2022-02-22, 10:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Tack för svar. COBOL har jag hört talas om. Ska man kanske rikta in sig på att studera något med inriktning på finans och försäkring? Då kanske man får lite koll på COBOL.

Att lära sig arkirektur kan jag tänka mig är en bra sak. Jag har själv kodat en hel del, bland annat en slags social-media hemsida, lärde mig mycket då om MVC och lite så ”enterprise” kodning. Det lär man väl ha nytta av i banker kanske?

Det förutsätts såklart att du har ett intresse för området, om du ska bli COBOL-expert enbart för att det finns goda inkomstmöjligheter är nog risken stor att du inte blir så duktig, så är det förstås med det mesta.

Citat:
De flesta program jag kollar på verkar vara ganska liknande men det som verkar skilja sig åt är masters. Så ska man kanske ta en kandidat då i systemutvecklare och sen en master i något finans-orienterat, om man vill sikta på en fin lön och pension? Eller ska man bänka ner sig 5 år och bli civ-ingenjör. Vad eftertraktar bankerna mest? Kollar platsbanken och det verkar vara ganska mycket ”vi söker en kandidat/master, gärna 2 år erfarenhet i systemutveckling, gärna COBOL men vi lär dig på plats”.

Som sagt, du kan inte ha som målsättning att "sikta på en fin lön och pension". Fokusera på vad du är bra på och vart din kompetens ligger istället, det är ett betydligt säkrare kort om du vill bli framgångsrik. Just programmering är ett bra exempel på ett område där det blir svårt att bli duktig om du enbart gör det för pengarna.

Det som efterfrågas är erfarenhet. Är det "upplärning på plats" kan du räkna med att det är ett juniort jobb. Men som sagt, att första hitta ett område som intresserar, sedan se om det är något du kan bli bra på, är ett bra första steg.
Citera
2022-02-22, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det förutsätts såklart att du har ett intresse för området, om du ska bli COBOL-expert enbart för att det finns goda inkomstmöjligheter är nog risken stor att du inte blir så duktig, så är det förstås med det mesta.

Som sagt, du kan inte ha som målsättning att "sikta på en fin lön och pension". Fokusera på vad du är bra på och vart din kompetens ligger istället, det är ett betydligt säkrare kort om du vill bli framgångsrik. Just programmering är ett bra exempel på ett område där det blir svårt att bli duktig om du enbart gör det för pengarna.

Det som efterfrågas är erfarenhet. Är det "upplärning på plats" kan du räkna med att det är ett juniort jobb. Men som sagt, att första hitta ett område som intresserar, sedan se om det är något du kan bli bra på, är ett bra första steg.

Jo men som sagt jag har en hel del erfarenhet av kodande. Byggt infrastruktur och spel, och hållt på en del med databaser. Plöjt igenom youtube, Khan academy och ett antal bootcamps online. Såväl som provat på X antal kurser på komvux. (Allt från programmering till webbservrar, etc). Känns som jag doppat tån i lite allt möjligt och jag gillade det mesta. Ska plugga lite nätverk nu framöver också, har hört att det ska vara extremt tråkigt och svårt. (Sockets, multiplayer-spel t.ex etc). Har t.om jobbat med programmering (det var ej betalt dock Men jag lärde mig extremt mycket om infrastruktur under den tiden). Har nog hållt på cirka 3 år.

Funderar nu på att bänka mig och ta en kandidat eller kanske eventuellt civ-ingenjör för att verkligen fullfjädra mig och nischa in mig på något. För jag vet att jag absolut tycker det är kul. Har dock aldrig haft en personlig mentor liksom eller varit del av någon större grupp. Tänker att jag kan få ut mycket av ett högskoleprogram.

Så det handlar definitivt inte enbart om pengar. Men pengar är såklart en viktig variabel. Jag vill gärna ha en god lön helt enkelt. Mellan 30-60 är jättebra och jag skulle leva gott. Men blir ju såklart nyfiken på vad folk gör för att få in mer och om det eventuellt kan vara en väg för mig. Så att COBOLT kan säkert vara intressant.
Senast redigerad av fr0g 2022-02-22 kl. 19:19.
Citera
2022-02-23, 13:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Funderar nu på att bänka mig och ta en kandidat eller kanske eventuellt civ-ingenjör för att verkligen fullfjädra mig och nischa in mig på något. För jag vet att jag absolut tycker det är kul. Har dock aldrig haft en personlig mentor liksom eller varit del av någon större grupp. Tänker att jag kan få ut mycket av ett högskoleprogram.

Så det handlar definitivt inte enbart om pengar. Men pengar är såklart en viktig variabel. Jag vill gärna ha en god lön helt enkelt. Mellan 30-60 är jättebra och jag skulle leva gott. Men blir ju såklart nyfiken på vad folk gör för att få in mer och om det eventuellt kan vara en väg för mig. Så att COBOLT kan säkert vara intressant.

