2023-03-19, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Maja brukar ha Johannas gamla lur då Majas föräldrar har installerat Hitta för att kunna se vart Maja är, medans Maja lämnar sin telefon hos Johanna.

Är det så att Johanna av misstag tar med Toves telefon till McDonalds, det är Majas hon ska ta med?

När dom är och dumpar Tove använder Maja Johannas telefon att lysa med för ”Maja har glömt sin telefon hemma” hos Johanna.

En till fråga, någon som vet hur Spotify katalogiserar sina låtar, går det att se via numret vilken låt Johanna sätter på när dom kommer in i bilen efter att ha tänt på Tove i skogen?

Har du numret från Spotify så kan vi försöka få fram det ….

FHL skulle fråga Maja vems idé det var att Maja skulle ha JJ gamla telefon när dem hängde ihop… .. lagom suspekt …..
Citera
2023-03-19, 12:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slut-kant
Problemet med ditt resonemang är bl.a. att du inte insett JJs personlighet. Du sätter stort värde på vad JJ vittnar trots att det är uppenbart att hon ljuger. Försök att sätta dig in i vem JJ är så kommer du förstå fallet bättre.

.
JJs vittnesmål stämmer överens med digitala spår, med tidsangivelser från grannen och är rimligt i övrigt när det gäller tider för hur långt det tar att göra olika saker. MHs vittnesmål är orimligt i många stycken och hennes berättelse stämmer inte med fastslagna tider och händelser. När något är orimligt så hjälps det inte att nån annan har en psykopatisk personlighet.
Citera
2023-03-19, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggmunkaren
Det är galet hur man förväntat sig det värsta kring JJ, och ändå lyckas man bli uppriktigt chockad och förvånad av det som framkommer i FUP. Det verkar nästan som att människan lagt hela sin vakna tid på att bara försöka vara en så genomrutten ond person som möjligt? Satt uppe och läste halva natten och ibland var det nästan så att man fick nypa sig i armen och påminna sig själv om att detta är en verklig person och inte nån påhittad karaktär i en bok.

Hur blir man en sån person som JJ? Fick inte riktigt grepp om vilken typ hennes pappa är utifrån förhören osv, men hon har ju haft en fungerande relation till sina föräldrar. Någon granne beskrev hennes pappa som konstig och dum, att han var illa omtyckt i byn. Men hur blir man en så sjukt rutten person?

Så oändligt många förhör med människor och knappt 2-3 personer som har något positivt att säga om JJ. Fick allmänt dåliga vibbar av den äldre vännen till MH och JJ som satt och sa att dom var saknade och så himla omtänksamma människor.

Om jag inte minns fel hade JJ startat Spotify och ”diggat” påväg hem från mordet. Stört beteende. MH hade lagt sig hemma och spelar mobilspel och kollat Pinterest. Också konstigt beteende. Tycker också det är konstigt att de morgonen efter att ha mördat sin vän är till synes helt opåverkade, de går upp och äter lunch och softar som att det vore en helt vanlig dag.

MH tycker jag bara är tragisk. Hon är ju uppenbarligen, ursäkta men, ordentligt efter. Beskrivs av alla som snäll och omtänksam och skulle inte göra en fluga förnär, men hur dum är man inte om man inte fattar bättre än att hjälpa sin kompis mörda en annan, eller iallafall komma undan med det? Oavsett om hon deltog i själva mördandet så hjälpte hon till att frakta liket, hon satt med i bilen när JJ tände eld på kroppen. Åt en cheeseburgare när Tove låg död bredvid. Hennes mamma sa i förhör att hon inte kan klockan, någon annan sa att hon inte klarar av basic arbetsuppgifter som t.om. 15-åringar klarar. I filen med alla hennes sökningar hade hon gång på gång sökt ”hur gammal är man om man är född 19xx” ”vilket år är man född om man är 28” t.ex. känns allmänt som en person som är riktigt efter i sin utveckling.

Låtarna och filmerna JJ gjort. Finns ju inget mer att säga än att det är psykopatbeteende. Hon verkar ha en otrolig förkärlek för ordet narcissist, vilket blir lite komiskt i sammanhanget.

Enligt TTs syster har JJ ”legat med hela Vetlanda”. Det pratas om olika killar hit och dit, och det som de flesta verkar ha gemensamt är att de haft sex med JJ. Men gud förbjude den som rör en kille som varit ”hennes”. Då ska man dö och brännas inne.

JJ sitter i förhör och säger att det nog är hennes ex HK som vill förstöra för henne eftersom han är besatt av henne. Medan killen i fråga har ny flickvän sen länge som han dessutom bor med… och hon är den som eldat på hans dörr. Den enda besatta i hela den här härvan är ju uppenbarligen JJ.

