2023-03-20, 17:52
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är en position inom rättegångs-retoriken, d.v.s. inom konsten att bemöta en anklagelse: Att medge att man var där, men hävda att man inte var den som utförde dådet. För egen del tror jag att han var rädd för att någon skulle peka ut honom, och förgripa detta.

Problemet med detta försvar är att ingen såg honom där, och då blir språngmarschen ytterst suspekt.

I det mycket intressanta dokument som det länkades till nyss hade Skoglund sagt till PH att ingen på rekonstruktionerna mindes att SE hade varit där. Det hade man förstås gärna sett mer information om.

Fick Anér sin misstanke om SE:s lögner från Skoglund?

Ur ett GM-perspektiv ser jag självklart inga konstigheter med förväxlingsteorin.
Då agerar den som ett proaktivt försvar.

Men som vittne?

Även Lampers belyser ju att det är nog det mest problematiska med Engström.
Och hans försök till en förklaring är som sagt att presentera en psykiskt knepig Engström som möjligtvis inledningsvis faktiskt är orolig för att bli förväxlad, men samtidigt kommer det ur någon form av desperation i brist på uppmärksamhet.

Oavsett anser jag idag att det är obestredligt att Engström ville bli förväxlad. Vilket i sig pekar mot en mycket speciell människa. Jag tror faktiskt alla har underskattad hur knepig han var.

Jag ska läsa det där dokumentet igen.
Biten med med "portkameran" fick ju pulsen att gå upp något
Citera
2023-03-20, 17:54
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Med tanke på LP beskrivning och "godkännande" av fantombilden så är hon nog ganska säker på
hur gm såg ut. Att sen fantombilden träffar ganska rätt tre år senare på CP- Slump? Det skulle jag inte tro.

LJ har sett en man bakifrån i mörker han skulle inte ens känna igen om det så var hans mamma som
sprang där.

För övrigt så säger LJ att den springande mannens löpstil påminner om CP.

Det fetade var väl precis tvärtom?

LJ kom från Sollentuna-/Rotebro-hållet och hade bra koll på CP, som var ökänd i krokarna.

LJ sa väl redan tidigt att det sannolik inte var CP som han sett.
Citera
2023-03-20, 18:10
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Stämpelklocka räknas, liksom samtalet, tillika svårigheter med tillförlitlighet i vittnesmål. Jag har hört talas om Leffe GW Persson och det som skiljer mig från dig och honom, är att jag klarar av att göra riktiga och objektiva analyser.

Roligt att ha fått in ett geni i tråden!

Vad säger du om att Anna Hage beskriver mördare som en barhuvad man med snygg kropp?

Vad säger du om att Engström berättar om vad som hänt på mordplatsen i samtal med vakterna kort efteråt (då den riktiga skytten var långt borta)?

Vad säger du om att Engström pekats ut av JA som varande på mordplatsen efter skotten?

Vad är din ”riktiga och objektiva analys” av det?
Citera
2023-03-20, 18:21
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Jag fantiserar inte. Jag tar upp den fakta vi har. Vi har en fotokonfrontation där JA
av 15 foton reagerar på två. Ett är fotot på Engström. Det är fakta.

"När han kommer till fotografi föreställande Engström E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad".

Att då påstå, som många gör, att JA pekar utan JÅS det är ju fantasi utöver det vanliga.

(ja jag vet att det finns ett förhör där JA pratar om JÅS men det har ju inte med fotokonfrontationen att göra)

Om inga andra kommit fram till att det finns en fotokonfrontationer där Engström pekas ut
så är det väl inte mitt fel. Det tyder däremot på inkompetens bland dessa s.k privatspanare
och TP/FilterGöransson. Men värst är förstås att KP blundar för det.

Vore kanske bättre om du tänkte själv istället för att svälja vad dina husgudar säger...

Detta är sprängstoff som det är ett under att Filter/åklagaren/Netflix kommit undan med:

Jag har inte lusläst hela materialet men det är alltså så att JA reagerar på endast 2 av 15 foton?

Varav ett då han väl beskriver Engström!

Någon borde åtala Krister Petersson. Till att börja med.
Citera
2023-03-20, 18:27
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, där säger GW att det är rätt att utreda SE, om han är fågel eller fisk. Lite på samma sätt säger KP att, om SE vore vid liv så skulle han plockas in för att få förklara märkligheterna, finns det någon vettig förklaring till utsagorna eller ligger något annat bakom. Lampers ger ju KP rätt i att det inte går att komma runt SE, vilket i sin tur betyder att fortsatt utredning vore ett måste om SE vore vid liv.

Var det inte Leffe Persson som inte kunde göra riktiga analyser?

I klass med dig?

Lampers visar även att Engström inte kan vara mördaren. Ändå skriver han så att även de minst begåvade av oss - läs SEkten - ska kunna läsa boken med behållning.
Citera
2023-03-20, 18:51
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Det fetade var väl precis tvärtom?

LJ kom från Sollentuna-/Rotebro-hållet och hade bra koll på CP, som var ökänd i krokarna.

LJ sa väl redan tidigt att det sannolik inte var CP som han sett.

Stämmer att han inte gjorde en sådan sammankoppling. Men å andra sidan varför skulle
han göra det. (bakifrån och ganska mörkt gjorde även sitt till)

Men, i förhör 1989 säger LJ så här,
F. Kan du nämna någon detalj i signalementet på Christer Pettersson som i så fall skulle överensstämma med den man du observerade den 28 februari 1986?
LJ. Ja, det skulle kunna va den här framåtlutande lite lufsakt-, lufsigheten. Lite lufsiga stilen.

