Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-16, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
…och att ta sig ut ur hyperinflation är lätt som en plätt… *suck*
Det är omöjligt att ta sig ur.
Citera
2023-03-16, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du inbillar dig således att vi lever i en nannystat, där tant staten lyfter upp dig ur sandlådan, torkar dina tårar och borstar av dig gruset.

Sverige har sannolikt endast två alternativ i nuläget om inget dramatiskt händer (typ krig)
  1. Offra BLT
  2. Offra Sveriges välstånd
Vi har en groteskt hög NEGATIV realränta i Sverige som är extremt inflationsdrivande.
Vi måste långsiktigt ha en positiv realränta för att inflationen skall falla. (jmf t.ex. med ett reglersystem)

Hyperinflation??!!!
Begriper du ens vad du talar om. Hyperinflation är extremt svårt att ta sig ur, jmf Zimbabwe, Tyskland,…Det krävs extrema åtgärder för att återfå förtroendet för en valuta oavsett hur många gånger du byter namnet på sagda valuta i ett land.

Frågan är väl närmast hur du lyckats vara så ofattbart obildad. Obildbar?

Jag förstår väldigt väl vad jag pratar om. Vem har sagt vi ska ta oss ur det? Alltså normies är så jävla dryga. Ni sitter och tror jag har nån emotionell anknytning till min analys. Jag önskar att framtiden är positiv, för det vore ju enklast. Jag äger bägge sidor av myntet + är lånfri, så jag är safe vad som än händer. För mig kan dom pumpa räntan till 1000%, påverkar mig inte. Inflationen kan gå till 2000% MoM och jag är safe då också. Det enda jag ger er är den tragiska verkligheten. Stater väljer alltid inflationsdöd för kk. Dom kommer offra Sveriges välstånd och BLT men satsa på bidragen för att undvika att samhället upplöses p.g.a. våld från olika grupperingar.

Det är min analys. Sen vad jag vill ha är något helt annat men det fattar väl inte 100iq tv tittande svensson på fb.
Citera
2023-03-16, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
"Marknaden" verkar luta åt 0,5% även i Sverige i April.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/36707
Sedan möjligen 0,25% till, innan sänkningarna börjar i slutet av året eller nästa år. Jag trodde på en högre topp, men men...

Prognoserna verkar lite svajiga nu efter SVB och CS. Men 3,75% styrränta och boräntor kring 5% verkar ju vara där en rätt betydande del av befolkningen får det tufft.

Vad är det som pekar på att räntan ska gå ner i slutet av året? Jag ser inget som tyder på det. Tror du allvarligt på att inflationen närmar sej 2% då?
Ett par dubbelhöjningar till under hösten verkar mer troligt.
Citera
2023-03-16, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rytger-Stahlberg
Ser inte ens villka skiljaktigheter ni har.

Inte jag heller. Tror han gjort antaganden om vad jag åsyftar. Verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan. Och som du sa tidigare om 7% ränta (som är historiskt väldigt låg ränta) skulle massa människor bli arbetslösa och det skulle ge en kedjereaktion etc och hela korthuset faller ihop. Men dom kommer aldrig höja till 7% ränta. Den skulle egentligen behöva vara 15-20%.
Citera
2023-03-16, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Jag förstår väldigt väl vad jag pratar om. Vem har sagt vi ska ta oss ur det? Alltså normies är så jävla dryga. Ni sitter och tror jag har nån emotionell anknytning till min analys. Jag önskar att framtiden är positiv, för det vore ju enklast. Jag äger bägge sidor av myntet + är lånfri, så jag är safe vad som än händer. För mig kan dom pumpa räntan till 1000%, påverkar mig inte. Inflationen kan gå till 2000% MoM och jag är safe då också. Det enda jag ger er är den tragiska verkligheten. Stater väljer alltid inflationsdöd för kk. Dom kommer offra Sveriges välstånd och BLT men satsa på bidragen för att undvika att samhället upplöses p.g.a. våld från olika grupperingar.

Det är min analys. Sen vad jag vill ha är något helt annat men det fattar väl inte 100iq tv tittande svensson på fb.

Du vart mig en udda filur. Vart i Sverige kan man befinna sig och hur ser situationen ut för nån som inte drabbas av en räntepump på 1000% och inflation på 2000% MoM?
Citera
2023-03-16, 18:43
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Stater väljer alltid inflationsdöd för kk.

