2023-03-17, 19:00
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Var fan fick du 25-30 papp ifrån?

Efter ränteavdrag ska det till 8 mille i lån för den räntekostnaden vid 5% boränta
Suck, orkar inte ha denna disskusion igen, du får kika längre bak i tråden, men det är riktigt trött att bara räkna på räntan som boendekostnad när det tillkommer avgift vid brf, el och underhåll i villa samt tvångssparande (amortering) vid hög belåning. Då landar man där redan vid 5 millar i lång vilket ju inte är ovanligt i Stockholm.
Citera
2023-03-17, 19:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Du har ju fått en länk din galning, ska jag behöva öppna den åt dig också?.
Vilket nr har inlägget i kedjan, med länken?

Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Du skriver enbart en massa substanslöst trams. Att hävda att någon inte förstår utan att understödja påståendet är inget annat att du förlorat argumentet. Återigen ge mig någon form av bevis eller vetenskaplig teori på att räntemarknaden är vår bästa "prognos" eller fingervisning om vad som ska hända.
När du kallar logik för trams så bekräftar du bara vad jag skrev.
Vad skulle ett vetenskapligt bevis innehåll förutom det jag skrev?
Hur mycket erfarenhet har du av vetenskapliga bevis i de här typen av frågor egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Hur stor andel av tradingen är spekulativ respektive riskreducerande? Jag får känslan att du inte förstår att det görs många, många transaktioner som inte är spekulativa.
Den som avhänder sig risk gör det till motparten. Och att ta risk är spekulation.

Men det är ganska ovidkommande för ifall räntan står "fel" för en aktör så kommer denne att positionera sig för att vänta in vinsterna av den felaktiga nivån. Och desto fler som gör det desto snabbare rättar den felaktiga prissättningen till sig.
Citera
2023-03-17, 19:16
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Hur stor andel av tradingen är spekulativ respektive riskreducerande? Jag får känslan att du inte förstår att det görs många, många transaktioner som inte är spekulativa.

Den som avhänder sig risk gör det till motparten. Och att ta risk är spekulation.

Men det är ganska ovidkommande för ifall räntan står "fel" för en aktör så kommer denne att positionera sig för att vänta in vinsterna av den felaktiga nivån. Och desto fler som gör det desto snabbare rättar den felaktiga prissättningen till sig.

Det är uppenbart från ditt svar att du inte ens har grundläggande kunskap kring hur trading egentligen går till.

Det förväntade svaret var procentsatser eller i alla fall grova uppskattningar. I brist på det skulle en kort och koncis förklaring vara på sin plats.

Begreppen och frågan är på grundläggande nivå. De kan förmodligen till och med en på backoffice svara på.
Citera
2023-03-17, 19:24
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Om man räknar med att de med riktigt dyra hus i det berömda bromma och liknande höglånsområden som antagligen inte behöver låna för att köpa en massa mög som är kanske 5% och efter det räknar vi bort cirka 60% som bor i obygden där hus är värdelösa och därmed inte kan låna mer är det en ganska big deal.

Strax under hälften av alla villaägare där priset på bostäder eskalerat onaturligt. Menar du att många boomers med miljonhusbilar i periferin är up shit creek ?

Jag menar ingenting annat än att 16% flirtar med en femtedel och, oavsett sammanhang, inte kan räknas som "endast", vilket är ett ordval som definierar något som knappt är nämnvärt.
Citera
2023-03-17, 19:32
Medlem
Nu kommer nästa vända neråt.

Börsen ner, kontantinsatser bantas.

Uteblivna större löneökningar.

KALP justeras.

Kalkylränta höjs.

Bankkris.

-15% till innan året är slut?
Citera
2023-03-17, 19:39
Medlem
Behöver int är vara fel att låna till konsumtion heller. Man hamnar bara i en liten sämre sits, samma som de som kom in på bostadsmarknaden några år senare.

Själv har jag lånat på bostaden för att måla om, byta värmepump samt sätta upp solceller. Och så då köpa ut Teslan och äga den privat istället för att ha den på firman.
Citera
2023-03-17, 19:49
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Måste medge att jag tillhör skaran som överskattat svenskarnas räntekänslighet. Trots räntechock, elprischock, bensinprischock och matprischock. Det är fan kaxigt, det ska medges.

Det behövs psykologiska förklaringar för att svara på massans beteende. Psyket är otroligt komplext. Det finns oerhörda drivkrafter och instinkter. Ingen vill erkänna att man har det dåligt, ingen vill tappa anseende osv. Likt spelberoende, men ”sociala-medier-beroende”.

Bidrar med ett par perspektiv. Sedan när man inte orkar upprätthålla självbilden måste man tyvärr inse faktum.

Kognitiv dissonans är en (obehaglig) känsla som uppstår när man har flera motsägelsefulla idéer samtidigt. Teorin om kognitiv dissonans är att människan har en drift att minska sin dissonans genom att ändra sina attityder, åsikter eller handlingar. Dissonansen minskar genom att människan motiverar, klandrar eller förnekar saker.

Länk: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans

Kognitiv bias är ett psykologiskt mönster, som leder till att en människas subjektiva bild av omvärlden avviker från verkligheten. Kognitiv bias bygger på att orsaken till händelser och andra observationer tolkas utifrån individens förutfattade verklighet

Länk: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_bias

Narcissism är en personlighetstyp som anses bero på narcissistisk personlighetsstörning som präglas av självupptagenhet, självförhärligande och överdriven tro på den egna förmågan.

