Citat:
Ursprungligen postat av
Medi-Joker
Jo det stämmer, iof, men jag sa att KFM börjar med att försöka mäta ut lönen innan KFM säljer av lös egendom (eller fast egendom för den delen).
Jag tänkte främst att BRF snabbt lyckas få personen vräkt från BR:en för att sälja den på nytt (kanske genom KFM). Men i så fall kanske banken har kvar panten i BR och kan förhindra en ny försäljning? Ska kolla när jag har en stund över, för detta bör ju kunna vara en situation som kan uppkomma i verkligheten. Dvs att en skuldsatt person som får tag på en HR helt enkelt flyttar och struntar i vad som händer med BR och skulder (eftersom vederbörande ändå inte kommer att kunna betala/är insolvent).
Nej de försöker driva in skulden. De kollar vad du äger (bil, fastigheter, aktier, seketas) och går lös på dig som en ångvält till sista kronan är inne. De är deras skyldighet. No mercy. Det enda man kan göra är att överklaga deras beslut till domstol och hoppas de har nån slags sympati för dig men troligtvis inte. Det är i många fall rent korkat att mäta ut en liten brf som knappt har värde och sen sätta dig i en värre ekonomisk sits men de skiter i det. Det är inte deras uppdrag.
Om BRF får dig vräkt måste den tvångsförsäljas. De kan inte råda över den själv bara för du inte betalar. Både banken och BRF kan ju ha en fordran på dig samtidigt. Varför skulle inte det gå? Banken har såklart panträtt och BRF har också det för obetalda avgifter är jag nästan säker på men har inte tid att sitta och slå i lagen just nu. Om inte annat har de en fordran på dig utan säkerhet.