2023-03-17, 17:11
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
1: Låna till en värmepump ingick inte i de 16%. Var konsumtion exlusive förbättringar det gällde.
.

Ja, det står tydligt i formuleringen:
"Endast 16 procent av bostadsägarna har belånat bostaden för annan konsumtion än boende någon gång under de senaste fem åren"
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2021-07-22_bostaden_anvands_inte_som_bankomat_i_sverige.ht ml

- och här:
"det är bara 16 procent som uppger att de under de senaste fem åren har belånat sin bostad för annat än just boendekonsumtion. Det skriver SBAB i ett pressmeddelande."
https://www.xn--bostadsln-d3a.com/nyheter/fa-bostadsagare-sverige-valdigt-hoga-bolan

Citat:
Finns inga problem med det. Var läser du in det? Men ordvalet ”endast” var fascinerande.( för mig).

Ja, 16% är en betydande del (för mig).
Citera
2023-03-17, 17:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
” Resultaten visar att det endast är 16 procent av alla bostadsägare som någon gång under de senaste fem åren har belånat bostaden för konsumtion av annat än boende”
Fast där står inte det du påstår.

Boendekonsumtion går utmärkt att tolka som köpeskilling, map belåning. Och INTE investeringar.

Hade varit önskvärt att dom varit tydligare.
Var dom så otydliga i frågorna så är ju svaren otillförlitliga.
Citera
2023-03-17, 17:13
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Lika absurt är det att svenska bostadsköpare helt och hållet kalkylerat sina bostadsköp och lån utifrån en relativt färsk trend som existerar pga nollränta, ränteavdrag, explosiv befolkningsökning, samt underskott på billiga bostäder och vettiga bostadsområden.

[…] lägg nya bostadslån på 30 års amorteringstid..

Helt enig i denna uppfattning.

Pyramidspelet har kunnat fyllas på i en enorm takt! Utan konsekvensanalyser! Nästan en masspsykos i samhället, grupptryck och gruppsykologi – ”Priserna går alltid upp, Köp!”.

Långsiktigt kommer inte nuvarande bostadspolitik (system) fungera. Men för de som skuldsatt befolkningen, maximerade vinster för banker, har det varit världens fest!

När spelreglerna ändras är de inte lika gynnsamma. Politiker skulle varit ärliga från början. Men å andra sidan kanske vi inte kunnat finansiera annat.
Senast redigerad av Moksha 2023-03-17 kl. 17:17.
Citera
2023-03-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Skulle jag aldrig göra. Alla kan ju läsa vad som skrivits.

Texten finns tillgänglig för alla.

Att alla kan läsa vad som står däremot, visar ju du inte är sant.

Och so what?
Jag pekade på att dom gjorde reklam för att låna upp. Något annat står inte.

Är det inte dags för dig att gå till någon läskunnig och faktiskt få förklarat för dig vad som står i mitt inlägg. De andra kan ju läsa vad jag skrivit, och se att du är förståndshandikappad.

Varsågod att läsa mitt inlägg.
Svarar inget mer på dina Marjasinklippochklistrasvar.
Alla kan läsa vad du skrivit, och du förnekar vad du skrivit. Nej SBAB skrev inget annat. Det har alla fattat och nu även du till slut.
Där kom som vanligt personangreppet också.
Erkänn nu istället. Det finns ju bevis.
Citera
2023-03-17, 17:17
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Fast där står inte det du påstår.

Boendekonsumtion går utmärkt att tolka som köpeskilling, map belåning. Och INTE investeringar.

Hade varit önskvärt att dom varit tydligare.
Var dom så otydliga i frågorna så är ju svaren otillförlitliga.
Ja. Även om någon nu köpte en luft/luft och en annan ett kylskåp så det jag reagerade på att de använde ordet ”endast” för en sjättedel.
Senast redigerad av Lugnochro 2023-03-17 kl. 17:21.
Citera
2023-03-17, 17:19
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ja, det står tydligt i formuleringen:
"Endast 16 procent av bostadsägarna har belånat bostaden för annan konsumtion än boende någon gång under de senaste fem åren"
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2021-07-22_bostaden_anvands_inte_som_bankomat_i_sverige.ht ml

- och här:
"det är bara 16 procent som uppger att de under de senaste fem åren har belånat sin bostad för annat än just boendekonsumtion. Det skriver SBAB i ett pressmeddelande."
https://www.xn--bostadsln-d3a.com/nyheter/fa-bostadsagare-sverige-valdigt-hoga-bolan

Inte bara jag som reagerade då. 😁
Citera
2023-03-17, 17:30
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Inte bara jag som reagerade då. 😁

Nej. Den här diskussionen har poppat upp tidigare vid några tidigare. Vissa är återkommande helt oförstående inför att svenskar (Antal? Möjligen 16% av bolånetagarna enligt SBAB) använt sina uppvärderade bostäder till att köpa både bil, båt och häst för flera hundra tusen.
Citera
2023-03-17, 17:42
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Nej. Den här diskussionen har poppat upp tidigare vid några tidigare. Vissa är återkommande helt oförstående inför att svenskar (Antal? Möjligen 16% av bolånetagarna enligt SBAB) använt sina uppvärderade bostäder till att köpa både bil, båt och häst för flera hundra tusen.
I min förvisso anekdotiska värld så är den siffran mycket högre för jag känner ingen förutom jag själv som inte gjort det. Men så länge de inte behöver sälja boendet och klarar av räntorna är det ju lugnt. Det intressanta kommer bli vid årskiftet hur många som köpt ny bil och liknande, tror det kommer slå hårt åt vissa handlare.
Citera
2023-03-17, 17:48
Medlem
Citat:
Har inte sett dig framföra något hot. Du har inte lyckats komma med något alls.

