2023-03-19, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
I sista(?) förhöret är MH inte ens säker på att hon har spytt, eller om det hör till versionen som JJ sagt åt henne att berätta. Det stämmer nog att hon har sovit en del.
Fast som förhörsledarna säger - hon har berättat mycket detaljerat om hur hon spytt, fallit omkull flera gånger, hur JJ hjälpt henne, var TT suttit i köket osv - det går inte att ta miste på om man upplevt det eller ej.
Citera
2023-03-19, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drolkar
Efter att ha läst FUP tror jag att JJ kommer dömas för mord. De enda bevis som visar att MH kan ha varit delaktig i själva mordet är:
1. JJs vittnesmål
Kan dock motbevisas med att JJ ljuger.
2. Att MHs telefon rört sig och haft aktivitet under mordet och att hon i så fall inte kan ha sovit.
Kan bero på att JJ flyttat telefonen.
3. Att MHs uppgifter i förhör inte går ihop tidsmässigt eller logiskt.
Kan bero på hennes diagnoser. Men hon har samtidigt redan tagit tillbaka att hon kräkts och ramlat på toan och hävdar att det var något JJ sagt.

De verkar inte hittat DNA från MH någonstans. Inga märken på Tove från att det var just MH som höll hennes armar.
Det verkar också ha varit trångt på toaletten.

Det blir svårt att fälla MH för mord eller medhjälp till mord med de bevis som finns.

Har ni hittat några fler bevis i FUP för att MH varit delaktig i själva mordet?

Bra sammanfattning. Det är helt klart Majas involvering som blir den svåra att bevisa.

Jag har inte läst samtliga förhör och inte heller uppgifter om vad som kunnat fastställas om hur hon dog. Det hade ju varit intressant om ett rättsutlåtande eller dylikt hade kunnat fastställa att det funnits skador på Tove som inte kunnat uppstå om det inte fanns två gärningsmän. Därför tycker jag att det du skriver ovan som jag gjort i fet stil och kursivt är intressant.
Citera
2023-03-19, 13:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Håller med dig Zurfarn. Timingen måste ju också stämma.

JJ övertalar MH att säga att hon ska säga att det är MH som för oväsen i badrummet. Alltså har mordet skett där. Får det verkligen plats 3 personer där?

JJ släpar ut liket till förrådet utanför lägenheten.
Grannen kommer upp och undrar vad som står på.
Grannen kör JJ till donken tillsammans med TTs mobil.
JJ kommer tillbaks och släpar in liket till hallen.
Väcker MH för att få hjälp med transporten till bilen.

Vad sägs?
Det stämmer inte tidsmässigt. Grannen ringde på dörren medans mordet pågick. Han stod utanför och hörde sparkar i väggen från tumultet i badrummet. Han gick ner till sin lägenhet när ingen öppnade. 2-3 minuter senare ser han genom titthålet i dörren att JJ kommer i trappan. De gör upp om att åka till Donken. JJ går upp och kommer ner 1 minut senare. Hon hinner inte gömma något lik i ett förråd.
Citera
2023-03-19, 13:50
Medlem
Var i fup och vilken aktbilaga hittar jag Js fullständiga sök/webbhistorik?
Citera
2023-03-19, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Ja det är helt uppenbart att hon ändrar sin historia efter vilka bevis som läggs fram!
Sen blir jag lite fundersam över vad hon sa till sin samsittare. Att Tove va svårt misshandlad, bränd osv. Tydligen sa hon det innan hon fått reda på i förhör hur de fann Toves kropp. Och det var ju inget som va ute i media iheller. Kom ju nu i samband med åtalet!
Att de inte konfrontera henne och pressa henne mer ang det.
Samsittaren ville även byta, hon orkade inte med att höra Majas tjat om hennes brott!

Fattade det som att MH och JJ fick den infon i samband med någon omhäktning? Ganska säker på att det står så i förhöret med MHs samsittare.

Samsittaren berättar också att MH är illa berörd över att få höra vad som hänt med Tove, att kroppen är strypt och har bränts, vilket ju är lite märkligt övertygande med tanke på att MH ju i senare förhör säger sig känna till båda dessa saker. Jag funderar på om det tyder på en ganska bra förmåga att ljuga, eller på att MH verkligen lyckats ”lura sig själv” som hon är inne på i något förhör (eller förstås kanske en kombination av bägge)
Citera
2023-03-19, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag kan utgå från att MH utförde mordet ensam om du tycker det är bättre.

Nåväl, vi får väl se hur detta utvecklar sig.
Citera
2023-03-19, 13:55
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast som förhörsledarna säger - hon har berättat mycket detaljerat om hur hon spytt, fallit omkull flera gånger, hur JJ hjälpt henne, var TT suttit i köket osv - det går inte att ta miste på om man upplevt det eller ej.

Nej det är märkligt, men jag tror att med en individ som MH måste man också räkna in hennes suggestibilitet.

Det är som med falska erkännanden av lättpåverkade och lågbegåvade personer, de säger det de blir tillsagda att säga och vet snabbt knappt vad som är deras egna minnen och inte.

