2023-03-19, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hon visste väl inte då att hon behövde hjälp och helst såg att någon annan inte visste att hon var GM.

Fundamentalt.

Du verkar utgå från att MH inte deltog i själva mordet?
Citera
2023-03-19, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Har inte läst obduktionsprotokollet än. Mer än att FÖ ledarna påpekar att det finns andra skador på kroppen som inte uppkommit genom strypning. Skulle inte alls bli förvånad om det är så att hon fått sig en rejäl omgång innan själva avslutet med strypning.
Sen så alla snackar ju bara om att M höll armarna och T satt över bröstkorgen! Benen måste ju varit fria och sparkat som bara den?! Om hon inte redan var avtuppad av ett slag mot huvudet eller ngt, och det var därför det va så lätt/gick snabbt att strypa henne.
Det var inte så att JJ i sin iver att utöva dominans medelst kön, men inte nådde målet?
Citera
2023-03-19, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Mkt mkt. Gissar på obestämd tid, likt J Möller.
Möller har fortfarande fulla restriktioner i fängelset och kriminalvårdare som följer varje steg hon tar. Hon får inte röra sig ensam. Så farlig anser de hon va! Kan bli ngt liknande med JJ. Hon blir farlig på anstalt genom att sätta klorna i de svagare intagna och få de att göra saker för henne säkerligen.
Gissar på att J Möller kommer va den första kvinna som på riktigt kommer sitta livstid. JJ blir nog inte långt därifrån. Ska bli intressant och se hur hon uppför sig på anstalt.
MH kommer bli överkörd och må mkt dåligt av sin tid i fängelset antagligen.

Ja instämmer helt. Tror också att det finns likheter i det kroniska hämndbegäret, att alla (upplevda) oförätter och orättvisor ska hämnas, med våld. Det i kombination med så hög benägenhet att genomföra våldsamma hämndaktioner är ju fullkomligt samhällsfarligt, i vilken social situation som helst genom livet. (Tex i fängelse ja)

Tycker framförallt att det MH berättar om att JJ föreslagit att de borde döda MHs bror vittnar om en likhet med Möller, att inte förstå att det för de flesta finns en helt självklar spärr inför att skada sin egen familj, framförallt som en ”principiell hämnd”. Det är ju en djupt störd människas resonemang.
Citera
2023-03-19, 13:30
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
MH placerar sig själv i badrummet när hon ber JJ om mat. Därefter åker JJ till Donken. Av grannens vittnesmål vet vi att dunsarna i väggen i badrummet sker ca 5 min innan JJ kommer ner i trappan och säger att hon ska till Donken. Hur kan MH vara i badrummet samtidigt som TTs kropp ligger där strax efter mordet?
I sista(?) förhöret är MH inte ens säker på att hon har spytt, eller om det hör till versionen som JJ sagt åt henne att berätta. Det stämmer nog att hon har sovit en del.
Citera
2023-03-19, 13:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Du verkar utgå från att MH inte deltog i själva mordet?

Jag kan utgå från att MH utförde mordet ensam om du tycker det är bättre.
Citera
2023-03-19, 13:35
Medlem
ellaaas avatar
MH om dagen efter mordet:

F: Okej och på söndagen när ni träffades har du också uttryckt någonting om hur du upplevde JJ eller vad hon sa kring det som hade hänt, vad var det?

M: Eh, ja men först i, när hon hämtade mig så frågar hon hur jag mår, eh, och jag säger att jag mår inte så bra och så jag frågar hur hon mår och hon säger, hon är väldigt glad och upprymd, eh, och säger jag mådde bättre än vad jag gjorde igår och är väldigt taggad på livet faktiskt.

F: Och vad, förklarade hon vad förklarade hon vad det var hon var så att säga?

M: Ja att hon…

F: Som gjorde henne?

M: Att hon var lättad över att Tove var död.

Finner inga ord, det här talar för sig självt…
Senast redigerad av ellaaa 2023-03-19 kl. 13:38.
Citera
2023-03-19, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Bara en nyfiken fråga: Om bägge döms till Mord, så döms dom för att tillsammans och i samförstånd berövat Tove livet. Vad är det då som gör att du tror att straffen kommer att skilja sig så mycket?

Kan man tänka sig utfallet att J döms för mord och M för dråp; att Ms diagnoser ses som förmildrande?

Såsom KJ i fallet Bangsuan i Boden.

Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Många I den här tråden har ju haft mer rätt än GW, fattar inte varför han ens uttalar sej, och som du säger Grevens sammanfattningar är guld i jämförelse.

Ja GW var ju tex, vill jag minnas, ganska mycket inne på att de borde haft hjälp av någon pojkvän/ex etc för att förflytta kroppen.
Det har han ju fått äta upp.

Skulle gärna se Greven på GWs stol.

Men GW kan nog komma att få rätt angående svårigheten att få M dömd för mord.

Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
GW är vimsig som ni märker och uppenbarligen dåligt insatt i det här fallet.

Ja han var väl som han brukar. Men han lovade ju att läsa fup och återkomma med nya analyser. Det får man väl se fram emot ändå!

Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Ska kolla sedan, men lite intressant från GW beroende på hur han formulerade det.

Det är ju tydligt att Johanna har sökt på mord osv, så då borde bland annat den omständigheten ligga till grund för att hennes gärning inte är att betrakta som dråp. Dråp är ju i princip "mindre allvarligt mord".

Sedan är det ju möjligtvis så att dråp skulle kunna gälla Maja. Och det är möjligtvis att det är det som GW tänker på. I det avseendet blir det ju återigen intressant att se om domstolen anser sig ha utrymme att döma för dråp, trots att åklagaren inte har yrkat på det.

Ja GW utvecklade ju inte vad han menade med att Rullman borde ha ”kompletterat med en massa alternativ”, synd att han inte fick någon följdfråga på det.
Men nog har domstolen utrymme för att döma för dråp om de vill.

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vad det gäller M, är jag böjd att hålla med honom.

Kanske satsar Rullman allt på ett kort nu för att få TRs bedömning och vid avvikande dom gör en överklagan till HR om bevisningen även faller in under annan rubrik?

Ja M kan kanske komma undan med bara gravfridsbrottet. Men är dåligt insatt i detaljerna. Tror Nötknäpparen har ett inlägg nånstans med Ms mobilrörelser/stegräknare etc under kvällen vilket kan skjuta hål i hennes berättelse om att hon hade däckat/låg o sov?
Citera
2023-03-19, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustMeh
Fyfan man spyr bara på alla svarta mönster. Dem är svarta och förblir det. Kalla mig gärna rasist men vem fan blir inte förbannad på detta. Så många mördas av svarta. Dem kommer aldrig bli som vita och borde slängas ut från Europa. I Toves fall behöver negren få livsstraff och aldrig få komma ut.

Du och din lilla rassekompis verkar smått efterblivna. Kolla dessa massmördare i historien som har åtskilliga miljoner liv på sitt samvete och råkar vara vita eller asiater.
Hitler, Stalin, Kung Leopold av Belgien, Pol Pot, Mao Zedong, Djingis Khan mm. mm.

Men i er sjuka värld så räknas väl inte folkmord i brottsstatistiken.
Citera
2023-03-19, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Ja hennes mål var uppfyllt.

Varning! JJ är en mycket farlig individ!

Japp och som du skrev så hade hon tänkt på att mörda en längre tid, pratat om det med vänner redan i januari 2022.
Citera
2023-03-19, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Har du numret från Spotify så kan vi försöka få fram det ….

FHL skulle fråga Maja vems idé det var att Maja skulle ha JJ gamla telefon när dem hängde ihop… .. lagom suspekt …..
Jag återkommer med det, har telefonen full med olika flikar
Citera
2023-03-19, 13:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Kan man tänka sig utfallet att J döms för mord och M för dråp; att Ms diagnoser ses som förmildrande?

Såsom KJ i fallet Bangsuan i Boden.

Ja GW var ju tex, vill jag minnas, ganska mycket inne på att de borde haft hjälp av någon pojkvän/ex etc för att förflytta kroppen.
Det har han ju fått äta upp.

Skulle gärna se Greven på GWs stol.

Men GW kan nog komma att få rätt angående svårigheten att få M dömd för mord.

Ja han var väl som han brukar. Men han lovade ju att läsa fup och återkomma med nya analyser. Det får man väl se fram emot ändå!

Ja GW utvecklade ju inte vad han menade med att Rullman borde ha ”kompletterat med en massa alternativ”, synd att han inte fick någon följdfråga på det.
Men nog har domstolen utrymme för att döma för dråp om de vill.

Ja M kan kanske komma undan med bara gravfridsbrottet. Men är dåligt insatt i detaljerna. Tror Nötknäpparen har ett inlägg nånstans med Ms mobilrörelser/stegräknare etc under kvällen vilket kan skjuta hål i hennes berättelse om att hon hade däckat/låg o sov?
Jag har inte rekvisiten för de olika rubrikerna i huvudet, men jag gissar att M inte kommer undan med endast gravfridsbrott.
Citera
2023-03-19, 13:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
JJ en genuint ond människa.