Länk: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Narcissism

Försvarsmekanismer är enligt freudiansk psykoanalytisk teori en central jagfunktion av omedvetna psykologiska strategier som skapas för att klara av verkligheten och att upprätthålla en tillfredsställande självbild.

Länk: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Försvarsmekanism
Citera
2023-03-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Nu kommer nästa vända neråt.

Börsen ner, kontantinsatser bantas.

Uteblivna större löneökningar.

KALP justeras.

Kalkylränta höjs.

Bankkris.

-15% till innan året är slut?

Tvåsiffrigt ras är uppenbart. Emellertid är osäkerheten stor om det blir -10 % eller -20 % från dagens nivåer.

Vad som däremot är säkert är att det är riktigt korkat att köpa bostad i dagens läge. Osäkerheten är ENORM. Är man smart så väntar man till hösten.
Citera
2023-03-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vilket nr har inlägget i kedjan, med länken?

När du kallar logik för trams så bekräftar du bara vad jag skrev.
Vad skulle ett vetenskapligt bevis innehåll förutom det jag skrev?
Hur mycket erfarenhet har du av vetenskapliga bevis i de här typen av frågor egentligen?

Hittar faktiskt inte mitt inlägg längre, postar denna citering istället från Alecta: Alecta investerar i räntebärande instrument utgivna av stater med etabler*ade samhälleliga funktioner och institutioner.

Sedan vad du tycker är logik, är inte logik och sant bara för att du tycker det. Antingen presenterar du bevis i form av forskning eller så erkänner du att det är dina åsikter. Du kan gnälla om logik hur mycket du vill, det blir inte mer sant för det.
Citera
2023-03-17, 20:08
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Mycket bajskastning i tråden från alla håll de sista veckorna, även om jag själv kanske skriver något halvseriöst tramsinlägg lite då och då, tycker jag ändå vi kan försöka hålla någotsånär nivå.

Så vad är Din prognos?

Jag tror att folk är mer räntemedvetna och har accepterat räntans ungefärliga topp om 4,5-5% efter rabatt, vilket folk här inne i regel inte tror. Vi har faktiskt haft bundna boräntor på 4%+ i nästan ett år nu. Så kodumma tror jag inte folk är att de inte förstår det långstiktiga ränteläget.

Till skillnad från mycket anonymt man hör och läser här på Flashback har jag faktiskt hört flera bostadssugna arbetskamrater och bekanta IRL säga att "Jag avvaktar lite till räntehöjningarna är färdiga, sen slår jag till!". Jag tror det kommer vara otroligt tufft fram tills dess som en självuppfyllande profetia...

Men när räntekurvan väl blir plan eller nedåtlutande igen, då blir det trångt i dörren!
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2023-03-17 kl. 20:11.
Citera
2023-03-17, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag tror att folk är mer räntemedvetna och har accepterat räntans ungefärliga topp om 4,5-5% efter rabatt, vilket folk här inne i regel inte tror. Vi har faktiskt haft bundna boräntor på 4%+ i nästan ett år nu. Så kodumma tror jag inte folk är att de inte förstår det långstiktiga ränteläget.

Till skillnad från mycket anonymt man hör och läser här på Flashback har jag faktiskt hört flera bostadssugna arbetskamrater och bekanta IRL säga att "Jag avvaktar lite till räntehöjningarna är färdiga, sen slår jag till!". Jag tror det kommer vara otroligt tufft fram tills dess som en självuppfyllande profetia...

Men när räntekurvan väl blir plan eller nedåtlutande igen, då blir det trångt i dörren!

Hmmm, så du menar att trôksvenne i dressmanskjortan som springer ekorrhjul 47 veckor/år (och super resten) tänker samma briljanta tankar som du, jag och alla andra D-dagsprofeter på FB?!?!?! En ytterst obekväm insikt, SocialKontrakt. Ytterst obekväm.
Men du har en poäng, ska man fynda - ska det ske medan blodet fortfarande flyter och tecken på koagulering lyser med sin frånvaro. Med ett vått finger i luften, tycks det råda en konsensus om att dagens situation är övergående. Iaf enligt mitt intryck av nutidsandan.
Citera
2023-03-17, 20:45
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Hmmm, så du menar att trôksvenne i dressmanskjortan som springer ekorrhjul 47 veckor/år (och super resten) tänker samma briljanta tankar som du, jag och alla andra D-dagsprofeter på FB?!?!?! En ytterst obekväm insikt, SocialKontrakt. Ytterst obekväm.

Eller så umgås jag med flashbackare

Citat:
Men du har en poäng, ska man fynda - ska det ske medan blodet fortfarande flyter och tecken på koagulering lyser med sin frånvaro. Med ett vått finger i luften, tycks det råda en konsensus om att dagens situation är övergående. Iaf enligt mitt intryck av nutidsandan.

Jag har iofs aldrig varit en domedagsprofet angående bostadsmarknaden (utöver Sthlm). Men det är för att jag aldrig trott på 5% listräntor utan max kanske 3-4% under de närmaste åren.

Jag är inte förvånad över motståndskraften i riket men däremot lite över att bostäder fortfarande omsätts över 100k/kvm i innerstaden. Det är helt sinnessjukt redan idag. Nästan mer sinnessjukt än att de omsattes till 120k/kvm på toppen när priset på pengar var gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in