2022-12-05, 18:18
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag åker med tunnelbanan från Gullmarsplan till Gamla Stan på min väg till jobbet. För ganska längesedan fanns en märklig man med en uppblåst gummihandske på huvudet som delade ut hemmakopierade ark med hans alldeles egeninhämtade information om polisens? giftiga knark som såldes på stadens mörkare gator och prång. Han var väl inte direkt otrevlig men påstridig och inkräktande då han ställde sig alldeles för nära då han ville berätta om detta polisens tilltag. Jag har inte sett honom på länge men han var tidigare flitig T-baneresenär där på gröna linjen.

Undrar vad han gör idag- kanske även han fick polisens giftiga knark?

Är inte ifrån Stockholm, men har tillbringat en tid där i år, en sak jag kom nu tänka på när jag läste vad du skrev, på en del anslagstavlor runtom stan så är det tättskrivna sidor i ganska krafsig handstil uppsatta, vad är de egentligen frågan om, de står en massa om jag vet inte vad, någon hafsig bild också, sen är de datum också på dem så de måste sättas upp då och då
Citera
2022-12-10, 07:19
Bannlyst
Rebell-Robert har jag snackat med. Han var trevlig. Nu är han definitivt inget psykfall utan gatuartist. Han kan väl knappast anklagas för att vara original heller men jag vill ändå nämna honom. Han lever! Fast jag har inte sett honom på åratal nu.
Citera
2022-12-17, 16:10
Medlem
Freiderichs avatar
Såg Jesustanten gå från bostadsområde in i Högdalen centrum tidigare idag. Tänk att hon lever! Bor hon i Högdalen kanske?
Citera
2022-12-20, 00:42
Medlem
tolvfingertarms avatar
Jag håller inte riktigt med folket i tråden som tycker att det inte finns kvar några original på Söder. Stöter för fanimig in i nån av de ”vanliga” varannan dag.

1. Kvinnan som sitter på 66:an (ofta!) och gallskriker om något. Hyfsat ung.

2. Han som alltid sitter på Bysistorget och skriker på tjejerna som går förbi, desto yngre, desto bättre. Har sett honom på röda någon gång då han skrek på en tjejkompis.

3. Den underbara gamle Janne, som kanske inte är ett ”riktigt original” i den mening att han har lägenhet och är semi-normal, men som är så otroligt lättigenkänd. Han finns runt Nytorget (och bussarna som går däromkring) i en svart adidas-dräkt med röd-grön-gula ränder med säkert tjugo pins på. Supertrevlig och gillar att prata strunt.

4. Han som sitter i Medis tunnelbaneuppgång, med riktigt rubbad näsa. Han är trevlig han med, men pratar knappt någon svenska och säger nästintill ingenting.

Lite OT: Har någon stött på en man, svart, typ i fyrtioårsåldern, riktigt nedgånget utseende som försökt flasha folk? Har inte stött på honom i kollektivtrafiken, men han var fanimig minnesvärd. Ett stort jäkla ärr på bröstkorgen (vilket jag såg då han försökte flasha mig). Förmodligen väldigt, väldigt drogpåverkad.
Citera
2022-12-20, 16:33
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freiderich
Såg Jesustanten gå från bostadsområde in i Högdalen centrum tidigare idag. Tänk att hon lever! Bor hon i Högdalen kanske?

Såg henne för några månader sen, då hon hytte mot några solbrända på Drottningatan
Citera
2023-01-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freiderich
Det gör hon, ja.

Såg henne häromdagen och hon är fortsatt vid liv, för info.
Citera
2023-02-03, 15:33
Medlem
Hyacints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Ja! Brukade ha typ mintgrön jacka. 90-talet. Svår att glömma. Brukade se honom rota i papperskorgar. Försvann.

Honom såg jag på t centralen idag. Trodde oxå att han var försvunnen. Ny grön luvtröja hade han.
Citera
2023-02-04, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Är inte ifrån Stockholm, men har tillbringat en tid där i år, en sak jag kom nu tänka på när jag läste vad du skrev, på en del anslagstavlor runtom stan så är det tättskrivna sidor i ganska krafsig handstil uppsatta, vad är de egentligen frågan om, de står en massa om jag vet inte vad, någon hafsig bild också, sen är de datum också på dem så de måste sättas upp då och då

Har sett dom oxå. Har alltid undra om någon läser det han skriver. Måste ändå vara enklare att lägga upp innehållet en wordpress och sedan har en QR code som länkar till innehållet.
Citera
2023-02-04, 22:16
Medlem
Länge sen jag såg den smala kommunisttididningsmannen i centralens gång
för höll han till runt medis - smal numera med skägg
Citera
2023-03-18, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eddiegranada
https://imgur.com/a/r0g4O

Någon som stött på den här gubben och vet något om honom? Vet inte om han lever fortfarande, såg rätt sliten ut och bilden är tagen för två år sedan. Gick alltid runt med sin hund som gärna kunde gå runt lös på bussen och tunnelbanan. Sågs ofta kring röda linjen söderut och Södermalm.

Nu ett par år senare dök han upp i tik tok-flödet. Här är videon:
https://vm.tiktok.com/ZMYHoAnJo/
Citera
2023-03-26, 11:56
Medlem
Någon som vet vad som hänt med Janne? Originalet som brukade kröka på Fridhemsplan och sen sitta på tuben hem till Ängbyplan/Abrahamsberg och sjunga Stones och Barbara Streisand? Brukade träffa honom flera gånger per år.
Citera
2023-04-02, 20:00
Medlem
En man med svart skägg och Mellanösternutseende dök upp idag på linje 10 mot Hjulsta vid T-centralen. Hade en stor sopsäck i handen och stank svett. Han satt sig ner och skrek att alla i vagnen måste lägga ner sina telefoner och att han ska komma med 30 man. Pratade även med sig själv om mörka rum och solljus. Han känns som ett veteranoriginal i Stockholmstrakten, har stött på honom bl.a. i Alby tidigare.
Senast redigerad av prohibitionking 2023-04-02 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in