2023-03-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Så det är inget krav då det går att avtala bort muntligt eller med en skyllt på dörren..?

Inte om man är näringsidkare, om man utför ett statligt påbud som en ställföreträdare för staten är frågan en annan.
Citera
2023-03-16, 23:45
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Inte om man är näringsidkare, om man utför ett statligt påbud som en ställföreträdare för staten är frågan en annan.

Okej. Visa mig var detta står, gällande besiktningar?
Tänker på att statens helägda besiktningsbolag är kontantfritt..?
Citera
2023-03-17, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Åh, jag är ju bannad från den gruppen. Den var en aldrig sinande källa till dumheter, som jag saknar att läsa där. Denna tråden hade suttit som en smäck där.

Då är vi I samma klubb.

Minns du stollen som betalade 200kr per gång för att göra kontantuttag på Forex då han prompt skulle betala med tusenkronorssedlar?
Och vuxna människor som lämnade varor hos kassörer då butikspolicy var att inte ta kontanter.
Så skulle de lära sig "En läxa"....
Citera
2023-03-17, 00:05
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Så borde det vara, men tyvärr så är det inte så. I alla fall inte när det gäller bilbesiktning.

Jag tror faktiskt att det är helt kört att betala kontant på någon bilbesiktning idag.

Men dom flesta lär ju skicka en faktura om det skulle vara så att man står vid kassan med kontanter i näven och inget kort på fickan.

Hoppas verkligen att Sverige får Euro innan kontanterna försvinner helt. Ju fler som använder en valuta, desto svårare att ta bort sedlar och mynt.
Citera
2023-03-17, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja där finns många dårar.
En klubb för inbörde beundran.

Men faktum är att om jag hade käkat på en restaurang och stod vid kassan för att betala med kontanter efter maten och personalen då berättade att dom inte tar kontanter... Ja då hade jag helt enkelt bara lagt jämna pengar på disken och gått därifrån.

Fan nu blev det helt off topic. Sorry för det.
Tillbaka till bilbesiktningen!

Helt OT men....

Stollen Sydborg säljer dieseldrivna elverk och propagerade att det misann var ekonomi I att införskaffa ett sådant och producera sin egen el.
Vad verket kostade nämnde han aldrig.
Inte heller vad batteriaccarna och instalation för att kunna lagra el gick lös på.

Han fick ge sig när en kunnig läxade upp honom med att 1liter diesel innehåller ca 10kw och verkningsgraden ca 50%.
Diesel a 22kr liter och 5kw blir dyr el....
Plus ett elverk
Citera
2023-03-17, 00:13
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Helt OT men....

Stollen Sydborg säljer dieseldrivna elverk och propagerade att det misann var ekonomi I att införskaffa ett sådant och producera sin egen el.
Vad verket kostade nämnde han aldrig.
Inte heller vad batteriaccarna och instalation för att kunna lagra el gick lös på.

Han fick ge sig när en kunnig läxade upp honom med att 1liter diesel innehåller ca 10kw och verkningsgraden ca 50%.
Diesel a 22kr liter och 5kw blir dyr el....
Plus ett elverk

Ja det är en riktig dåre det.
Jag blev också bannad där när jag skrev fel ord.. Haha.
Citera
2023-03-17, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Ja, och nej. Det finns en grundläggande regel att Euro ska vara giltigt betalningsmedel men i princip alla europeiska länder har samma avtalsfrihet som Sverige vilket gör att det finns mängder av kryphål och i de flesta europeiska storstäder hittar du numera gott om affärer, restauranger och andra ställen som inte tar kontanter, och det helt lagligt.

Extremt sällsynt.Kan knappast tänka miog att det är lagligt i slutändan heller precis som i usa där man måste ta emot en skuld i kontanter om personen vill betala med kontanter.

HAr fortfarande aldrig lyckats hitta nåt sånt ställe ute i europa som ej tar kontanter nånstans.

Däremot har jag hittat gott om ställen som ej tar kort.

ungefär 8 av 10 köp sker med kontanter i europa.
Citera
2023-03-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Så borde det vara, men tyvärr så är det inte så. I alla fall inte när det gäller bilbesiktning.

Jag tror faktiskt att det är helt kört att betala kontant på någon bilbesiktning idag.

Men dom flesta lär ju skicka en faktura om det skulle vara så att man står vid kassan med kontanter i näven och inget kort på fickan.

Hoppas verkligen att Sverige får Euro innan kontanterna försvinner helt. Ju fler som använder en valuta, desto svårare att ta bort sedlar och mynt.

Detta beslut har gjort samtidigt av de flesta företag i branschen och helt egenmäktigt. Givetvis skall det prövas. Man ska inte nöja sig med "så är det". Saker som är fel skall givetvis ifrågasättas. Berörda myndigheter nu är faktiskt informerade. Vi får helt enkelt se.
Citera
2023-03-17, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Okej. Visa mig var detta står, gällande besiktningar?
Tänker på att statens helägda besiktningsbolag är kontantfritt..?

Du får nog roa dig själv med den undersökningen.. För mig är det egalt vad du tror eller inte tror dig veta
Citera
2023-03-17, 10:42
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Du får nog roa dig själv med den undersökningen.. För mig är det egalt vad du tror eller inte tror dig veta

Så. Scenariot är staten äger en besiktningsfirma. De hänvisar till att de inte tar kontanter. Både jag och dem och myndigheterna verkar vara överens om att det är ok inom rådande lagstiftning. Men du säger att vi har fel, och att du har rätt, men behöver inte bevisa din tes. Spännande självförtroende.
Citera
2023-03-17, 12:00
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Detta beslut har gjort samtidigt av de flesta företag i branschen och helt egenmäktigt. Givetvis skall det prövas. Man ska inte nöja sig med "så är det". Saker som är fel skall givetvis ifrågasättas. Berörda myndigheter nu är faktiskt informerade. Vi får helt enkelt se.
I princip alla besiktningsföretag erbjuder betalning via Klarna och de erbjuder faktura så det kommer falla på det.

Men det är ju klart. En samling klapphattar på Flashback vet ju mer än professionella jurister.
Citera
2023-03-17, 12:45
Medlem
Superbunnys avatar
Vi har ett litet original i grannbyn, man skulle nog kunna kalla honom för en liten rättshaverist kanske.

Han var på Bilprovningen och besiktade och fick bilen godkänd och skulle betala med kontanter, vilket dom inte tog emot. Han blev ju förbannad över det och vägrade ta emot en faktura, men den där fakturan kom ju postledes i brevlådan ändå efter några dagar.
Han bestred fakturan och hävdade bestämt att han inte ens hade varit på besiktningsstationen.
Vet att det gick till inkasso där han bestred och till slut så valde Bilprovningen att stryka den godkända besiktningen och snubben har nu kört utan besiktning i några år.

Nu mera så går det väl inte längre att hävda att man inte har varit på stationen då samtliga stationer tar kort på bilen och dess registreringsskylt.

Men visst borde dom vara skyldiga att ta emot kontanter kan jag tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in