Citat:
Ursprungligen postat av
sheforest
Vet att det snackats om det tidigare i tråden, men värt att nämnas igen tror jag - att man kanske ska försöka se till enklast möjliga scenarios snarare än att komplicera saker och ting.
Vi vet att TT meddelat AW att hon blivit slagen och en liten stund senare uppger hon att hon är på väg till JJ för att lösa konflikten. Naivt? Ja, kanske, men utöver att många vittnat om att JJ har en drivande personlighet, så är det många som vittnat om att TT var en varm och godhjärtad människa. Det är nog dessutom få som tänker att det kan resultera i ens död om man väljer att snacka ut med någon (men kanske något man bör göra hädanefter..). Nu kanske inte TT hade planerat att sova hos sin far, men JJs bostad är på vägen hem till honom, och det regnade en hel del den aktuella kvällen, så inte helt svårt för JJ att övertala TT att haka på upp till henne för att clear the air.
Sen kanske det är naivt av mig, men jag har lite svårt att tro att mordet är planerat. För det känns ofantligt dumt att välja att mörda någon i sin egna bostad, allra helst om bostaden är ett lägenhetshus centralt belägen i en stad. Men visst, hon hade onekligen starkt hat mot TT och hennes syster, och TTs kommentar på Nöjet blev kanske sista droppen i bägaren och hon såg svart (tappade helt rationellt och logiskt tänkande).
Vad gäller att byxor var uppknäppta tror jag har med hur TT behandlats under resans gång från bostad till skog. De har lyft och släpat henne nerför trappor, in och ut ur bil, trätt på henne sopsäckar och slutligen dragit henne genom tät skog.
Men ja, det är även för mig ett frågetecken vad som faktiskt sker de där 45 minuterna från det att de väl anlänt till bostaden, oavsett om man tänker sig det hela ur JJs och MHs version av det hela.
Citat:
Ursprungligen postat av
Allasmeknamn
Blond peruk och solglasögon. Som att hon är någon jäkla filmkaraktär som ska utföra något diskret, mördarjobb. Hon verkar ha tyckt det var jättehäftigt. Sjuk jävel! Sedan att hon blev så arg och besviken när hon misslyckades döda exet också (precis så arg som hon blev när hon misslyckades bränna inne Tove med familj), säger väldigt mycket om hur hon är som person.
All handsprit och skit hon sprang och handlade på Dollarstore stup i kvarten för att försöka bränna inne människor och döda dem. Ta saker i egen hand.
Kan någon av våra kära hobby psykologer härinne förklara hur en människa kan bli så? Kan man verkligen bara födas och bli så, även om man har en rätt så bra uppväxt? Eller tror vi på sexuellt trauma i barndomen?
Jag läste någonstans (tror jag länkat tidigare) att senaste forskningen pekade på 50/50 för arv och miljö för narcissister. Med en observant, stöttande omgivning kan det då gå bra, medan det kan gå käpprakt åt H_e med det omvända.
Det behöver alltså inte vara något traumatiskt direkt utan kan räcka med en "odlande" miljö som förstärker symptomen.