2023-03-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Bard är en lågbegåvad torsk i Göteborg, ingen att bry sig om. Många av oss andra har fastigheter på lite olika ställen där risken inte är så stor, det förstår inte torkarna här utan de tror att alla andra som inte tycker som dem sitter i HR. Jag bevakar kronkalle här, inför slakten 😂

Och alla fattar du är ett troll för ingen med din förmögenhet skulle sitta och trolla på fritiden. Folk med pengar gör annat.
Citera
2023-03-16, 21:02
Medlem
Citat:
Nog inte fel, jag funderar på att sticka ifrån Sverige därefter och gå i pension. Finns bättre länder att bo i, sen kan jag jobba lite remote på någon strand. Hur det ser i socialt i Sverige är anledningen, och hade jag int haft barn så hade jag redan stuckit. Så illa är det

Så bra då att du inte har varken barn eller fastigheter då, det är bara att dra.
Citera
2023-03-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medi-Joker
Jo det stämmer, iof, men jag sa att KFM börjar med att försöka mäta ut lönen innan KFM säljer av lös egendom (eller fast egendom för den delen).

Jag tänkte främst att BRF snabbt lyckas få personen vräkt från BR:en för att sälja den på nytt (kanske genom KFM). Men i så fall kanske banken har kvar panten i BR och kan förhindra en ny försäljning? Ska kolla när jag har en stund över, för detta bör ju kunna vara en situation som kan uppkomma i verkligheten. Dvs att en skuldsatt person som får tag på en HR helt enkelt flyttar och struntar i vad som händer med BR och skulder (eftersom vederbörande ändå inte kommer att kunna betala/är insolvent).
Nej de försöker driva in skulden. De kollar vad du äger (bil, fastigheter, aktier, seketas) och går lös på dig som en ångvält till sista kronan är inne. De är deras skyldighet. No mercy. Det enda man kan göra är att överklaga deras beslut till domstol och hoppas de har nån slags sympati för dig men troligtvis inte. Det är i många fall rent korkat att mäta ut en liten brf som knappt har värde och sen sätta dig i en värre ekonomisk sits men de skiter i det. Det är inte deras uppdrag.

Om BRF får dig vräkt måste den tvångsförsäljas. De kan inte råda över den själv bara för du inte betalar. Både banken och BRF kan ju ha en fordran på dig samtidigt. Varför skulle inte det gå? Banken har såklart panträtt och BRF har också det för obetalda avgifter är jag nästan säker på men har inte tid att sitta och slå i lagen just nu. Om inte annat har de en fordran på dig utan säkerhet.
Senast redigerad av Nyepost 2023-03-16 kl. 21:53.
Citera
2023-03-16, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Så bra då att du inte har varken barn eller fastigheter då, det är bara att dra.
Jo nu är du inte läskunnig, jag har barn och som jag tidigare sagt äger jag två HR-fastigheter. Sen bor jag i en BRF. Och jag har både flippat BRF:er och elbilar. Det är väl inte så märkvärdigt. Du sitter överbelånad i ett hus eller BRF, lite oklart. Men du klarar dig nog säkert. Och ja, jag planerar för pension snart och att lämna landet ja.
Citera
2023-03-16, 22:31
Medlem
Citat:
Och alla fattar du är ett troll för ingen med din förmögenhet skulle sitta och trolla på fritiden. Folk med pengar gör annat.
Saknar en större förmögenhet, även om jag har mer pengar än de flesta. Troll kan du vara själv, torsk är nog en bättre beskrivning på dig. Ja, visst lämnar jag snart detta överbelånade janteland, men först ska barnen flytta hemifrån och jag gör gärna några millar genom att fynda hos kronkalle först. En ädel tjänst mot fordringsägarna
Citera
2023-03-16, 22:37
Medlem
shoottheelkss avatar
Vart hittar man dagsaktuell statistik över bostadsmarknaden och priser?
Citera
2023-03-16, 22:39
Medlem
Citat:
Du får väl lämna efter dig lite skuldebrev eller nåt. Du skulle ju inte dö med några pengar ändå, din usla egoist. Ja vi andra tänker på vårt arv och de som nu väljer att bo kvar i detta land. Du får förlita din pension på generation Z. Lycka till med det.
Citera
2023-03-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Vart hittar man dagsaktuell statistik över bostadsmarknaden och priser?
Finns inte längre tyvärr, då mäklarkåren tyckte det var obekvämt med kvalitetsjusterade siffror i en nedåtgående marknad så de blockade Valueguard/Hox. Trist för oss som är intresserade av fakta.
Citera
2023-03-16, 22:44
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Finns inte längre tyvärr, då mäklarkåren tyckte det var obekvämt med kvalitetsjusterade siffror i en nedåtgående marknad så de blockade Valueguard/Hox. Trist för oss som är intresserade av fakta.

Då är registrerade försäljningar på hemnet det enda som är kvar, då?
Citera
2023-03-16, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Då är registrerade försäljningar på hemnet det enda som är kvar, då?
SBAB har nån kvalitetshistoria, annars är det väl hemnet d v s mäklarna. Sen kan man följa husmask för det som säljs och redovisas (mycket mörkas dock för BRF).
Jag brukar mest kolla på bostadsobligation (5 år) som är basen för lånelöften. 1:1 förhållande typ, men lite långsam såklart. Just nu indikerar den 15% prisfall till. Men FI är långsamma och gör sitt jobb rätt dåligt tyvärr. Den där SBAB fjanten tyckte ju att kalkylräntan på 6% var i överkant förra året, sen höjde de till 7%
Citera
2023-03-16, 22:53
Avslutad
Citat:
Är det en rysk chat-bot som inte kan styckesindela? Skulle förklara alla fastigheter i alla länder iofs.

Ja visste du inte det Barf? Alla på fb är ryska chat bottar förutom du.
Citera
2023-03-16, 22:54
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
SBAB har nån kvalitetshistoria, annars är det väl hemnet d v s mäklarna. Sen kan man följa husmask för det som säljs och redovisas (mycket mörkas dock för BRF).
Jag brukar mest kolla på bostadsobligation (5 år) som är basen för lånelöften. 1:1 förhållande typ, men lite långsam såklart. Just nu indikerar den 15% prisfall till. Men FI är långsamma och gör sitt jobb rätt dåligt tyvärr. Den där SBAB fjanten tyckte ju att kalkylräntan på 6% var i överkant förra året, sen höjde de till 7%

Hur tolkar du/tittar på för att komma fram till ett fall på 15%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in