Citat:
Ursprungligen postat av
A1bcce
Så länge man förstår vad som menas så spelar det väl ingen roll
Nyanser i språket är till för att det inte ska bli missförstånd. Om vi först tar bort skillnad mellan de och dem, så kommer även han och honom att bli enbart "han" också.
Då kan denna mening betyda helt olika saker.
"Dom slog han."
1) De slog honom (elakt gjort)
2) Dem slog han (bra att han slog dem, och inte de andra)
Visserligen kan man betona
dem i andra fallet och
verbet i första, men det funkar ju inte i skriftspråk.