2023-03-16, 19:37
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Tyskland, Frankrike, Grekland, Kina, Ungern, Polen är väl intressanta. Googla lite.

Nu blir jag besviken. Exempel från farfars tid när det inte existerade något sådant som ett inflationsmål är ju ungefär lika intressant som vad du åt till middag.

Du kan alltså inte ge ett enda relevant exempel på det du påstår "alltid" händer?
Citera
2023-03-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Jag kunde varit tydligare, men tyckte det framgick...

Det var informationen som fanns i länken i mitt inlägg som pekar på det. Vilket är baserat på den nuvarande prissättningen på räntemarknaden. Jag kommenterade den information som fanns i länken.
Ok, du får länka till kamratposten om det känns bättre. Räntan är på väg uppåt, det är fakta
Citera
2023-03-16, 19:45
Medlem
Citat:
Jag drar såklart. Jag har bostäder i olika länder. Men ska du överleva här under dom förhållandena bör man väl ha en bondgård i Norrlands inland med stora mängder skog och vedeldad bostad. Bra med kor och grisar också.
Bard är en lågbegåvad torsk i Göteborg, ingen att bry sig om. Många av oss andra har fastigheter på lite olika ställen där risken inte är så stor, det förstår inte torkarna här utan de tror att alla andra som inte tycker som dem sitter i HR. Jag bevakar kronkalle här, inför slakten 😂
Citera
2023-03-16, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Nu blir jag besviken. Exempel från farfars tid när det inte existerade något sådant som ett inflationsmål är ju ungefär lika intressant som vad du åt till middag.

Du kan alltså inte ge ett enda relevant exempel på det du påstår "alltid" händer?

Om du inte vill diskutera något undanbedes det att du låtsas vilja det.
Citera
2023-03-16, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Bard är en lågbegåvad torsk i Göteborg, ingen att bry sig om. Många av oss andra har fastigheter på lite olika ställen där risken inte är så stor, det förstår inte torkarna här utan de tror att alla andra som inte tycker som dem sitter i HR. Jag bevakar kronkalle här, inför slakten 😂

Jag tänkte själv köpa lite hus runt 2025-2026. Men beror lite på hur det ser ut socialt i Sverige då. Eventuellt för stökigt att det inte är lönt att investera här. Hur tänker du kring den faktorn?
Citera
2023-03-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medi-Joker
Samtidigt tror jag att det i första hand blir fråga om löneutmätning innan tvångsförsäljning, åtminstone så länge som folk klarar av att betala avgifter till BRF (jag antar att det är lika strikt med betalning av avgifter till BRF som för HR).
Nej de tar dina tillgångar.
Citera
2023-03-16, 19:54
Medlem
Citat:
Jag tänkte själv köpa lite hus runt 2025-2026. Men beror lite på hur det ser ut socialt i Sverige då. Eventuellt för stökigt att det inte är lönt att investera här. Hur tänker du kring den faktorn?
Nog inte fel, jag funderar på att sticka ifrån Sverige därefter och gå i pension. Finns bättre länder att bo i, sen kan jag jobba lite remote på någon strand. Hur det ser i socialt i Sverige är anledningen, och hade jag int haft barn så hade jag redan stuckit. Så illa är det
Citera
2023-03-16, 20:16
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Det är omöjligt att ta sig ur.

Sarkasm fungerar tydligen inte på dig.

Jag menade givetvis att hyperinflation är inget alternativ för en icke-sinnessjuk regering/riksbank.

Sedan är det inte omöjligt att ta sig ut ur hyperinflation, men oerhört kostsamt.
Igen all nationalekonomi handlar om förtroende.
Förlorat förtroende tar mycket lång tid (och därmed även kostnad) att återuppbygga.
Citera
2023-03-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Nej de tar dina tillgångar.
Nja, man börjar med löneutmätningen.
Men det kan ju vara tillräckligt svårt att klara av.

