2012-07-16, 02:30
Medlem
Coopahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sorbazz
Skulle vilja höra från som faktiskt läst linjen och vad dem gör nu. Har googla en del och fått spridda skurar, någon påstår att nyexaminerade har bland de bättre ingångslönerna. Andra civ. Ing. Inom data klagar och påstår att det inte är en riktig utbildning, utan bara flum. En tredje klagar på stt det är beläget i Kista och vad som hör därtill. Är väldigt tveksam. Är antagen på SU, så skulle gärna uppskatta någon med input.

Är själv måttligt, data och dator intresserad, så känns som att det, för mig är på en vettig nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av Iris55
Hej!
Vill också höra mer från ny examinerade i systemvetenskap.
Jag funderingar själv på att plugga det. Med det är en vild chansning om det kommer kännas rätt eller inte.
Jag har alltid varit intresserad av teknik och lär mig snabbt, pluggade mycket matte på gymnasiet och så, men är ingen inbiten datornörd.
Funderade först på att plugga ingenjör, men det är FÖR mycket matte och tråkigheter.
Jag är den generationens tjej som "var först" med att starta blogg och gjorde mina första små programmeringar genom design och byggde datorintresset i den vevan, mer än att sitta och spela StarCraft och WoW.
Samtidigt känns systemvetenskapen som en öppning för oss som inte har suttit och programerat sen datorn kom ut, utan är mer allsidiga? Kanske därför dem som kan, tycker det är för flummigt? Är jag helt fel ute?
Vill väldigt gärna höra mer om systemvetenskap. Passar det mig? Vill i alla fall inte sitta med ett gäng osociala grabbar i ovårdat skick som tuggar på naglarna och programmerar på rasterna.
Ni fattar grejen. Tacksam för svar.
Bläddra en sida bak i tråden så får ni ett gediget svar, samt läs runt här på FB. Den här tråden till att börja med. Verkar vara hyfsad skillnad från stad till stad på utbildningen.
Citera
2012-07-16, 12:36
Medlem
_slipknot1_s avatar
Fler som kommer läsa systemvetenskap vid UU i höst?
Citera
2012-07-18, 21:54
Medlem
Legolasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_
Fler som kommer läsa systemvetenskap vid UU i höst?
Jo då.
Citera
2012-07-18, 23:41
Medlem
Kembalis avatar
Har själv sökt in systemvetenskap. Kom in i Skövde men hamnade på reserv i Växjö.

Det är ju inte dem skolorna som alla andra söker in på, menas detta att utbildningarna där är skit ??
Läst att den i Växjö har dåliga lärare ? Kommer jag kunna utmana folk som har tagit examen i Lund, sthlm, gbg eller Linköping ??
Citera
2012-07-19, 14:21
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kembali
Har själv sökt in systemvetenskap. Kom in i Skövde men hamnade på reserv i Växjö.

Det är ju inte dem skolorna som alla andra söker in på, menas detta att utbildningarna där är skit ??
Läst att den i Växjö har dåliga lärare ? Kommer jag kunna utmana folk som har tagit examen i Lund, sthlm, gbg eller Linköping ??

Haha, nej. Det är bara Flashback beeing Flashback. Absolut har vissa högskolor och universitet högre anseende och förmodligen bättre utbildningar än andra. Men i grund och botten betyder inte det mycket om man tror att det är vad som kommer ge en lyckad karriär i framtiden. En mindre högskola som har t.ex. väldigt bra kontakter med arbetslivet och som kan få ut studenterna i jobb snabbt är i mina ögon betydligt mera värt än statusen att ha läst på Chalmers eller KTH. Varför? Därför att alltmera är det arbetslivserfarenheten som spelar in när du söker jobb. Tänk dig själv, du har 2 stycken sökande, den ene nyutexaminerad från KTH med fullgoda betyg - den andre från en högskola med fullgoda betyg men också 2 års arbetslivserfarenhet. Vem av dem anställer du?

Sedan tror jag också att för de som läser systemvetenskap är drivet på sidan om studierna viktigt. Ha kontakt med företag, utbilda dig själv i programmering osv.
Citera
2012-08-06, 16:58
Medlem
Coopahs avatar
När får man brev/info från UU angående starten?
Citera
2012-08-14, 17:22
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av mazlin
Jag funderar på att söka lösa distans kurser då jag inte har möjlighet att läsa ett program just nu.
Har ingen kunskap gällande programmering om man inte räknar in lite html förståss..
Tips på kurser att söka till hösten?

informatik? systemvetenskap? interaktion? php,css,html, databaser,
Citera
2012-08-14, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kembali

Lund har väl fortfarande allvarliga problem? Uppsala, Umeå eller Göteborg hade jag nog läst vid om jag hade sökt in idag (utan att ha lagt allt för mycket tid på att gå igenom senaste högskoleutvärderingen).

Citat:
Ursprungligen postat av Kyute
Någon som har läser eller har läst systemvetenskap i Uppsala och kan säga om utbildningen är bra eller inte? Hur pass mycket förkunskaper behöver man ha? Jag har blivit antagen, men har lite ångest nu då jag även har ett 50% jobb på G efter att ha varit mer eller mindre arbetslös ett bra tag och är inte helt säker på vad jag ska välja..

Vet "bakvägen" (eller vad man nu ska kalla den) att Uppsala sedan senaste utvärderingen har gjort ett hästjobb och nu mer räknas till en av landets främsta institutioner såväl forskningsmässigt som utbildningsmässigt. Sen har ju alltid varje enskilt lärosäte en viss prägel, men utbildningen i UU håller säkerligen god kvalitet.
Senast redigerad av RockInRhino 2012-08-14 kl. 18:01.
Citera
2012-08-18, 18:54
Medlem
Någon som läst på SU? Och kanske skulle kunna berätta lite om kurserna, ge lite tips om möjligt på:

IT för personligt arbete 7,5 3/9 - 3/10 ITP
IT i organisationer 7,5 4/10 - 3/11 ITO
Objektorienterad analys och design 7,5 5/11 - 19/1 DSK1:OOS
Objektorienterad programmering 7,5 5/11 - 19/1 DSK1:OOP

Sen ni som läser nu, i och med att man i sån stor mån kan välja sin inriktning i utbildningen. Så undrar jag hur ni tänker på era val ni gjort.
Citera
2012-08-18, 19:44
Medlem
Jag läser tredje året på Data- och Systemvetenskapliga kandidatprogrammet just nu.

Tips angående första terminens kurser vet jag inte riktigt. Gå på föreläsningarna och häng med i grupparbetet så klarar du tentorna utan problem.
Den enda tentan som är lite svår är OOP-tentan eftersom det inte handlar så mycket om att visa att du kan programmera som att visa att du kan hänga med i alla loopar och hoppande i koden.

Angående mitt val av kurser så har jag bara valt kurser som verkat roliga (eller i vissa fall, mindre tråkiga) inte tänkt så mycket mer på det.
Det är nu inför tredje året jag är lite osäker på vad jag ska välja då jag har väldigt mycket att välja på.
Citera
2012-08-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirxo
Jag läser tredje året på Data- och Systemvetenskapliga kandidatprogrammet just nu.

Tips angående första terminens kurser vet jag inte riktigt. Gå på föreläsningarna och häng med i grupparbetet så klarar du tentorna utan problem.
Den enda tentan som är lite svår är OOP-tentan eftersom det inte handlar så mycket om att visa att du kan programmera som att visa att du kan hänga med i alla loopar och hoppande i koden.

Angående mitt val av kurser så har jag bara valt kurser som verkat roliga (eller i vissa fall, mindre tråkiga) inte tänkt så mycket mer på det.
Det är nu inför tredje året jag är lite osäker på vad jag ska välja då jag har väldigt mycket att välja på.

Det här var angående SU antar jag. Var har du för åsikt om programmet på SU? Hört något i jämförelse med likvärda program i Lund eller Uppsala? Vad tycker du om instutitionen och dina framtidsutsikter?
Citera
2012-08-19, 08:15
Medlem
Hej!

jag tänkte också låna tråden och fråga om någon har läst dataingenjör vid örebro universitet eller högskolan i halmstad och kan brätta lite hur det var?

MVH agneos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in