Det låter som att du har rätt gott om tid på dig att välja profil för din kompetens, så kanske inte värt att stressa i valet. Om du ska studera ett par år har du ju tid att känna efter vad du kan se dig jobba med, och då det finns rätt många nischer man kan satsa på inom programmering finns det många alternativ.

Själv tycker jag det är kul med dataanalys, där programmering kombineras med kunskaper i statistik, matte och ekonomi. Lönemöjligheterna är mycket goda och jag själv låg på +60 tkr mindre än 3 år efter examen.
Citera
2022-02-25, 00:00
Medlem
Tja! Tänkte kolla med er kring Data- och systemvetenskapligt kandidatprogram, SU. Någon som har ny eller relevant erfarenhet kring den utbildning. Har lite funderingar kring jobbmöjligheter när man är klar samt även om någon som gått systemvetenskapen på SU fick jobb tidigt och hur ingångslönerna ser ut i dagsläget. Planerar på att söka i höst och tänkte kolla hur andra upplevt det.

Hört att man ska undvika ''blandnings program'' där man t ex blandar Ekonomi & IT, eller i det här fallet Data, och systemvetenskap. Men av det jag småläst hittills verkar det som ett bra program anpassat efter arbetsmarknadens behov men är just fundersam över hur det ser ut under och efter utbildningsperioden. Sker det ofta att man får anställningserbjudanden under löpande utbildning eller vid Ex-arbetet. Kom gärna med info så skulle det betyda guld!
Citera
2022-02-25, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supreme2231
Tja! Tänkte kolla med er kring Data- och systemvetenskapligt kandidatprogram, SU. Någon som har ny eller relevant erfarenhet kring den utbildning. Har lite funderingar kring jobbmöjligheter när man är klar samt även om någon som gått systemvetenskapen på SU fick jobb tidigt och hur ingångslönerna ser ut i dagsläget. Planerar på att söka i höst och tänkte kolla hur andra upplevt det.

Hört att man ska undvika ''blandnings program'' där man t ex blandar Ekonomi & IT, eller i det här fallet Data, och systemvetenskap. Men av det jag småläst hittills verkar det som ett bra program anpassat efter arbetsmarknadens behov men är just fundersam över hur det ser ut under och efter utbildningsperioden. Sker det ofta att man får anställningserbjudanden under löpande utbildning eller vid Ex-arbetet. Kom gärna med info så skulle det betyda guld!

Om ni inte är allt för blyga kan ni gärna också droppa er ingångslön så man får en ungefärlig översyn vart man borde sikta eller förvänta sig då statistik inte säger så mycket. Bor i Stockholm och tänker självklart stanna här då det är bästa arbetsmöjligheterna och är 20 år så kände att åldern är nog inte heller ett problem då man är ung när man är klar
Citera
2022-02-25, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det låter som att du har rätt gott om tid på dig att välja profil för din kompetens, så kanske inte värt att stressa i valet. Om du ska studera ett par år har du ju tid att känna efter vad du kan se dig jobba med, och då det finns rätt många nischer man kan satsa på inom programmering finns det många alternativ.

Själv tycker jag det är kul med dataanalys, där programmering kombineras med kunskaper i statistik, matte och ekonomi. Lönemöjligheterna är mycket goda och jag själv låg på +60 tkr mindre än 3 år efter examen.

Något sånt låter väldigt kul faktiskt. Låter som en lagom mängd av varje? Lite matte lite programmering och lite analys.

En grej jag direkt tönker mig när jag hör finans är att man ska koda fram algoritmer som räknar derivata på hävstångsinstrument. Wall street liksom. Det känns som 100% matematik och det vet jag inte om jag hade velat göra. Är det mycket sånt i COBOLT och den ekonomi du jobbar med?
Citera
2022-02-25, 16:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Något sånt låter väldigt kul faktiskt. Låter som en lagom mängd av varje? Lite matte lite programmering och lite analys.

En grej jag direkt tönker mig när jag hör finans är att man ska koda fram algoritmer som räknar derivata på hävstångsinstrument. Wall street liksom. Det känns som 100% matematik och det vet jag inte om jag hade velat göra. Är det mycket sånt i COBOLT och den ekonomi du jobbar med?

Ja, det är en bra kombo av programmering, matte och analys, vilket jag tycker är kul med datanalys.

