Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-03-19, 14:27
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Rubriken är osann och clickbait. Ingen har förespråkat något förbud.

Redan på tidigt 80-tal fanns det lärare som förespråkade att man använde talspråkets ”dom” hellre än att använda ”de” eller ”dem” felaktigt. Själv har jag aldrig haft problem med ”de” eller ”dem”, men håller med om att det ser väldigt mycket sämre ut att använda ”de” när man menar ”dem” och tvärtom än att använda ”dom”.

Det var då den svenska flumskolan introducerades. Att sänka ribban för alla är oerhört slött. Man signalerar att det skulle vara omöjligt för vissa att lära sig detta. Vilket naturligtvis är nonsens. Att skolan är fyrkantig och att det inte finns resurser/intresse till att erbjuda mer än en standard-pedagogik för inlärning trots att alla är olika är välkänt.

Särskrivning är också något som många har problem med. Vi kanske ska låta det vara ok också. Man förstår ju oftast ändå vad som menas.
2023-03-19, 14:28
  #38
Medlem
Hur efterblivna har svenska befolkningen blivit om det är så svårt att se skillnad på "de" och "dem"?
Det är samma som att använda "jag" och "mig", superenkelt.

Men idioternas lägstanivå är vad som ska gälla som måttstock i samhället.
Uruselt förslag.
2023-03-19, 14:29
  #39
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrandiLove
Jag gör en egen tråd eftersom det inte passar i de o dem tråden.
Språkrådets chef lena lind vill göra språket enklare att man ska skriva "dom". Björn ranalid rasar;
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ranelid-rasar

Idiotiskt förslag. Vad kommer sen? Finns många områden där man skulle kunna sänka kraven och göra befolkningen dummare, många klarar inte av att räkna procent kanske man ska göra en reform och räkna i äpplen och päron istället för procent?

Vad tycker ni? Är inte problemet egentligen att dagens kids inte klarar av att läsa och skriva, det kanske är skolan som är kass?

Är det ens ett problem? Millenials och dom kan väl använda AI för att producera sina texter om det är så?

Klarar man inte av att traktera det inhemska idiomets grammatik så kan man lika gärna ta livet av sig.
Idioter finns det gott om, men det finns ingen anledning att sänka kraven utan man bör HÖJA DEM!
2023-03-19, 14:31
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det var då den svenska flumskolan introducerades. Att sänka ribban för alla är oerhört slött. Man signalerar att det skulle vara omöjligt för vissa att lära sig detta. Vilket naturligtvis är nonsens. Att skolan är fyrkantig och att det inte finns resurser/intresse till att erbjuda mer än en standard-pedagogik för inlärning trots att alla är olika är välkänt.

Särskrivning är också något som många har problem med. Vi kanske ska låta det vara ok också. Man förstår ju oftast ändå vad som menas.
Vänsterns svar på allt är att ändra "verkligheten" så att den passar den politiska sanningen.
Deras "alla är lika"-nonsens är vad som förstör för alla, eftersom riktlinjerna blir vad de trögaste och dummaste förmår.
2023-03-19, 14:34
  #41
Medlem
enklistras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
De och dem sitter hårt rotat hos mig. Skriva "dom" skulle kännas konstigt efter fem decennier. Men håller med om att det kan vara knepigt ibland. Vissa specialfall där man får tänka en gång extra. En svensklärare sa till mig att även journalister gör fel ibland.

Jag läser mer gärna en text där någon skrivit dom än de eller dem felaktigt. Varför inte skriva dom dåmm så att det inte beblandas med dom från en domare?
2023-03-19, 14:35
  #42
Medlem
BenDaviss avatar
Det enda vettiga är väl att stava ordet som det låter? Varken de, dem eller dom stavas rätt.

Dåm borde vara det enda och korrekta sättet att skriva ordet på.

Plus då får alla lära om sig, både de/dem och dom.
2023-03-19, 14:35
  #43
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Rådet. Språkrådet. Det är väl meningen att denna verksamhet ska ge råd i språkfrågor, inte diktera språket?
2023-03-19, 14:36
  #44
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Vänsterns svar på allt är att ändra "verkligheten" så att den passar den politiska sanningen.
Deras "alla är lika"-nonsens är vad som förstör för alla, eftersom riktlinjerna blir vad de trögaste och dummaste förmår.

Är rätt säker på att att 1600 -tals svenskan skiljer sig avsevärt mot 1700-talets svenska. Detta har inget med politik att göra, utan helt enkelt att språk alltid utvecklas.

Du ger mycket cred till Vänstern som förändrat svenska språket i århundraden.

Men det kanske är svårt för någon som dig att förstå som verkar både dum och trög.
2023-03-19, 14:37
  #45
Moderator
Kyrpators avatar
Det går alldeles utmärkt att posta seriösa inlägg i frågan i (FB) Den STORA tråden om "de", "dem" och ”dom”. (/Mod.). Rubriken är också missvisande. Denna tråd låses därför.

/Mod.
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback