2023-03-18, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Haha, va? Hade det varit bättre med ett billån eller fortsätta leasa på firman och dras med nettolöneavdrag?

I övrigt var det investeringar på huset. Finns utrymme kvar och jag kommer dessutom ärva en del så småningom. Går ingen nöd på mig även om jag nog aldrig blir sådär rik som jag velat vara.
Om du inte förstår hur dumt det är att använda bostaden som bankomat genom att köpa en bil du inte har råd med så ligger du förmodligen väldigt illa till ekonomiskt nu när det blir tuffare tider, men vill man flasha så kan man ju inte köra begagnad Volvo V70 utan Tesla skall det va även om man ligger sömnlös på nätterna pga ansträngd ekonomi.

Investeringarna du pratar om är utslitna om 10 år så skall du inte sälja nu så är det noll i investering utan helt vanligt underhåll som kommer om och om igen, att du nu lånar till underhåll av din bostad så tar väl det inte så lång tid tills du även måste låna till underhåll på bilen också, att arv skulle vara lösningen på ekonomiska problem är ju så absurt så det låter som en dålig film, hem och sätt drag på dina föräldrar så du får ditt arv fortast möjligt.
Citera
2023-03-18, 09:02
Medlem
Citat:
Jag drar in närmare 2 miljoner om år som konsult i eget företag. Tror nog att jag bekostar mitt eget liv. Hur menar du att du skulle betala för mig?

Nu lämnar jag er i den här tråden. Ni verkar vara nån slags sekt.

Men är du korkad eller?

RIKSBANKEN HÖJER INTE STYRRÄNTAN PGA BOLÅNETORSKAR.

Vi ska ha 10% styrränta just nu men det går inte för att extremt många har varit OANSVARIGA med lån.

Istället så måste vi andra betala med högre inflation.

Du är ju korkad på riktigt.
Citera
2023-03-18, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Om du inte förstår hur dumt det är att använda bostaden som bankomat genom att köpa en bil du inte har råd med så ligger du förmodligen väldigt illa till ekonomiskt nu när det blir tuffare tider, men vill man flasha så kan man ju inte köra begagnad Volvo V70 utan Tesla skall det va även om man ligger sömnlös på nätterna pga ansträngd ekonomi.

Investeringarna du pratar om är utslitna om 10 år så skall du inte sälja nu så är det noll i investering utan helt vanligt underhåll som kommer om och om igen, att du nu lånar till underhåll av din bostad så tar väl det inte så lång tid tills du även måste låna till underhåll på bilen också, att arv skulle vara lösningen på ekonomiska problem är ju så absurt så det låter som en dålig film, hem och sätt drag på dina föräldrar så du får ditt arv fortast möjligt.

Bla bla bla. Kör 4000 mil om år. Diesel är inte gratis heller.

Varför är räntekostnader så dåliga? För mig är det en utgift bland andra. Är ni muslimer eller vad är det frågan om?
Citera
2023-03-18, 09:04
Medlem
Citat:
Jag drar in närmare 2 miljoner om år som konsult i eget företag. Tror nog att jag bekostar mitt eget liv. Hur menar du att du skulle betala för mig?

Nu lämnar jag er i den här tråden. Ni verkar vara nån slags sekt.
2 miljoner i inkomst och måste låna till värmepump och tapeter 😮
Citera
2023-03-18, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Men är du korkad eller?

RIKSBANKEN HÖJER INTE STYRRÄNTAN PGA BOLÅNETORSKAR.

Vi ska ha 10% styrränta just nu men det går inte för att extremt många har varit OANSVARIGA med lån.

Istället så måste vi andra betala med högre inflation.

Du är ju korkad på riktigt.

Well. Det här var ganska underhållande ändå.

Låt inte er bitterhet förstöra era liv. Än är det inte för sent för er!

Snart är räntan låg igen. Tro mig.
Citera
2023-03-18, 09:07
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Behöver och behöver. Det gör jag väl inte. Men jag vill leva ett bra liv och ge ungarna en fin uppväxt.

Att låna är att leva optimalt. Är väldigt svårt att spara ihop betydande summor. Måste ju bo nånstans. Bättre bo i en fin villa än att sitta 20-30 år i en för liten hyresrätt och försöka spara ihop till en liten bostadsrättsetta. Eller vad du nu gör.

Fattar ni att livet inte väntar? Man lever inte för evigt. Så lev här och nu!
Jag lånade till mitt första hus, ja. Men det huset jag bor i nu som jag förhoppningsvis ska trilla av pinnen i köptes kontant, alla bilar jag har är kontant betalda. Bytte kök och byggde ut parkeringen förra året, sparade 8 månader för att få det i hamn. Trodde jag levde här och nu ändå.
Citera
2023-03-18, 09:08
Medlem
Citat:
Njae. Det är noga uttänkt. Men jag tvivlar på att du förstår. Har avbokat min beställda bil som skulle kosta mig 15 tusen i månaden. Teslan kostar ca hälften. Inkl ränta. Fick köpa ut den väldigt förmånligt med låg värdering från KVD också. Dessutom har den gratis snabbladdning hos Tesla. Jag kör närmare 4000 mil per år... Men jag gissar att det varit bättre om jag istället köpt diesel för olånade pengar? Haha.
Vi är i ekonomidelen på forumet så alla som hänger här är intresserade av ekonomi, så att du tvivlar på jag förstår betyder kanske att du inte själv förstår.

Att du fått köpa Teslan billigt och att det är billigt att tanka el (jag har två elbilar och solpanel) är ju inte svar på frågan varför du måste låna på huset för att köpa bil?
Citera
2023-03-18, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
2 miljoner i inkomst och måste låna till värmepump och tapeter 😮

Om du inte vore så extremt dåligt insatt i företagande och skatteregler så hade jag kunnat förklara för dig i detalj men i korthet handlar det om att det är jättedumt skattemässigt att ta ut allt i lön på en gång. Jag sparar överskottet i bolaget.

När man målar om ett hus så är det inte tapeter man menar.
Citera
2023-03-18, 09:12
Medlem
Citat:
Behöver och behöver. Det gör jag väl inte. Men jag vill leva ett bra liv och ge ungarna en fin uppväxt.

Att låna är att leva optimalt. Är väldigt svårt att spara ihop betydande summor. Måste ju bo nånstans. Bättre bo i en fin villa än att sitta 20-30 år i en för liten hyresrätt och försöka spara ihop till en liten bostadsrättsetta. Eller vad du nu gör.

Fattar ni att livet inte väntar? Man lever inte för evigt. Så lev här och nu!
Du är helt enkelt dålig på ekonomi och dålig på att spara.

Jag bor i fin villa och har noll i lån, hade jag inte haft råd hade jag bott i en ”ful” villa istället.

Jag lever här och nu, lever som i en dröm men hade jag haft stora lån med som nu skenades räntor så hade inte livet lekt utan snarare levt i oro.
Citera
2023-03-18, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Jag lånade till mitt första hus, ja. Men det huset jag bor i nu som jag förhoppningsvis ska trilla av pinnen i köptes kontant, alla bilar jag har är kontant betalda. Bytte kök och byggde ut parkeringen förra året, sparade 8 månader för att få det i hamn. Trodde jag levde här och nu ändå.

Ja det är väl bra. Men det funkar inte här där vi bor. Husen är för dyra, särskilt om du inte vill bo bland babbar.
Citera
2023-03-18, 09:15
Medlem
Citat:
Bla bla bla. Kör 4000 mil om år. Diesel är inte gratis heller.

Varför är räntekostnader så dåliga? För mig är det en utgift bland andra. Är ni muslimer eller vad är det frågan om?
Jag klassar mig som kristen.
Tycker du räntekostnader är bra så är det väl bara att låna ännu mera, själv lägger jag hellre mina utgifter på att leva livet istället för på räntor.
Citera
2023-03-18, 09:16
Medlem
Citat:
Snart är räntan låg igen. Tro mig.
Inte enligt alla experter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto