett förhör, utifrån ingenstans. Det känns som om vi inte har all information om detta.

Instämmer. Blir intressant att se om det blir någon grej av det.
Citera
2023-03-20, 19:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Då handlar det om brottet Underlåtenhet att avslöja mord - och då måste man kunna visa att hon visste att brottet skulle genomföras alt. att hon uppfattade att brottet var pågående. Vilket känns som en svår nöt för åklagaren att knäcka. Han måste ju isåfall bevisa att M visste att mordet var planerat och skulle ske (vilket det finns väldigt lite utredning om) ELLER kunna bevisa att hon varit vaken när mordet skett.
Menar du att M inte kan dömas för mord med de premisser som finns eller är det mitt ickejuridiska språkbruk du reagerar på (mitt dåliga sätt att förklara vad jag menar)?
Citera
2023-03-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Fast det var väl inte det Silbersky sa.
Tror inte han har den åsikten om hon medverkat eller inte utan han menar att hon inte kommer fällas för mord eftersom det inte finns bevis på hur mycket hon varit med i strypmomentet.
Jag hoppas hon försäger sig i rätten…

Ja precis. Både han och GW är inne på samma spår.

Jag tror att åklagaren tror att han hoppas på att MH antingen bryter ihop i rättegången eller att rätten lägger MH:s version åt sidan eftersom hon ljugit så mycket samt då MH:s version hänger ihop med den påhittade version som JJ sa att hon och MH hade kommit överens om.
Citera
2023-03-20, 19:37
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Enligt henne själv satt hon på T a mage/bröstkorg. Minns inte om hon specificerade om hon satt på sin ända eller med knäna. Tror varken på J eller M s historia utan tänker att det mest logiska är J satt gränsle över T s mage/bröstkorg och ströp henne med sina två händer genom att trycka sina två tummar mot T s hals medans M höll fast och tryckte ner T s armar. Uppskattningsvis tog detta 2-3 minuter.

Rimligt.

Hade MH inte hjälpt till hade TT på något sätt åtminstone gett JJ synliga skador, kanske klarat sig. Framförallt hade det varit ett bråk som hörts mer.

Och framförallt - hade MH inte hjälpt till hade JJ a l d r i g vågat lämna MH ensam med ett lik när hon åkte till mcd.

Och MH hade aldrig gett tummen upp-emoji i sms till JJ. Så gör inte en neutral person i den situationen.
Citera
2023-03-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Du har verkligen rätt i det. Bristen på reaktioner är otroligt märklig.

Är det FUP en som redovisar reaktioner/inga reaktioner, eller vart är ni nu??
Citera
2023-03-20, 19:40
Medlem
Gautamas avatar
Förutsätter att rättegången hålls inför lyckta dörrar. Kommer det som sägs att transkriberas och offentliggöras?
Citera
2023-03-20, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
MH:s pappa arbetar på Lantmäteriet, enligt tidigare inlägg. Han har förut arbetat mer aktivt som pastor inom Pingstförsamlingen, men enligt tidigt inlägg i tråden predikar han enbart då och då inom församlingen.

Ryktena om pappans hjärtinfarkt och även skriverier om mammans tillstånd, när de fick vetskap om dotterns inblandning i Toves försvinnande är ej verifierat. Kan vara enbart skvaller utan någon som helst grund.

Ok tack för svaret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in