(sen får han även fråga på att han inte gjort någon sammankoppling)
F. Du har tidigare sagt att du ganska lätt igenkänner Christer nere då han befinner sig i Sollentuna centrum, är det inte rimligt att du skulle känna igen honom även den här kvällen då 1986, då med baktanke att du har sett honom cirka femtio gånger tidigare?
LJ. Ja, det verkar ju rimligt men jag har inte alls kopplat ihop dessa två.

LJ tycks säga att "löpstilen" stämmer rätt bra mot CP.
Citera
2023-03-20, 18:52
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det var ett intressant förhör, tack Sumer och Nakedcat.

Varifrån fick PH uppgiften om brådskan i entrén, antar från RB? Och han i sin tur torde fått den från SE själv (gick rakt genom receptionen)?

Undrar om de i stora MOP-tråden noterat det där med att Alf K och Östling (MOP-skummisar) hängde med varandra på VIP (skum firma med gamla SÄPO-gubbar).

Lägg till dessa extremt herrar: Per Häggström och hans son!

(OBS: jag har inga belägg för att Häggström med son hatade Palme. Att Alf K och Östling gjorde det finns det få som förnekar.)

Kopplingen till villospåret som blev jackpot för både P.G. Vinge och Thomas Petterssons är att Häggström med son betytt mycket för Mattias Göransson och Thomas Pettersson vid fabricerades av misstankarna mot Engström.

De tackas ömsint i Petterssons bok.

Var hamnade Häggström med son till slut?

Hos mannnen som hatade marken Olof Palme gick på: P.G. Fucking Vinge.

Verkligheten slår dikten!

https://efolket.eu/smalandsk-smed-kan-leda-utredningen-om-mordet-pa-olof-palme-framat/
Citera
2023-03-20, 18:59
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Detta är sprängstoff som det är ett under att Filter/åklagaren/Netflix kommit undan med:

Jag har inte lusläst hela materialet men det är alltså så att JA reagerar på endast 2 av 15 foton?

Varav ett då han väl beskriver Engström!
Någon borde åtala Krister Petersson. Till att börja med.

Det är iaf så det redovisas. Innan fotovisningen så pratar han om en man. Antagligen JÅS.

Sen när fotona, 15st, kommer upp så reagerar han bara på två foton. Björkman och Engström.
Senast redigerad av niokilometer 2023-03-20 kl. 19:07.
Citera
2023-03-20, 19:00
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Stämmer att han inte gjorde en sådan sammankoppling. Men å andra sidan varför skulle
han göra det. (bakifrån och ganska mörkt gjorde även sitt till)

Men, i förhör 1989 säger LJ så här,
F. Kan du nämna någon detalj i signalementet på Christer Pettersson som i så fall skulle överensstämma med den man du observerade den 28 februari 1986?
LJ. Ja, det skulle kunna va den här framåtlutande lite lufsakt-, lufsigheten. Lite lufsiga stilen.

(sen får han även fråga på att han inte gjort någon sammankoppling)
F. Du har tidigare sagt att du ganska lätt igenkänner Christer nere då han befinner sig i Sollentuna centrum, är det inte rimligt att du skulle känna igen honom även den här kvällen då 1986, då med baktanke att du har sett honom cirka femtio gånger tidigare?
LJ. Ja, det verkar ju rimligt men jag har inte alls kopplat ihop dessa två.

LJ tycks säga att "löpstilen" stämmer rätt bra mot CP.

Där ser man.

Detta var på den tiden polisen kämpade med en annan syndabock.

Då ändrade sig mjukisen LJ.

Och YN användes lika effektivt för att peka ut CP, på lufsandet, som Krister Petersson använde henne för att misstänkliggöra Engström på andra meningslösa och oklara detaljer.
Citera
2023-03-20, 19:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Lägg till dessa extremt herrar: Per Häggström och hans son!

(OBS: jag har inga belägg för att Häggström med son hatade Palme. Att Alf K och Östling gjorde det finns det få som förnekar.)

Kopplingen till villospåret som blev jackpot för både P.G. Vinge och Thomas Petterssons är att Häggström med son betytt mycket för Mattias Göransson och Thomas Pettersson vid fabricerades av misstankarna mot Engström.

De tackas ömsint i Petterssons bok.

Var hamnade Häggström med son till slut?

Hos mannnen som hatade marken Olof Palme gick på: P.G. Fucking Vinge.

Verkligheten slår dikten!

https://efolket.eu/smalandsk-smed-kan-leda-utredningen-om-mordet-pa-olof-palme-framat/
PH blev headhuntad och hamnade på Astra som koncernsäkerhetschef. Med tanke på det vi nu vet kanske han skulle blivit koncernchef, han har ju bidragit till det som blev LÖSNINGEN.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-20 kl. 19:23.
Citera
2023-03-20, 20:05
Medlem
Larmlista Skandiahuset.

https://drive.google.com/file/d/1nPQJuoGIjaRvnRurEYOIyoamN2rHvNhI/view

EA 9982 Skandiafastighet Larm Väktare
Citera
2023-03-20, 20:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Precis- SE var inte på mordplatsen efter mordet och många minuter framåt, innan han gick tillbaka till Skandia.

Var du där, så att du vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in