2023-03-16, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det handlar fortfarande om ett civilrättsligt förfarande.

Besiktning av bilen är visserligen obligatoriskt men det är inget tvång att ha bil och du har ett flertal besiktningsföretag att välja mellan och dessa erbjuder ett antal olika betalningsalternativ.

Vad du sysslar men heter halmgubbar. Håll dig till fakta.
Citera
2023-03-16, 23:06
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Och? Det är det som är fel. De har tagit dig rättigheter som de inte har.

Vad har du för att styrka dina påståenden att Bilbesiktningen har fel och du rätt?

Är du jurist inom området?
Citera
2023-03-16, 23:08
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Så vi kan vänta oss en ny tråd snart omdet finns ett försäkringsbolag där man kan betala trafikförsäkringen kontant?

Det gjorde faktiskt min gamla far fram till för bara fyra-fem år sedan... Gick upp på försäkringsbolagets kontor i staden med fakturan i handen och betalade trafikförsäkringen kontant, men sen en dag tog det stopp när dom vägrade ta emot hans pengar. Gud vad förbannad han var.

Men faktum är att det borde verkligen lagstiftas att alla som säljer mot konsument ska vara tvingade att ta emot riksbankens utgivna betalningsmedel.

För något år sedan vet jag att det fanns en handfull stationer i landet hos Bilprovningen där dom tog emot kontant betalning, men vilka dom var minns jag inte.

Man får nog lägga iväg ett mejl till samtliga besiktningsföretag och ställa frågan, men jag gissar att det inte finns en enda besiktningsstation kvar i landet som tar kontanter.

TS får helt enkelt se till att dra saken till domstol på samma sätt som det gjordes när det gäller kontantbetalning hos Landstinget. Där har dom ju faktiskt inte rätt att neka kontanter efter domstolens utslag.

Har befunnit mig i Panama två och en halv månad den här vintern och Där kan man betala med kontanter precis Överallt. Många tar inte ens emot kortbetalning.. Härligt!
Citera
2023-03-16, 23:08
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Vad du sysslar men heter halmgubbar. Håll dig till fakta.
Ok, jag ger mig. Ring till Dekra imorgon och säg att du har vunnit en diskussion på Flashback och att de måste ta kontanter nu. Deras egna jurister kan gå hem för du vet mer än de gör.
Citera
2023-03-16, 23:12
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Droppar denna här...
https://www.riksbank.se/sv/betalning...etala-kontant/

Bra info! Tack!

Sammanfattningsvis så säger den sidan att det råder avtalsfrihet gällande betalmedel. Man kan skippa att hantera kontanter om kunden får information om det (skriftligt eller muntligt räcker).

Det enda undantaget enligt den sidan är Landstingen och dess sjukvård. De är undantagna från avtalsfriheten och måste hantera kontanter enligt domslut.

Ett undantag från avtalsfriheten finns dock inom sjukvården. Enligt en dom i Högsta förvaltningsdomstolen från 2015 måste landstinget erbjuda patienter möjligheten att betala med kontanter.
Citera
2023-03-16, 23:20
Medlem
Var är Anders Sydborg och hans anhängare?

Kontanter Makt&Vilseledande Media tror jag gruppen heter på FB.
Där kommer alla dårar fram och talar om att minsann äter handlar etc gratis enl lag om kontanter inte accepteras...
Citera
2023-03-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Ok, jag ger mig. Ring till Dekra imorgon och säg att du har vunnit en diskussion på Flashback och att de måste ta kontanter nu. Deras egna jurister kan gå hem för du vet mer än de gör.

Så löjligt.
Citera
2023-03-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Vad har du för att styrka dina påståenden att Bilbesiktningen har fel och du rätt?

Är du jurist inom området?

Jisses.
Citera
2023-03-16, 23:27
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Bra info! Tack!

Sammanfattningsvis så säger den sidan att det råder avtalsfrihet gällande betalmedel. Man kan skippa att hantera kontanter om kunden får information om det (skriftligt eller muntligt räcker).

Det enda undantaget enligt den sidan är Landstingen och dess sjukvård. De är undantagna från avtalsfriheten och måste hantera kontanter enligt domslut.

Ett undantag från avtalsfriheten finns dock inom sjukvården. Enligt en dom i Högsta förvaltningsdomstolen från 2015 måste landstinget erbjuda patienter möjligheten att betala med kontanter.

Precis. Har svårt att se bilbesiktning som sjukvård...
Citera
2023-03-16, 23:27
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller

Där kommer alla dårar fram och talar om att minsann äter handlar etc gratis enl lag om kontanter inte accepteras...
Åh, jag är ju bannad från den gruppen. Den var en aldrig sinande källa till dumheter, som jag saknar att läsa där. Denna tråden hade suttit som en smäck där.
Citera
2023-03-16, 23:28
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Japp.

Så det är inget krav då det går att avtala bort muntligt eller med en skyllt på dörren..?
Citera
2023-03-16, 23:32
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller

Ja där finns många dårar.
En klubb för inbörde beundran.

Men faktum är att om jag hade käkat på en restaurang och stod vid kassan för att betala med kontanter efter maten och personalen då berättade att dom inte tar kontanter... Ja då hade jag helt enkelt bara lagt jämna pengar på disken och gått därifrån.

Fan nu blev det helt off topic. Sorry för det.
Tillbaka till bilbesiktningen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in