2023-03-19, 11:56
  #1
Medlem
Jag gör en egen tråd eftersom det inte passar i de o dem tråden.
Språkrådets chef lena lind vill göra språket enklare att man ska skriva "dom". Björn ranalid rasar;
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQMVa5/sprakradet-chef-de-och-dem-ska-bli-dom-ranelid-rasar

Idiotiskt förslag. Vad kommer sen? Finns många områden där man skulle kunna sänka kraven och göra befolkningen dummare, många klarar inte av att räkna procent kanske man ska göra en reform och räkna i äpplen och päron istället för procent?

Vad tycker ni? Är inte problemet egentligen att dagens kids inte klarar av att läsa och skriva, det kanske är skolan som är kass?

Är det ens ett problem? Millenials och dom kan väl använda AI för att producera sina texter om det är så?
2023-03-19, 12:01
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrandiLove
Jag gör en egen tråd eftersom det inte passar i de o dem tråden.
Språkrådets chef lena lind vill göra språket enklare att man ska skriva "dom". Björn ranalid rasar;
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQMVa5/sprakradet-chef-de-och-dem-ska-bli-dom-ranelid-rasar

Idiotiskt förslag. Vad kommer sen? Finns många områden där man skulle kunna sänka kraven och göra befolkningen dummare, många klarar inte av att räkna procent kanske man ska göra en reform och räkna i äpplen och päron istället för procent?

Vad tycker ni? Är inte problemet egentligen att dagens kids inte klarar av att läsa och skriva, det kanske är skolan som är kass?

Är det ens ett problem? Millenials och dom kan väl använda AI för att producera sina texter om det är så?


Vill man verkligen förbjuda de och dem?
Som i att man absolut inte får använda de eller dem? Med hot om represalier?

Och gör det Ranelid upprörd är jag 100% för.
2023-03-19, 12:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Vill man verkligen förbjuda de och dem?
Som i att man absolut inte får använda de eller dem? Med hot om represalier?

Och gör det Ranelid upprörd är jag 100% för.
Nej antagligen inte tror inte de kommer det men "dom" kommer alltså bli korrekt svenska.

Språkrådet borde kanske läggas ner, har aldrig brytt mig om de dem dom innan. Björn ranelid har faktiskt rätt.
2023-03-19, 12:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrandiLove
Jag gör en egen tråd eftersom det inte passar i de o dem tråden.
Språkrådets chef lena lind vill göra språket enklare att man ska skriva "dom". Björn ranalid rasar;
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQMVa5/sprakradet-chef-de-och-dem-ska-bli-dom-ranelid-rasar

Idiotiskt förslag. Vad kommer sen? Finns många områden där man skulle kunna sänka kraven och göra befolkningen dummare, många klarar inte av att räkna procent kanske man ska göra en reform och räkna i äpplen och päron istället för procent?

Vad tycker ni? Är inte problemet egentligen att dagens kids inte klarar av att läsa och skriva, det kanske är skolan som är kass?

Är det ens ett problem? Millenials och dom kan väl använda AI för att producera sina texter om det är så?
Ja, vårt språk förändras men inte alltid vi med det. Senaste stora språkförändring var när TT slutade används sig av verbens pluralformer för 75 år sedan. Det blev stora protester även då. Nu lever de endast kvar i gamla visor och talesätt.
Med det sagt, vi kommer att kunna kommunicera alldeles utmärkt även om 10, 30, 100 år.
Säger jag som får migrän när de och dem används felaktigt.
2023-03-19, 12:25
  #5
Medlem
frdks avatar
kan man inte förbjuda språkrådet istället.
Svenska språket var som finnast för 100 år sedan, artigt och respektfullt..
nu är det titelfritt, du-igt, höns och slangbegrepp till höger o vänster.
det går att skapa svenska ord av verbet googla... seriöst, det går!
2023-03-19, 12:37
  #6
Medlem
De och dem sitter hårt rotat hos mig. Skriva "dom" skulle kännas konstigt efter fem decennier. Men håller med om att det kan vara knepigt ibland. Vissa specialfall där man får tänka en gång extra. En svensklärare sa till mig att även journalister gör fel ibland.
2023-03-19, 12:52
  #7
Medlem
chribsson2s avatar
Det blir inte enklare. Det blir en bokstav till att skriva
2023-03-19, 12:57
  #8
Medlem
Det svenska språket har alltid varit i förändring.
Det gäller stavning och att ord tillkommer och undviks att användas.
2023-03-19, 12:59
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
Språkrådet,kommer med...
Råd!
2023-03-19, 13:10
  #10
Medlem
zombie-nations avatar
Jag kommer skriva de och dem av vana. Jag antar att jag inte får något straff. Däremot får jag vänja mig vid texter där de skriver dom. Jag menar, det är ju så de flesta uttalar det.
2023-03-19, 13:12
  #11
Medlem
Jag brukar faktiskt rekommendera att man skriver dom istället för de eller dem då man inte klarar av att skriva rätt form. Många väljer skriva mej och sej i stället för mig och sig och det har jag inte heller problem med. Tiderna förändras, ett språk måste också kunna förändras.
2023-03-19, 13:17
  #12
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Hon ba och dom ba och vi ba o han ba sen dom ba.
Förminska språket är väl knappast lämpligt.
Men allt i verket att göra språket PK och radera tankebrott. Svenskan är redan minimal om man jämför med andra språk. Men som sagt allt i agendan att testa Sverige som det mest kontrollerande land mot den lagliga medborgaren.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in