• 7
  • 8
2023-03-17, 13:34
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Inte om man är näringsidkare, om man utför ett statligt påbud som en ställföreträdare för staten är frågan en annan.

Verkar inte gälla där heller helt och fullt (som jag tolkat det). Iaf. som jag läste på sidan som länkades i tråden till Riksbanken så var det tvärt om endast landstigen och dess sjukvård som var tvingade att acceptera kontanter.
Citera
2023-03-17, 13:35
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Okej. Visa mig var detta står, gällande besiktningar?
Tänker på att statens helägda besiktningsbolag är kontantfritt..?

Exakt. Jag får inte heller verkligheten att stämma med så som Pingubengt påstår att den fungerar.
Citera
2023-03-17, 13:49
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
Vi har ett litet original i grannbyn, man skulle nog kunna kalla honom för en liten rättshaverist kanske.

Han var på Bilprovningen och besiktade och fick bilen godkänd och skulle betala med kontanter, vilket dom inte tog emot. Han blev ju förbannad över det och vägrade ta emot en faktura, men den där fakturan kom ju postledes i brevlådan ändå efter några dagar.
Han bestred fakturan och hävdade bestämt att han inte ens hade varit på besiktningsstationen.
Vet att det gick till inkasso där han bestred och till slut så valde Bilprovningen att stryka den godkända besiktningen och snubben har nu kört utan besiktning i några år.

Nu mera så går det väl inte längre att hävda att man inte har varit på stationen då samtliga stationer tar kort på bilen och dess registreringsskylt.

Ha, ha, vilken både rättshaverist och smitare!
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in