Det är galet hur man förväntat sig det värsta kring JJ, och ändå lyckas man bli uppriktigt chockad och förvånad av det som framkommer i FUP. Det verkar nästan som att människan lagt hela sin vakna tid på att bara försöka vara en så genomrutten ond person som möjligt? Satt uppe och läste halva natten och ibland var det nästan så att man fick nypa sig i armen och påminna sig själv om att detta är en verklig person och inte nån påhittad karaktär i en bok.
Hur blir man en sån person som JJ? Fick inte riktigt grepp om vilken typ hennes pappa är utifrån förhören osv, men hon har ju haft en fungerande relation till sina föräldrar. Någon granne beskrev hennes pappa som konstig och dum, att han var illa omtyckt i byn. Men hur blir man en så sjukt rutten person?
Så oändligt många förhör med människor och knappt 2-3 personer som har något positivt att säga om JJ. Fick allmänt dåliga vibbar av den äldre vännen till MH och JJ som satt och sa att dom var saknade och så himla omtänksamma människor.
Om jag inte minns fel hade JJ startat Spotify och ”diggat” påväg hem från mordet. Stört beteende. MH hade lagt sig hemma och spelar mobilspel och kollat Pinterest. Också konstigt beteende. Tycker också det är konstigt att de morgonen efter att ha mördat sin vän är till synes helt opåverkade, de går upp och äter lunch och softar som att det vore en helt vanlig dag.
MH tycker jag bara är tragisk. Hon är ju uppenbarligen, ursäkta men, ordentligt efter. Beskrivs av alla som snäll och omtänksam och skulle inte göra en fluga förnär, men hur dum är man inte om man inte fattar bättre än att hjälpa sin kompis mörda en annan, eller iallafall komma undan med det? Oavsett om hon deltog i själva mördandet så hjälpte hon till att frakta liket, hon satt med i bilen när JJ tände eld på kroppen. Åt en cheeseburgare när Tove låg död bredvid. Hennes mamma sa i förhör att hon inte kan klockan, någon annan sa att hon inte klarar av basic arbetsuppgifter som t.om. 15-åringar klarar. I filen med alla hennes sökningar hade hon gång på gång sökt ”hur gammal är man om man är född 19xx” ”vilket år är man född om man är 28” t.ex. känns allmänt som en person som är riktigt efter i sin utveckling.
Låtarna och filmerna JJ gjort. Finns ju inget mer att säga än att det är psykopatbeteende. Hon verkar ha en otrolig förkärlek för ordet narcissist, vilket blir lite komiskt i sammanhanget.
Enligt TTs syster har JJ ”legat med hela Vetlanda”. Det pratas om olika killar hit och dit, och det som de flesta verkar ha gemensamt är att de haft sex med JJ. Men gud förbjude den som rör en kille som varit ”hennes”. Då ska man dö och brännas inne.
JJ sitter i förhör och säger att det nog är hennes ex HK som vill förstöra för henne eftersom han är besatt av henne. Medan killen i fråga har ny flickvän sen länge som han dessutom bor med… och hon är den som eldat på hans dörr.

Den enda besatta i hela den här härvan är ju uppenbarligen JJ.
Bara lite reflektioner efter att ha plöjt igenom Fup. Tycker hela grejen är så sjuk. Tror ni att det någonsin kommer gå upp för JJ vad hon gjort? Nånstans får jag känslan av att det inte rör henne i ryggen så mycket. Hon verkade ju lättad efter mordet och sa inledningsvis att hon hellre dör än sitter i fängelse, men i förhör verkar hon rätt likgiltig och säger något i stil med att ”nu är det som det är och jag klarar mig”.
Ska bli intressant att följa rättegången. Önskar så att det kommer till en punkt där man verkligen får se det gå upp för henne att hon är körd.