Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-20, 14:42
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jo, jag har tydligt märkt att du prioriterar billiga poäng baserade på autistiska tolkningar framför vettiga argument.

Ser inga vettiga argument, bara en massa krystade och tillkrånglande anledningar...
2023-03-20, 14:45
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Ser inga vettiga argument, bara en massa krystade och tillkrånglande anledningar...
Att du tycker att det är krångligt är din sak. Om du inte klarar av att tolka den informationen en vänsterblinkning ger, så ignorera den bara. Och om du tycker att det är för krångligt att blinka vänster innan du blinkar höger, så strunta i det.

Men att du är för dålig för det är inget skäl att vi som klarar av det ska sluta.
2023-03-20, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
"Ungefär lika begåvat som att gnälla på folk som kör "för sakta".

Och så är det precis det du gör, gnäller på de som kör för sakta.

Läs igen
2023-03-20, 16:12
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Typiskt efterblivet sossebeteende att vänsterblinka i cirkulationsplatser. Man gör som man alltid gjort utan att reflektera huruvida det är efterblivet eller inte.

Därför Sverige ser ut som det gör. Befolkningen är efterbliven och har noll förmåga till eftertanke.
Skäl till varför vi vänsterblinkar har redogjorts flera gånger i tråden.

Men som jag sa till Duvlorten. Om du är för dålig för att kunna nyttja den information det ger, så är det helt ok. Ignorera bara folks vänsterblinkningar. Och om du tycker att det är för krångligt att först blinka vänster och sedan höger, så strunta i det. Ingen kommer döma dig för det.

Men att kräva att alla ska sänka sig till din nivå för att du är för dålig, det är sossebeteende om något.
2023-03-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinnpaj
När jag tog körkort fick man lära sig att blinka vänster sedan höger när du skulle ut. Detta för att signalera för ankommande bilar att sakta ner, i min mening.. jättesmidigt tycker jag! Fattar inte varför det inte är obligatoriskt! Iallafall, fick höra år senare att man tydligen numer aldrig blinkar in eller inne i rondell, utan BARA när man ska ut ur rondell..

Då folk ändå generellt är sämst på att blinka tycker jag att blinkning i rondell underlättar som fan, speciellt när man som ankommande kommer till en sådan och kan redan i tidigt skede se att bilen i ska fortsätta förbi min ankommande fil.

Så länge bilen i cirkulationsplatsen inte blinkar ut sig (höger) har du väjningsplikt, punkt slut. Ett tips är att läsa några sidor i tråden innan ni ger er in och kommer med samma efterblivna argument som ni vänsterblinkare förpestat tråden med i 15 års tid.
2023-03-20, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Min far är 80+ och blinkar fortfarande vänster hela tiden i rondellen, både när han kör in och ut.

Jag är medelålders och fick ändra mig år 2000 pga att lagen ändrades, och att man nu måste blinka höger när man kör ut och att det sedan dess är frivilligt att blinka vänster när man kör in. Jag gör både ock, särskilt i små rondeller. Då är det bra för mötande trafik att se redan när jag kör in i rondellen vad jag har för planer. I stora rondeller är det ingen som bryr sig om jag blinkar när jag kör in.

Min son 20+ har också fått lära sig i körskolan att det är valfritt att blinka när man kör in, och åtminstone ibland blinkar han på samma vis som jag.

Både min far och jag kan lägga oss i vänster fil in i rondellen när vi ska köra rakt fram i rondellen. Det är normalt okej om det är två filer ut - för att markera att man tänker lägga sig i den vänstra filen ut. Jaag vet att vissa inte gillar det. Men farsan kan lägga sig i vänster fil in även när det bara är en fil ut, vilket inte är okej. Så kunde korsningarna - som låg på samma ställe som dagens rondeller för 30 år sedan - funka förr, så det är nog en gammal vana. Han kan även ställa sig och vänta på någon som kommer från vänster i en korsning där det är högerregeln som gäller.

Å andra sidan kör farsan lugnare än både jag och min son, så det är nog han som är minst trafikfara av oss trots allt.

Exakt, det här inlägget är ett bevis på att det är funktionsnedsatta boomers och äldre som håller på med vänsterblinkande.
2023-03-20, 16:54
Medlem
TELAVIV91s avatar
Mindre rondeller är dom mindre korsningar och man hjälper övrig trafik genom att blinka vänster när man kör in i rondellen. Större rondeller gör man det så länge man håller sig i samma fil.
Cp att inte vb i mindre cp
2023-03-20, 18:35
Medlem
pung-kulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och jo, det finns faktisk CP med avfart till vänster.

Låter intressant. Är det alltså en avfart in i mittområdet (rondellen) av CPn där man kan svänga in?

Tänker att eftersom CP i Sverige är ett varv motsols med rondellen på vänster sida pga högertrafik så borde en avfart åt vänster då vara in mot mitten.
2023-03-20, 19:13
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pung-kula
Låter intressant. Är det alltså en avfart in i mittområdet (rondellen) av CPn där man kan svänga in?

