2023-03-17, 10:39
Medlem
morfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Så om jag har förstått de rätt, Eksjö tingsrätt har ställt sig på tvären och bara lämnar ut fuppen i pappersform och inte digitalt/via mejl till privatpersoner? undrar om de är regelrätt att göra så. En fup ska alltid erbjudas i pappersform eller digitalt. Jag har aldrig nånsin varit med om detta om de är så, aldrig haft problem att få ut fup via mejlen. Så därför jag undrar om man ens får göra så här

Det finns ingen skyldighet för en myndighet att lämna ut kopior av allmänna handlingar i elektronisk form. Tingsrätten kan själv välja att skicka den digitalt men vill dom trilskas är det hålla den tillgänglig på plats eller lämna ut i pappersform som gäller.
Citera
2023-03-17, 10:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrZoidberg.
Det framkommer inte hur illa bränd kroppen var när den hittades och det lär väl va sekretessbelagd i fup?

Svår skada, står det i stämningsansökan:

"Johanna Leshem Jansson har sedan antänt kroppen. Senare samma dygn har Johanna Leshem Jansson återvänt till platsen och hällt brandfarlig vätska över kroppen och på nytt antänt densamma. Brottet bör bedömas som grovt då kroppen genom brand tillfogats svår skada."
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummoningSalt
Har man inga bevis att utgå ifrån kan man heller inte vara övertygad om något.
Lyssna på den långa intervjun med Rullman! Där berättar han.
Citera
Medlem
Har testat begära ut FUP via polisens e-tjänst
Citera
2023-03-17, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo
Hur har medier fått tag i FUP redan? Tänker på bilderna som redan visats på tv4 m.m. Får journaliser FUP digitalt medan vi vanlisar förvägras den?

Vi tror oss veta att medierna har fått förundersökningen digitalt redan, eftersom Expressen har citerat förhören. Vi andra får betala för papperskopia.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Får verkligen en domstol göra det??

Vilken lag stöder de sig på?

Det beslutet borde överklagas till hovrätten!

Nej. Det får de inte och varken "media" eller journalister har med domstolarnas egna beslut om sina FUP:ar att göra.............. herregud. (är journalist)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggmunkaren
Ser det inte på deras hemsida ännu men det gick live på Nyhetsmorgon precis

Finns i tv4 play appen . Nyheterna kl 10 där fick man se sms mellan Hennes kille och henne och även där han skriver till Johanna och frågar om Tove är hos dom . Även bilder från dollarstore
Citera
2023-03-17, 10:42
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Clea gör sitt jobb.
Så funkar det i en demokrati.

Däremot: enligt mig svårare att komma undan mordanklagelse genom strypning än ett slag. Min slutsats: strypning kan, utan tvekan, bevisas så JJ gör det bästa av situationen.

Nu kom ju uppgiften att JJ uppger att T fallit i golvet och slagit huvudet.
Då undrar jag hur det kan komma sig att det var flertalet tunga dunsar?
Hur kommer det sig att den som ramlat och illa slagit i huvudet, tog ett strypgrepp?
Sen var det väl så att J medgivit en misshandel av T och inte någon olycka?
Var heller inga ljud från något bråk eller höga röster innan de tunga dunsarna.

Nej, är nog så som jag först befarat, T fick ett slag bakifrån då hon skulle därifrån.
J & MH har då T låg på golvet (efter ”olyckan”) med gemensamma krafter strypt T.
J hamnade på donken av misstag och MH har under tiden paketerat kroppen.
Ev. även fört ner T till källaren i väntan på J för att snabbt kunna frakta iväg henne.
Därefter har båda MGM fraktat T till FP och därefter har MGM försökt elda upp kroppen.
Tidsåtgången till återresan visar att de båda MGM under ca 1 Tim eldat på kroppen.
Dagen efter har så J införskaffat tändvätska? på dollar och återvänt till FP till häst.
Detta då resultatet av den första bränningen inte var nog lyckad.
J har då ånyo tänt eld på kroppen för att dölja spåren av ”olyckan”
Citera
Medlem
Har inte varit i den här tråden sedan Tove hittades men fyfan, det är värre än jag någonsin kunnat föreställa mig.

Förväntar mig livstidsstraff för båda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
De har tänt eld på TTs kropp 2 ggr......

"Enligt åtalet dog Tove genom kvävning. I åtalet står att 20-åringen tagit strypgrepp på Tove, medan 18-åringen har hållit i 21-åringens armar.

Efter att Tove dött har de båda kvinnorna flyttat kroppen till ett skogsparti utanför Vetlanda.

Där tände 20-åringen eld på 21-åringens kropp. Senare samma dygn ska hon ha återvänt till platsen och tänt eld på kroppen igen. "

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1134937-bada-kvinnorna-atalas-for-mordet-pa-tove-21?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=Iw AR1ZPgOjMIVJUWSSQFyG3ijsj9h_YLMKAl9SzVoI2bbDGlNRZF j5_KoUheM#Echobox=1679038948

Tja...."lite misshandel"......my ass. Det blir livstid, något annat finns inte.......

Hur i hela friden kunde Sangborn tidigare stå och säga att det var "lite misshandel " som inte var så allvarligt.

Strypning och sedan elda på kroppen.
Handla och elda igen.

Och JJ grät. Ojojoj det här blir inte lätt för henne, vilken människa! det här kan väl ändå inte förmildras på något sätt.
Nu förstår jag varför Mr Rullman varit så säker.
Citera
Medlem
Jag bidrar också gärna till fup!!!
Citera
2023-03-17, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Lyssna på den långa intervjun med Rullman! Där berättar han.

Jag behöver inte lyssna på en lång intervju för att förstå att om man inte har bevis, ja, då kan man heller inte vara övertygad om något. Sedan kan man gå omkring och ha en mer eller mindre tänkbar teori om något. Det är en annan sak,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in