Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
J och M s agerande kan inte förklaras med alkoholpåverkan. Ingen av dom hade druckit nån större mängd. Det dom gjort är väldigt få som klarar av. Förutom mordet finns det mängder av detaljer som visar på att båda två är störda.
Helt klart är J den drivande och på något sätt får hon med sig sin smått efterblivna knähund på resan. Ska man vara snäll i sin analys av M så verkar hon vara trollbunden av J s omfamnande av henne, trots att J har behandlat M illa flera gånger. Som t.ex då M mådde dåligt efter att ha ätit en haschkaka och inte ville följa med till Nöjet. J blir då arg och springer hem till lägenheten, men vägrar släppa in M. M får då stå utanför J s lägenhet i 5 timmar. Dagen efter blir J återigen arg på M eftersom hon inte vill följa med ut och festa. Livrädd för att bli avvisad och påhoppad av J, (då hon vet vad som kan hända) väljer hon att stå vid hennes sida, trots att hon vet vad hon är kapabel till.
Bara det att M är hungrig 30 min efter mordet och käkar en cheeseburgare i samma lägenhet som liket tycker jag visar på det inte står rätt till.
Att J blir arg på M efter att M lagt sig för att vila i hennes säng strax efter dom kommit tillbaks efter dumpningen är också stört. Vem f…bryr sig om sånt i det läget?
Av det lilla jag läst hittills verkar ju Johanna drivas mycket av olika konflikter, och tankar runt detta. En vän berättar att Johanna blir osams med de flesta.
Tänker att de vänner Johanna har, är sådana som "inte täller till problem".
En av tjejerna som var med på förfesten och földe med till Nöjet, berättar att hon var med när Johanna ville att hon och Maja skulle stanna kvar utanför tills Tove kom. Johanna gick till polisen på andra sidan gatan, medan kompisen tyckte att Johanna och Maj inte verkade varken skadade eller upprörd. Hon tyckte att varför skapa drama, ungefär. Och det hon säger är att hon går hem pga av att hon inte gillar drama och konflikter.
Ja, det kanske förklarar varför denna tjej klarar av att vara med Johanna. Hon bråkar inte, och går kanske undan när det blir konflikter.
En annan vän berättar att Maja blivit accepterad i kompisgänget, och äve om är lite blyg har hon typ blivit tuffare och vågar ta mer plats.
Jag kan tänka mig att detta gör Maja till en extremt utsatt person i följe med en så dominant och "mörk" person som Johanna. Alla säger ju att maja gör det Johanna säger till henne att göra.
Det är riktigt läskigt att ana den skeva dynamiken dem emellan, med de svarta önskningar Johanna har om andra hon har konflikter med.
Det skulle vara mycket intressant att höra någon som är insatt i den psykoliogiska biten, som kan analysera hur man kan få en person med på sin "mördar"resa.
A 153/792 förhör T*uva
"
Var Johanna arg eller upprörd när hon sa det här med Molotov coctailen?
Jag kommer inte ihåg om hon var arg eller upprörd. Det är det som är det konstiga med. Jag
har aldrig upplevt Johanna arg eller upprörd. Det är det jag menar med orealistiskt med, att det
aldrig varit i ett art eller upprört tillstånd, men hon har kunnat säga och kasta ur sig sådana här
saker och sen var det inget mer med det, utan hon gick vidare till nästa samtalsämne. "
Jag tror inte att Johanna behövde vara påverkad, full eller på annat sätt upprörd så det syntes utåt. Det var mer som ett malande hat, och önskningar om att hennes "problem" bara skulle förvinna ur intet, dvs personerna skulle "förvinna".
Johanna kunde bli arg, svarsjuk på de mest konstiga sätt. Det kunde handla om att tränga sig in hos någon för att hon blev arg att någon annan blivit ihop med hennes ex.
Måste kännas otroligt obehagligt för dom som hon är ovän med och dom son nu vittnat till hennes nackdel. Om Johanna inte blir fälld för mord, vem vet vad hon skulle kunna hitta på?