Citat:
Tack för svar. COBOL har jag hört talas om. Ska man kanske rikta in sig på att studera något med inriktning på finans och försäkring? Då kanske man får lite koll på COBOL.
Att lära sig arkirektur kan jag tänka mig är en bra sak. Jag har själv kodat en hel del, bland annat en slags social-media hemsida, lärde mig mycket då om MVC och lite så ”enterprise” kodning. Det lär man väl ha nytta av i banker kanske?
Att lära sig arkirektur kan jag tänka mig är en bra sak. Jag har själv kodat en hel del, bland annat en slags social-media hemsida, lärde mig mycket då om MVC och lite så ”enterprise” kodning. Det lär man väl ha nytta av i banker kanske?
Det förutsätts såklart att du har ett intresse för området, om du ska bli COBOL-expert enbart för att det finns goda inkomstmöjligheter är nog risken stor att du inte blir så duktig, så är det förstås med det mesta.
Citat:
De flesta program jag kollar på verkar vara ganska liknande men det som verkar skilja sig åt är masters. Så ska man kanske ta en kandidat då i systemutvecklare och sen en master i något finans-orienterat, om man vill sikta på en fin lön och pension? Eller ska man bänka ner sig 5 år och bli civ-ingenjör. Vad eftertraktar bankerna mest? Kollar platsbanken och det verkar vara ganska mycket ”vi söker en kandidat/master, gärna 2 år erfarenhet i systemutveckling, gärna COBOL men vi lär dig på plats”.
Som sagt, du kan inte ha som målsättning att "sikta på en fin lön och pension". Fokusera på vad du är bra på och vart din kompetens ligger istället, det är ett betydligt säkrare kort om du vill bli framgångsrik. Just programmering är ett bra exempel på ett område där det blir svårt att bli duktig om du enbart gör det för pengarna.
Det som efterfrågas är erfarenhet. Är det "upplärning på plats" kan du räkna med att det är ett juniort jobb. Men som sagt, att första hitta ett område som intresserar, sedan se om det är något du kan bli bra på, är ett bra första steg.
Men jag lärde mig extremt mycket om infrastruktur under den tiden). Har nog hållt på cirka 3 år.