Citat:
Ursprungligen postat av raggmunkaren
Det är galet hur man förväntat sig det värsta kring JJ, och ändå lyckas man bli uppriktigt chockad och förvånad av det som framkommer i FUP. Det verkar nästan som att människan lagt hela sin vakna tid på att bara försöka vara en så genomrutten ond person som möjligt? Satt uppe och läste halva natten och ibland var det nästan så att man fick nypa sig i armen och påminna sig själv om att detta är en verklig person och inte nån påhittad karaktär i en bok.

Hur blir man en sån person som JJ? Fick inte riktigt grepp om vilken typ hennes pappa är utifrån förhören osv, men hon har ju haft en fungerande relation till sina föräldrar. Någon granne beskrev hennes pappa som konstig och dum, att han var illa omtyckt i byn. Men hur blir man en så sjukt rutten person?

Så oändligt många förhör med människor och knappt 2-3 personer som har något positivt att säga om JJ. Fick allmänt dåliga vibbar av den äldre vännen till MH och JJ som satt och sa att dom var saknade och så himla omtänksamma människor.

Om jag inte minns fel hade JJ startat Spotify och ”diggat” påväg hem från mordet. Stört beteende. MH hade lagt sig hemma och spelar mobilspel och kollat Pinterest. Också konstigt beteende. Tycker också det är konstigt att de morgonen efter att ha mördat sin vän är till synes helt opåverkade, de går upp och äter lunch och softar som att det vore en helt vanlig dag.

MH tycker jag bara är tragisk. Hon är ju uppenbarligen, ursäkta men, ordentligt efter. Beskrivs av alla som snäll och omtänksam och skulle inte göra en fluga förnär, men hur dum är man inte om man inte fattar bättre än att hjälpa sin kompis mörda en annan, eller iallafall komma undan med det? Oavsett om hon deltog i själva mördandet så hjälpte hon till att frakta liket, hon satt med i bilen när JJ tände eld på kroppen. Åt en cheeseburgare när Tove låg död bredvid. Hennes mamma sa i förhör att hon inte kan klockan, någon annan sa att hon inte klarar av basic arbetsuppgifter som t.om. 15-åringar klarar. I filen med alla hennes sökningar hade hon gång på gång sökt ”hur gammal är man om man är född 19xx” ”vilket år är man född om man är 28” t.ex. känns allmänt som en person som är riktigt efter i sin utveckling.

Låtarna och filmerna JJ gjort. Finns ju inget mer att säga än att det är psykopatbeteende. Hon verkar ha en otrolig förkärlek för ordet narcissist, vilket blir lite komiskt i sammanhanget.

Enligt TTs syster har JJ ”legat med hela Vetlanda”. Det pratas om olika killar hit och dit, och det som de flesta verkar ha gemensamt är att de haft sex med JJ. Men gud förbjude den som rör en kille som varit ”hennes”. Då ska man dö och brännas inne.

JJ sitter i förhör och säger att det nog är hennes ex HK som vill förstöra för henne eftersom han är besatt av henne. Medan killen i fråga har ny flickvän sen länge som han dessutom bor med… och hon är den som eldat på hans dörr. Den enda besatta i hela den här härvan är ju uppenbarligen JJ.

Bara lite reflektioner efter att ha plöjt igenom Fup. Tycker hela grejen är så sjuk. Tror ni att det någonsin kommer gå upp för JJ vad hon gjort? Nånstans får jag känslan av att det inte rör henne i ryggen så mycket. Hon verkade ju lättad efter mordet och sa inledningsvis att hon hellre dör än sitter i fängelse, men i förhör verkar hon rätt likgiltig och säger något i stil med att ”nu är det som det är och jag klarar mig”.

Ska bli intressant att följa rättegången. Önskar så att det kommer till en punkt där man verkligen får se det gå upp för henne att hon är körd.

Ja det hela var ännu värre än det man hade förväntat sig.

Det händer ibland att sanningen överträffar dikten. Jag tror att ingen i Vetlanda riktigt förstod HUR farlig hon var och fortfarande är. JJ var glad över att ha mördat en annan människa, lyssnade på musik, tittade på porr efter mordet samt skrev "poesi" om sina hatobjekt säger allt om hur en sådan person är funtad.

MH kan mycket väl förr tiden ha blivit omyndigförklarad med förmyndare som det då hette. Hennes föräldrar måste hela tiden ha uppsikt över var dottern befinner sig, kan tydligen inte klockan samt vet inte vilket år någon är född som är 28 år säger också detta mycket om henne.

Nej det tror jag inte. Precis som du också skriver så tror jag det samma att det inte rör henne något nämnvärt. Om ens alls. Det är andras "fel" att hon begick bl. a. mord. Till skillnad mot MH så kommer JJ att klara sig i fängelset.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-03-19 kl. 13:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in