2023-03-19, 13:54
Medlem
dajevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1bcce
Så länge man förstår vad som menas så spelar det väl ingen roll

Nyanser i språket är till för att det inte ska bli missförstånd. Om vi först tar bort skillnad mellan de och dem, så kommer även han och honom att bli enbart "han" också.

Då kan denna mening betyda helt olika saker.

"Dom slog han."

1) De slog honom (elakt gjort)
2) Dem slog han (bra att han slog dem, och inte de andra)

Visserligen kan man betona dem i andra fallet och verbet i första, men det funkar ju inte i skriftspråk.
2023-03-19, 13:56
Medlem
Ingen är ute efter att förbjuda något?
Språket är i ständig rörelse vare sig vi vill det eller inte.
Alltid har människor genom historien varit emot dessa förändringar. Trots detta snurrar planeten vidare.
2023-03-19, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Hon ba och dom ba och vi ba o han ba sen dom ba.
Förminska språket är väl knappast lämpligt.
Men allt i verket att göra språket PK och radera tankebrott. Svenskan är redan minimal om man jämför med andra språk. Men som sagt allt i agendan att testa Sverige som det mest kontrollerande land mot den lagliga medborgaren.

Haha, det fetade kändes personligen mycket träffande! Tyvärr så pratade jag och många fler så under uppväxten på 90-talet, men max ett par år tror jag. Fanns det "slanget" före 90-talet? Framförallt finns det fortfarande kvar?

Hade glömt det hjärndöda tugget fullständigt nämligen och jag har en handfull med syskonbarn som aldrig har låtit så i min närhet i alla fall.
2023-03-19, 14:00
Medlem
heggeness avatar
Haha, klassisk tråd.

I alla tider har folk rasat! Af blev av. Ni blev du. Nu ändrar vi Dem till Dom. Och folk rasar. Allt är som det ska vara, med andra ord
2023-03-19, 14:02
Medlem
Trams.
2023-03-19, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1bcce
Så länge man förstår vad som menas så spelar det väl ingen roll

Det kan man tycka.

Problemet blir väl när man löser upp regler och betydelser till något godtyckligt och subjektivt, att till slut så är det inte självklart att man förstår. Själva idén är väl att förenkla förståelsen genom att alla använder samma regler och betydelser. Detta fall kanske inte blir så problematiskt, men….
2023-03-19, 14:05
Medlem
Trakessons avatar
Rubriken är osann och clickbait. Ingen har förespråkat något förbud.

Redan på tidigt 80-tal fanns det lärare som förespråkade att man använde talspråkets ”dom” hellre än att använda ”de” eller ”dem” felaktigt. Själv har jag aldrig haft problem med ”de” eller ”dem”, men håller med om att det ser väldigt mycket sämre ut att använda ”de” när man menar ”dem” och tvärtom än att använda ”dom”.
2023-03-19, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Haha, klassisk tråd.

I alla tider har folk rasat! Af blev av. Ni blev du. Nu ändrar vi Dem till Dom. Och folk rasar. Allt är som det ska vara, med andra ord

Tror inte många har problem med att språk utvecklas/ändras naturligt över tid. Det är nog mer att någon överhet får för sig att bestämma över språket, och varför. Här känns det som att det ska ”dummas” ner för alla, eftersom att det är enklare än att lyfta upp nivån. Klassiskt sosseri.
2023-03-19, 14:15
Medlem
Botkyrka-babes avatar
Vad konstigt att skatterna är höga när vi har sån här efterblivna, skattebekostade funktioner i samhället...
2023-03-19, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123

Haha, det fetade kändes personligen mycket träffande! Tyvärr så pratade jag och många fler så under uppväxten på 90-talet, men max ett par år tror jag. Fanns det "slanget" före 90-talet? Framförallt finns det fortfarande kvar?

Hade glömt det hjärndöda tugget fullständigt nämligen och jag har en handfull med syskonbarn som aldrig har låtit så i min närhet i alla fall.

Det var stort även på 80-talet. Hör det inte idag.

Det som triggar en vuxen mest idag är nog blatte-tugget från lintottar. Men det är nog mer än bara språkbruket i det fallet. För det vittnar om något mycket större. En hel samhällsutveckling.
2023-03-19, 14:18
Medlem
santos_devilles avatar
Trådskaparen raljerar och skapar en Aftonbladet rubrik där hon ljuger.

Majoriteten av användare på Flashback läser aldrig artikeln som TS länkar till utan tar allt som sanning i rubriken.

Ingen vill förbjuda de och dem, precis som det är lika olagligt att säga eller skriva ty eller hen om anonym person utan kön.

Vill folk använda dom får DOM använda ordet DOM. De som vill fortsätta använda de och dem är välkomna att göra det, skiter fullständigt i vad Ranelid säger
2023-03-19, 14:25
Medlem
Om det gör Ranelid förbannad så är det värt det, på samma sätt som det är kul att ge flashbacktrollen hjärtinfarkt genom att använda hen när det går.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in