Jag har levererat logik och du har misslyckats att falsifiera. (Tja, inget seriöst försök utan det blev bara svårt inkompetenta invändningar).

Men eftersom du inte klarar av logiken så finns inga förutsättningar för dig att förstå. Det är som en som inte förstår hur och att elmotorer fungerar. Denne kommer då tro att elbilar drivs med magi. Och kommer inte kunna ta sig ur det tillståndet med mindre än att öka på sin kompetens.

Jag saknar fortfarande något stöd för att Alecta är en prissättande aktör på räntemarknaden.

Du har ju fått en länk din galning, ska jag behöva öppna den åt dig också?. Du skriver enbart en massa substanslöst trams. Att hävda att någon inte förstår utan att understödja påståendet är inget annat att du förlorat argumentet. Återigen ge mig någon form av bevis eller vetenskaplig teori på att räntemarknaden är vår bästa "prognos" eller fingervisning om vad som ska hända.
Citera
2023-03-17, 18:38
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Om någon tar position som de mer dugliga ser är fel och att priset driver fel så tar de bara motsatt position tills priset återgår varvid dom tjänar.

Man får intrycket av att du går i gymnasiet (i bästa fall) och inte förstår dina bristande kunskaper från arbetslivet och speciellt finanssektorn.

Hur stor andel av tradingen är spekulativ respektive riskreducerande? Jag får känslan att du inte förstår att det görs många, många transaktioner som inte är spekulativa.
Citera
2023-03-17, 18:48
Medlem
Mycket bajskastning i tråden från alla håll de sista veckorna, även om jag själv kanske skriver något halvseriöst tramsinlägg lite då och då, tycker jag ändå vi kan försöka hålla någotsånär nivå.

I ett försök att sno fokus från exkrementkastandet, slänger jag ut en öppen fråga: Vad tror Du om den boprisutvecklingen under det kommande halvåret? BR eller villa, stad eller landsbygd, upp eller ner? Och glöm inte motivera varför.

Jag kan börja:
Måste medge att jag tillhör skaran som överskattat svenskarnas räntekänslighet. Här har vi en riksbank som med näbbar och klor försöker mota inflations-olle i grind, men Svennebananaz fortsätter sörpla screwdrivers på Mallis som om det inte fanns någon morgondag. Trots räntechock, elprischock, bensinprischock och matprischock. Det är fan kaxigt, det ska medges.
Eller så tar det tid innan räntehöjningarna slår fullt ut, vem vet? Läste någonstans att det är sparandet som får ta smällen, någon förståsigpåare på radion pratade om att månadssparandet sjunker men ansiktsbehandlingarna måste folk fortfarande ha. Enligt idiotoptimisten på min högra axel har folk marginaler till detta men enligt domedagsprofeten på min vänstra, kör ekonomin 'på ångorna', ända in i kaklet. Vem har rätt? Eller har kanske båda en poäng?

Fan, det blir svamligt detta. Men som sagt, bostadsmarknaden på ett halvårs sikt. Efter ett starkt Q1, vilket väl ska ses i skuggan av dels säsongseffekter och dels att bostadsmarknaden laggat efter en stark höst- och vårvinter-börs, tror jag på ett ljummare Q2. Fortsatta höjningar (0.5 pkt i april), fortsatt inflation och ekonomisk osäkerhet. Likt våren 2022, gissar jag på en smärre börsnedgång i sviterna av bankkaoset. Kanske minus 10-15% till för breda index, från dagens stängning.

Kommer jorden att gå under i ett hav av eld och svavel denna gången? Nej, troligtvis inte i år heller. Men givet att folk blir realt fattigare, troligtvis svagare börs på kort sikt (3 månader) och räntehöjningar (0.5 i april, 0.25-0.5 i juni), har jag svårt att se några större reala och nominella ökningar det närmaste halvåret. Min lekmannamässiga prognos blir att förstagångsköparen eller den som vill "byta upp sig", nog gör bäst i att slå till i Juli. Då har vi nog nått räntetoppen, vi har en svag försäljningssäsong och många av de som inte känt av räntehöjningarna än, kommer att göra det i år. 70% av alla bundna lån löper ut i år. En inte alltför vild gissning, är väl att det bands frenetiskt förra gången jorden skulle gå under i ett hav av eld och svavel, dvs Covid, vars hysteri stod i någonslags zenit för 3 år sedan.

Så runt minus 5% från dagens nivåer till sommaren tror jag är rimligt.
Vet du med dig att du sitter säkert på ditt jobb, och hittar din långsiktiga drömbostad till pre-covidpriser då - slå till! Tror dock inte det blir någon tjurrusning efter det, men en real kräftgång och kanske nominella ökningar (inflation). Och då är det ju "bra" att ha lån, om räntan är lägre än inflationen, sålänge inte räntekostnaden är något problem för dig.

Så vad är Din prognos?
Citera
2023-03-17, 18:52
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Om man räknar med att de med riktigt dyra hus i det berömda bromma och liknande höglånsområden som antagligen inte behöver låna för att köpa en massa mög som är kanske 5% och efter det räknar vi bort cirka 60% som bor i obygden där hus är värdelösa och därmed inte kan låna mer är det en ganska big deal.

Strax under hälften av alla villaägare där priset på bostäder eskalerat onaturligt. Menar du att många boomers med miljonhusbilar i periferin är up shit creek ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in