Tänker att eftersom CP i Sverige är ett varv motsols med rondellen på vänster sida pga högertrafik så borde en avfart åt vänster då vara in mot mitten.

Javisst blir man nyfiken? Vad kan tänkas finnas där inne i rondellen?
2023-03-20, 21:03
Medlem
VB i CP är något som många andra länder praktiserar (fast då HB i länder med vänstertrafik) och även de uppger att det underlättar och ger mer info tidigare etc.

England
Citat:
When taking an exit to the right or going full circle (unless signs or markings indicate otherwise):
Signal right and approach the exit in the right hand lane
Keep to the right on the roundabout until you need to change lanes to reach your exit
Signal left after you have passed the exit before the one you intend to take

Källa: https://www.highwaycodeuk.co.uk/chan...or-roundabouts

En till, och jag har fetat lite i texten
Citat:
Position and signals

Being correctly positioned and signalling clearly in good time helps other road users. Knowing and following the rules improves traffic flow and safety at roundabouts.

While this appendix provides general advice, other factors such as signs, road markings and the position and type of other vehicles can influence the choice of lane.

Where there are signs or road markings which indicate appropriate lanes, these should assume priority over the following procedures.

Correct roundabout procedure

Imagine that you are approaching a busy roundabout with six converging roads. Follow the advice in the diagrams and:

•treat the roundabout as if it were a clock face
•all movement on roundabouts is clockwise
•always assume that your approach is from the six o’clock position
•approach at the correct speed and in the right gear
•always signal your intentions clearly
•if there is no traffic at or on the roundabout you may take the shortest and most convenient route through it
•cancel your signal after leaving the roundabout
Now that you know the rules, show a good example to other drivers by following them every time. They may even copy your driving style and do it right too!

Och kollar ni bildexempel 4-5 i länken så visar de att HB (vänstertrafik) ska användas så som körskolor här hemma lär ut att VB kan användas.
Källa: https://www.nidirect.gov.uk/articles...ix-roundabouts

Frankrike menar att VB i CP är bra och lär ut det… (jag har i citaten översatt till engelska)

Citat:
Turn signals and change of direction on the roundabout
The roundabouts are one-way but the use of turn signals is necessary for other motorists to be informed of your intentions.
A left turn signal, although not mandatory, makes it possible to mean that you remain on the ring of the roundabout.
A right turn signal indicates that we are about to go out.

Källa: https://www.maif.fr/conseils-prevent...les-rond-point

Citat:
Flashing to take a roundabout
•If I take the first exit on the right, I turn on the right turn signal before approaching the crossroads.
•If I continue straight, opposite, I turn on the right turn signal at the height of the previous exit.
•If I take a left exit or if I turn around, I turn on the left turn signal before approaching the crossroads to show that I will turn left.
•Whatever the direction taken, before leaving the roundabout, I always turn on the right turn signal.

Källa: https://www.permisecole.com/conduite...dre-rond-point

Italien gillar VB i CP och lär ut det…

Citat:
In the event that the vehicle intends to use the roundabout to turn left or make a U-turn, it is necessary to activate the left arrow at the entrance to the roundabout, keeping it active as long as you are driving in the left (central) lane of the roundabout. Before taking the exit, you will have to activate the right direction indicator sufficiently in advance, to move in the outer lane paying attention to the arriving vehicles, and exit the roundabout

Källa: https://www.leaseplan.com/it-it/news...n-una-rotonda/

Norge gillar VB i CP, och lär ut det…
Skal du ut til venstre
Du kan hjelpe andre trafikanter ved å blinke til venstre før du kjører inn i rundkjøringen. Begynn å blinke til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du kjører ut.

Spesielt når du skal til venstre i mindre rundkjøringer med god oversikt, kan du hjelpe andre trafikanter ved å blinke til venstre før rundkjøringen.

Källa: https://www.vegvesen.no/trafikkinfor...rundkjoringer/
2023-03-20, 23:24
Fast nu bor vi sverige pajas. Transportstyrelsen rekommenderar ingen att blinka av åt ett håll man sen inte fullföljer. Elever blir kuggade pga VB. Ingen bra idé alls att visa att man inte förstår hur man ska köra i CP. Kör endast korrekt och varken mer eller mindre så är det större chans att ni klarar uppkörningen.

Öronsuset borde nog boka tid för en demensutredning på närmaste VC då han inte kan hålla isär höger vänster eller vet i vilket land han befinner sig i.
2023-03-20, 23:28
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Fast nu bor vi sverige pajas. Transportstyrelsen rekommenderar ingen att blinka av åt ett håll man sen inte fullföljer. Elever blir kuggade pga VB. Ingen bra idé alls att visa att man inte förstår hur man ska köra i CP. Kör endast korrekt och varken mer eller mindre så är det större chans att ni klarar uppkörningen.

Öronsuset borde nog boka tid för en demensutredning på närmaste VC då han inte kan hålla isär höger vänster eller vet i vilket land han befinner sig i.
Om det behövs blinkar man väl vänster för att informera andra i kön om sina avsikter så man slipper bråka över filer på väg in, sen vad muppar på trafikcverket anser skiter jag i, smidighet och säkerhet först!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in