Mycket fascinerande! Hade ingen aning om detta. Vilket är ditt favoritexempel? Man har ju hört att det kan ha varit det som fick romarriket på fall. Är det det du tänker på?
Citera
2023-03-16, 18:45
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Vad är det som pekar på att räntan ska gå ner i slutet av året? Jag ser inget som tyder på det. Tror du allvarligt på att inflationen närmar sej 2% då?
Ett par dubbelhöjningar till under hösten verkar mer troligt.
Jag kunde varit tydligare, men tyckte det framgick...

Det var informationen som fanns i länken i mitt inlägg som pekar på det. Vilket är baserat på den nuvarande prissättningen på räntemarknaden. Jag kommenterade den information som fanns i länken.
Citera
2023-03-16, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du vart mig en udda filur. Vart i Sverige kan man befinna sig och hur ser situationen ut för nån som inte drabbas av en räntepump på 1000% och inflation på 2000% MoM?

Jag drar såklart. Jag har bostäder i olika länder. Men ska du överleva här under dom förhållandena bör man väl ha en bondgård i Norrlands inland med stora mängder skog och vedeldad bostad. Bra med kor och grisar också.
Citera
2023-03-16, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Mycket fascinerande! Hade ingen aning om detta. Vilket är ditt favoritexempel? Man har ju hört att det kan ha varit det som fick romarriket på fall. Är det det du tänker på?

Tyskland, Frankrike, Grekland, Kina, Ungern, Polen är väl intressanta. Googla lite.
Citera
2023-03-16, 19:08
Avslutad
Generellt bara, Sverige går inte diskutera ur ett isolerat perspektiv. USD är avgörande för alla, vilket är en misshandlad valuta sedan länge. Euro används också. I USA har dom också problem med inflationen som blir vår inflation. I dagarna har banker kånkat där och staten där svara med att gå in med pengar. Upp till 2 biljoner. Detta är samma som dom höll på med i 2008. Detta sänder signalen att USA hanterar inte sina egna problem, för mycket av deras inflation kan dom exportera p.g.a. dollarbehovet utomlands. Det är ju också ett agerande mot banker, ett annat mot befolkningen. Dom kommer ju inte pumpa ut biljoner för att rädda gemene man. Detta är självklart inflationsdrivande men också dödsrossel från USD. USA är inte längre kapabla att invadera alla som vill sluta använda USD vilket har varit taktiken fram tills nu. Om fler och fler länder slutar använda USD pga detta så blir det givetvis mer inflation i USD och import tills vi slutar använda USD. Då kollapsar USD såklart, men ekonomiska effekter på Sverige. Min poäng? USA har gett upp på att bekämpa inflationen iom stödpaketen. Detta kommer synas i Sverige vi handel, oavsett vad RB gör.
Citera
2023-03-16, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Kronis tar inga hänsyn till det. Pengarna ska in. Man får gå till socialen helt enkelt så får de ordna ett vandrarhem eller liknande om man inte kan lösa det själv.

Tror inte torskarna förstår att de faktiskt blir hemlösa om de defaultar lånet.
Samtidigt tror jag att det i första hand blir fråga om löneutmätning innan tvångsförsäljning, åtminstone så länge som folk klarar av att betala avgifter till BRF (jag antar att det är lika strikt med betalning av avgifter till BRF som för HR).
Citera
2023-03-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://omniekonomi.se/studie-bostadsagande-battre-avkastning-an-aktier/a/RG4Ag2
Bostadsmarknaden har i snitt haft bättre avkastning än aktier de senaste århundradet, och till hälften av risken jämfört med aktiemarknaden, skriver ekonomiprofessorn Daniel Waldenström i bloggen Ekonomistas.

Aktiemarknaden och bostadsmarknaden i västvärlden har haft en likartad avkastning, på runt 7–8 procent per år i snitt, men risken i bostadinvesteringarna har varit lägre. Det visar en stor studie i American Economic Review, som Waldenström hänvisar till.

Nu får man komma ihåg att detta gäller marknaden som helhet. Dvs något index.

Det finns såväl företag som adresser som stigit mer och mindre än index.

Med risk syftar man antagligen på volatilitet. Och den är ju klart större för aktier än bostäder.
Börsen kan ju halveras lite då och då. Men den typen av prisrörelser är det inte för bostäder. De backar bara några enstaka procent någon gång. Det kan man också se om man tittar på SCB's fastighetsprisindex. Det är få år som det backat.

Men den som köper "fel" bostad får ju uppleva att värdet backar genom åren.
Tja i snitt har bostadsmarknaden backat 30% på ett år reallt. Nä bostadsmarknaden har inte slagit börsen på sikt, vilka svampar har du nu rökt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in