Bara lite reflektioner efter att ha plöjt igenom Fup. Tycker hela grejen är så sjuk. Tror ni att det någonsin kommer gå upp för JJ vad hon gjort? Nånstans får jag känslan av att det inte rör henne i ryggen så mycket. Hon verkade ju lättad efter mordet och sa inledningsvis att hon hellre dör än sitter i fängelse, men i förhör verkar hon rätt likgiltig och säger något i stil med att ”nu är det som det är och jag klarar mig”.

Ska bli intressant att följa rättegången. Önskar så att det kommer till en punkt där man verkligen får se det gå upp för henne att hon är körd.
Ja hon verkar ta väldigt lätt på det, och inser nog inte allvaret och vilket straff hon riskerar. Hon tycker hon gjort rätt nu som berättat ”sanningen” och det är bra med det liksom. Känns bra och bäst för alla och hon vill göra rätt osv. Allt verkar vara guld och gröna skogar, och hon tycker nog hon gjort mänskligheten en tjänst som ”berättat”
Det va det enda rätta liksom och det förstod hon, och alla förtjänade sanningen! Hon verkar va väldigt uppåt i sista förhören och inte alls bekymrad.
Jag tvekar på hennes verklighetsuppfattning, och om hon verkligen inser vad som skett?! Jag menar, hon tyckte det ju va synd att både hennes och MHs liv också skulle gå åt helvete, bara för en ”olycka” Det va ju onödigt tyckte hon. Och det kändes nästa än som att hon ville ha förhörsledarnas förståelse för det. Typ som att det va väl självklart.
Citera
2023-03-19, 12:43
Medlem
När jag läser förhören med Albin ser jag en genomrekorderlig ung kille. Fy vad han fått gå igenom.
Citera
2023-03-19, 12:44
Medlem
Tove hade kräk i lungorna också?

Hon har kvävts av sitt kräk också?
Citera
2023-03-19, 12:44
Medlem
Tiares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Är det någon här som ska på rättegången?
Hur får man reda på vad som händer under rättegångens gång?

Eller är det beställa ljudfiler från tingsrätten 2 veckor efter som gäller?

Jag ska dit, kan uppdatera under pauser men lär säkert finnas någon journalist eller media överlag på plats som uppdaterar under rättegången
Citera
2023-03-19, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
MH säger i förhör så sent som 11 januari att JJ åker iväg till Donken på grund av att MH bad om mat. Sid 1263. Det säger hon sig vara helt säker på, trots att hon dessförinnan har tagit tillbaka att hon ska ha spytt.

Anledningen att hon behövde äta var ju att hon hade spytt. Nu tar hon tillbaka att hon har spytt men säger fortfarande att hon ber om mat. Det är helt uppenbart att hon ändrar sin historia successivt efter vad som kommer fram och vad hon får höra att JJ säger. MHs berättelse är inte trovärdig alls.
Ja det är helt uppenbart att hon ändrar sin historia efter vilka bevis som läggs fram!
Sen blir jag lite fundersam över vad hon sa till sin samsittare. Att Tove va svårt misshandlad, bränd osv. Tydligen sa hon det innan hon fått reda på i förhör hur de fann Toves kropp. Och det var ju inget som va ute i media iheller. Kom ju nu i samband med åtalet!
Att de inte konfrontera henne och pressa henne mer ang det.
Samsittaren ville även byta, hon orkade inte med att höra Majas tjat om hennes brott!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keyko
Man undrar efter läsning av fupen vad åtalet mynnat ut i om de båda misstänkta hållit tyst under förhören.

Ungefär samma tror jag. Sådana saker som att de har mobildata från fyndplatsen, att de hittar rester av en flaska Gripen på kroppen när JJ köpt just det, etc. är ju extremt svårt att förklara bort, och vill de (främst JJ) inte förklara så är ändå slutsatsen rätt klar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Tove hade kräk i lungorna också?

Hon har kvävts av sitt kräk också?

Nä tydligen av js kräk
Citera
2023-03-19, 12:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jättebra att du gör detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Tiare
Jag ska dit, kan uppdatera under pauser men lär säkert finnas någon journalist eller media överlag på plats som uppdaterar under rättegången

Jättebra att du tar dig till Eksjö och att du uppdaterar vad som händer i TR i pauserna.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-03-19 kl. 13:22.
Citera
2023-03-19, 12:54
Avslutad
Jag tror dom visste var dom hade Johanna ganska tidigt i förhören. Snapchat-positioner och annat räckte nog som grund.

Spiken i kistan var nog när Johanna började snacka bort sig angående bilresen ut i skogen för att käka haschkakor. Där försa hon sig ju ganska ordentligt när hon av polisen fick höra att Maja inte sagt något alls om detta i förhören.

Johanna svarar då något i stil med att, de två hade kommit överens om att inte säga något om det.
För vem och varför skulle de hålla tyst om detta?
För polisen?

Då visste de alltså i förväg att de skulle bli anhållna för att ha med Toves försvinnande att göra.
Citera
2023-03-19, 12:55
Medlem
SweKingCalles avatar
Var hittar man fupen utan att behöva ladda ned filer från förstasidan ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in