Det kan man göra men det finns även långt många fler datafokuserade roller, just den typen av roll du nämner är ju väldigt inriktat mot aktiehandel vilket är ett av många fält att jobba inom. Datanalys tillämpas även inom t.ex. kapitalförvaltning, compliance, AML, försäljning/marknadsföring, rapportering, mm. så möjligheterna är breda. Graden av matematisk tillämpning skiljer sig beroende på hur kvantitativa projekt man jobbar med, men att gilla att jobba med siffror och logik är viktigt om man vill syssla med dataanalys, då en stor del av jobbet handlar om beräkningar.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2022-02-25 kl. 16:28.
Citera
2022-03-03, 16:18
Medlem
JeanBops avatar
Hej! jag går det programmet och på den skolan. Just nu är jag på termin 2 och har hunnit läsa objektorienterad programmering. Man behöver noll förkunskaper i programmering, faktum är att kursen är riktad till nybörjare. Du kommer att läsa Java i den kursen. Eftersom jag bara går termin 2, så kan jag inte säga något om framtida programmeringskurser, men efter att ha avklarat den, så har jag väldigt grundläggande kunskaper. Men det är upp till dig att öva vid sidan av och efter kursen!

Citat:
Ursprungligen postat av Kkekke
Hej jag har lite frågor angående systemvetenskapliga programmet. Ska börja studera snart och skulle behöva ha lite svar på några frågor. Detta program är en av vägarna jag kikat på.

Det är en filosofie kandidatexamen.

Jag har ganska god datorvana, men jag har aldrig hållit på med programmering överhuvudtaget, är detta ett problem? Är det nog med kunskap man får på programmet för att kunna utföra jobb efter examen eller är man tvungen att ”vara intresserad” av programmering sedan innan?

De tre åren ser ut så här på universitetet jag tänkt läsa på;

År 1

Data- och informationshantering, 15 hp
Databassystem, 7,5 hp
Datakommunikation I, 7,5 hp
Forskningsmetodik, 7,5 hp
IT-projekthantering, 7,5 hp
Objektorienterad programmering, 7,5 hp
Responsiv webbdesign, 7,5 hp

År 2

Artificiell intelligens, 7,5 hp
Design av webbapplikationer, 7,5 hp
Dynamiska webbapplikationer, 7,5 hp
Maskininlärning och Data Science, 7,5 hp
Objektorienterad design och problemlösning, 7,5 hp
Statistisk analys, 7,5 hp
System- och verksamhetsutveckling, 7,5 hp
Webbaserade geografiska informationssystem (GIS), 7,5 hp

År 3

Data Storage & Management Technologies, 7,5 hp
Distributed Computing, 7,5 hp
Examensarbete för kandidatexamen i Informatik, 15 hp
IT-arkitektur, 7,5 hp
Projektbaserad systemutveckling, 7,5 hp
Systemförvaltning och test av IT-system, 7,5 hp
Tillämpad Big Data och Cloud Computing, 7,5 hp
Senast redigerad av JeanBop 2022-03-03 kl. 16:20.
Citera
2022-05-23, 18:46
Medlem
Har sökt systemvetenskap till hösten och har några frågor.

Är det mycket skrivande av uppsatser? Förstår att man måste göra ett examensarbete sen men i övrigt. Är det något jag hatar är det att skriva trista uppsatser. Vad jag förstår är det inte speciellt tekniskt så då undrar jag vad skolarbetet egentligen består av.

Är det lätt att få jobb med en kandidat? Är inte kräsen när det kommer till första jobbet men vill kunna få något som är relevant.
Citera
2023-03-17, 15:21
Medlem
Är systemvetenskapliga programmet något för en nybörjare inom IT och programmering? Jag har ingen kunskap alls inom området men jag har god datorvana.

Kurserna ser ut så här på programmet, ser det bra ut? ;

År 1

Databassystem, 7,5 hp

År 2

Dynamiska webbapplikationer, 7,5 hp
Maskininlärning och Data Science, 7,5 hp
Objektorienterad design och problemlösning, 7,5 hp
Statistisk analys, 7,5 hp
System- och verksamhetsutvecklng, 7,5 hp
Webbaserade geografiska informationssystem (GIS), 7,5 hp

År 3

Data Storage & Management Technologies, 7,5 hp
Distributed Computing, 7,5 hp
Examensarbete för kandidatexamen i Informatik, 15 hp
IT-arkitektur, 7,5 hp
Projektbaserad systemutveckling, 7,5 hp
Systemförvaltning och test av IT-system, 7,5 hp
Tillämpad Big Data och Cloud Computing, 7,5 hp
Citera
2023-03-17, 16:23
Medlem
Någon som har erfarenhet av datavetenskap vid UU? Hur upplevde ni utbildningen? var det lätt att få jobb efteråt? Har läst att man får i princip välja vilka kurser man vill men jag ser att det finns en studieplan med kurser osv, är det bara rekomenderade kurser eller hur funkar det? Kan man t.e.x välja bort kurser man inte är intresserade av och ersätta dem med andra ifall man vill?
Citera
2023-03-19, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bultenz
Är systemvetenskapliga programmet något för en nybörjare inom IT och programmering? Jag har ingen kunskap alls inom området men jag har god datorvana.

Kurserna ser ut så här på programmet, ser det bra ut? ;

År 1

Databassystem, 7,5 hp

År 2