Om man inte klarar avgifter blir man väl vräkt, och den situationen undrar jag om någon har forskat kring. Låt säga att BR-innehavaren inte klarar av att betala lånet och väntar på löneutmätning, men lyckas få en hyresrätt och struntar i att betala såväl avgifter som ränta. Både banken borde då ha intressen i samma bostadsrätt.
Citera
2023-03-16, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medi-Joker
Nja, man börjar med löneutmätningen.
Men det kan ju vara tillräckligt svårt att klara av.

Om man inte klarar avgifter blir man väl vräkt, och den situationen undrar jag om någon har forskat kring. Låt säga att BR-innehavaren inte klarar av att betala lånet och väntar på löneutmätning, men lyckas få en hyresrätt och struntar i att betala såväl avgifter som ränta. Både banken borde då ha intressen i samma bostadsrätt.
Alltså kronofogden har rätt att mäta ut tillgångar om du har en skuld. Om du har en skuld som är större än vad du har över av lönen efter nödvändiga kostnader så kommer de inte vänta in att du ska betala av din skuld som om du amorterar ett lån. Man kan trixa med mer lån eller be om uppskov nånstans men till slut tar det stopp. Hela lånet förfaller till betalning när de inser att du är insolvent.

Brf har rätt att plocka ut skulder från tvångsförsäljningen har jag för mig. Står i lagen om BRF.
Senast redigerad av Nyepost 2023-03-16 kl. 20:40.
Citera
2023-03-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Alltså kronofogden har rätt att mäta ut tillgångar om du har en skuld. Om du har en skuld som är större än vad du har över av lönen efter nödvändiga kostnader så kommer de inte vänta in att du ska betala av din skuld som om du amorterar ett lån. Man kan trixa med mer lån eller be om uppskov nånstans men till slut tar det stopp. Hela lånet förfaller till betalning när de inser att du är insolvent.

Brf har rätt att plocka ut skulder från tvångsförsäljningen har jag för mig. Står i lagen om BRF.
Jo det stämmer, iof, men jag sa att KFM börjar med att försöka mäta ut lönen innan KFM säljer av lös egendom (eller fast egendom för den delen).

Jag tänkte främst att BRF snabbt lyckas få personen vräkt från BR:en för att sälja den på nytt (kanske genom KFM). Men i så fall kanske banken har kvar panten i BR och kan förhindra en ny försäljning? Ska kolla när jag har en stund över, för detta bör ju kunna vara en situation som kan uppkomma i verkligheten. Dvs att en skuldsatt person som får tag på en HR helt enkelt flyttar och struntar i vad som händer med BR och skulder (eftersom vederbörande ändå inte kommer att kunna betala/är insolvent).
Citera
2023-03-16, 20:58
Medlem
Citat:
Generellt bara, Sverige går inte diskutera ur ett isolerat perspektiv. USD är avgörande för alla, vilket är en misshandlad valuta sedan länge. Euro används också. I USA har dom också problem med inflationen som blir vår inflation. I dagarna har banker kånkat där och staten där svara med att gå in med pengar. Upp till 2 biljoner. Detta är samma som dom höll på med i 2008. Detta sänder signalen att USA hanterar inte sina egna problem, för mycket av deras inflation kan dom exportera p.g.a. dollarbehovet utomlands. Det är ju också ett agerande mot banker, ett annat mot befolkningen. Dom kommer ju inte pumpa ut biljoner för att rädda gemene man. Detta är självklart inflationsdrivande men också dödsrossel från USD. USA är inte längre kapabla att invadera alla som vill sluta använda USD vilket har varit taktiken fram tills nu. Om fler och fler länder slutar använda USD pga detta så blir det givetvis mer inflation i USD och import tills vi slutar använda USD. Då kollapsar USD såklart, men ekonomiska effekter på Sverige. Min poäng? USA har gett upp på att bekämpa inflationen iom stödpaketen. Detta kommer synas i Sverige vi handel, oavsett vad RB gör.

Är det en rysk chat-bot som inte kan styckesindela? Skulle förklara alla fastigheter i alla länder iofs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in