Speciellt från traumatiska händelser och då de varit under alkoholpåverkan. Och här handlar det om en person som varit totalt manipulerad i två år.
Citera
2023-03-19, 13:57
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Angående det här med att Tove inte känt varningssignaler, anat någon fara när de ska gå hem till J.J:s lgh, kan det bero på att hon behandlades med Sertralin (SSRI)?

(sidan 69 i FUP)

Varför skulle det spela någon roll? JJ är uppenbarligen en manipulatör av rang och Tove verkade vara en ganska harmfull och god person, så det var väl inte svårt för JJ att få Tove att tro att dom skulle bli sams igen.

I videon på rådjuret t ex så skrivs det ut att stämningen var god i samtalet i bakgrunden så uppenbarligen har Tove varit av uppfattningen att dom skulle hem till JJ och ta ett glas vin och prata ut och sen var allt bättre igen.
Citera
2023-03-19, 13:58
Medlem
Det som verkar svårast att greppa överlag är motivet men det är nog inte djupare eller svårare än kvinnlig svartsjuka/hämndbegär.

Ca 1% av populationen bär allvarligare psykopatiska drag men inom denna 1% fördelas det inte lika 50/50 mellan man/kvinna. Kvinnliga psykopater är ovanligare men ofta än mer extrema i sitt sätt att uppträda, hjälpta av skyddet av att vara just kvinna.

Jag är inte förvånad, lägg ihop lite kvinnliga egenskaper och lägg till lite PMS som katalysator allra sist så ter det sig nog logiskt i hjärnan att döda Tove över nån eller några skitsaker.

Sedan funderar jag väldigt över alla MGM:s fetisch för att bära med sig telefonen vid varje mordtillfälle, vill de åka fast eller?

Kolla igenom 10 uppklarade mordfall bakåt i tiden och plocka bort telefonen i polisutredningen, hur många av dem blir då lösta?

/C
Citera
2023-03-19, 13:58
Medlem
zugfahrers avatar
Utan sympati för JJ men:
Tror JJ ger fragment av sanningen från lägenheten. Triggern blir när TT säger "Ja, här finns inte mycket att se". Klassiskt TT, att burdust men kanske inte illa menat fälla en sådan kommentar. Allt hat kokar upp till ytan igen. "Johanna, hur känns d o va världens sämsta person". Inte ens väktarna eller poliserna bryr sig nämnvärt. Det är tillräckligt för att få JJ att känna sig förminskad. TT vill gå ut ur toaletten, men JJ står ivägen och helt plötsligt smäller det till. TT kämpar emot istället för att ge sig.

TT har hånfult? avslöjat JJ's otrohet mot HK inför gänget. TT har klätt av sig och sovit hos en E, som JJ vart intresserad av. MT har "hållt" på med en JI som JJ vart intresserad av. Sedan har hela gänget tagit avstånd från JJ.

Så det är klart att TT och MT varit kärleks- och kompisrivaler inte bara en gång utan många gånger till JJ. Där i ligger väl motivet?
Senast redigerad av zugfahrer 2023-03-19 kl. 14:09.
Citera
2023-03-19, 14:02
Medlem
Jag har erfarenhet av att ha levt i nära relation med familjemedlem med narcissistiska / psykopatisk personlighet. Inte haft kontakt med personen på 7år nu. Var tvungen att bryta. Och även en kärleksrelation också som varade i 2 och halvt år, psykisk misshandel, fysisk. Har blivit utsatt för våld och en gång ströp personen mig , fyfan. Ögonen på denna person va helt svarta, jag fick panik som tur kom jag undan på nåt konstigt vis, tackar adrenalinet.

Men seriöst, jag kan faktiskt relatera MH, då jag själv har sårbarhet och var skör på denna tid. Det är så vidrigt hur långt psykopater kan gå för att deras vilja gå igenom. Visst säger inte att MH är felfri , hon ska också ha straff men man måste tänka på självaste manipulationen. Hon hade nog aldrig befunnit sig i denna sits om hon inte va med JJ.

Det är tragiskt det hela.. hur psykopater kan utnyttja själar som är sköra , då menar jag den relation JJ hade till MH.

JJ ska sitta inne i evighet, hemsk människa.
Citera
2023-03-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Varför skulle det spela någon roll? JJ är uppenbarligen en manipulatör av rang och Tove verkade vara en ganska harmfull och god person, så det var väl inte svårt för JJ att få Tove att tro att dom skulle bli sams igen.

I videon på rådjuret t ex så skrivs det ut att stämningen var god i samtalet i bakgrunden så uppenbarligen har Tove varit av uppfattningen att dom skulle hem till JJ och ta ett glas vin och prata ut och sen var allt bättre igen.

(Det som spelar roll) är att ämnet har diskuterats en del i tråden före FUP släpptes i fredags, användare har ställt frågeställningen.
Man brukar känneteckna SSRI som något som stänger av, blockerar och bedövar den ordinarie sinnesstämningen hos användaren.
Det som också kan "spela roll" är att man möjligtvis kan lära sig något av situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in