2023-03-15, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Riksbankschefen klargör att de defnitivt inte vill ha någon bostadskrasch:
https://www.gp.se/ekonomi/riksbankschefen-det-%C3%A4r-ett-tufft-l%C3%A4ge-men-ingen-krasch-1.94494548

Det är väl klart att han inte vill. Han vill väl inte ha skenande inflation heller men vad är värst.
Hoppas han drar till med 100p i April det här duttandet gör ju ingenting
Citera
2023-03-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tydligen var hörapparaten trasig när Powell sade att inflationen skulle med till 2 % och att man höjer så mycket som man behöver.
Du är inte ensam om att fatta noll när det kommer till inflationsbekämpning och förväntningar.
Undrar om det ens blir någon sänkning under år 2024 för svensk del, ser allt mer osannolikt ut.

Det går fort i hockey. Men Powell snackade väl innan det konkades banker och förväntningarna i amerikat är väl ganska låga?

Oklart varför det hör hemma i tråden för svensk bostadsmarknad, men jag antar att du kommer med ett obevisbart påstående så att vi kan gå vidare.
Citera
2023-03-15, 22:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Länder har alltid valt, nästan alltid, att låta inflationen äta sönder valutan när lånen är för stora och inflationen kommer. Det blir mindre arga människor då när det tar åratal för dom att bli utfattiga istället för att det sker över en natt. Inflation får du bara ned genom att höja räntan över den reella inflationen som nu ligger på 20+%. Valet står därför mellan att slå upp räntan i 20% eller dra ut på det. Sen är det säkert en del optimism också "kanske den här gången går det bra".
Du glömmer att man drar undan tusentals miljarder kronor från marknaden genom att banta centralbankernas balansräkningar.
Så man har mer än bara räntan att pressa ned inflationen med.
Citera
2023-03-15, 22:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det går fort i hockey. Men Powell snackade väl innan det konkades banker och förväntningarna i amerikat är väl ganska låga?

Oklart varför det hör hemma i tråden för svensk bostadsmarknad, men jag antar att du kommer med ett obevisbart påstående så att vi kan gå vidare.
Vad har konkande banker med inflationen att göra tänkte du? Det enda som händer är att pengar flyttas från aktier till räntor.
Det är nog bara stolpskott till bankekonomer som verkar tro att det finns ett samband.
Citera
2023-03-15, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Dramatiskt är det inte, bara ett lugnt konstaterande. Civilisationer går regelbundet under. Ofta startar nedgången med kollapsande valuta, hög inflation och konflikter. Vi har samtidigt tydliga hot från öst. Som exempel planerar dom göra sig fria från petrodollarn.

Jag tror du har fel. Att "lösas" ut av skattebetalare innebär i praktiken bailouts från centralbanker. Notan sätts på framtiden. Man hoppas då att inflationen ska diskontera lånet med tiden.

Men nu har man kicked the can down the road så många gånger att burken åkt nedför ett stup. Lycka till med att fånga den då.

Alla resurser är uttömda. En kreditbust väntar med efterföljande misär och möjligt maktskifte i framtiden.

Bolånetorsken är förstörd för gott men det kommer vara Sveriges minsta problem kommande år.
En bailout betyder väl ändå i praktiken att vi som får betalt i seketas betalar genom mer inflation och vi blir fattigare. Bankerna vinner.

65000 % yoy inflation i Venezuela 2018. Still going strong. Inget maktskifte.
Citera
2023-03-15, 22:21
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Lite dramatiskt men visst är det illa. Turkiet hade 84 % men folk sväljer det där verkar det som.

Man kommer inte offra bolånetorskarna tror jag tvärtemot vad vissa påstår här. Skälet till det tror jag inte är bolånetorskarna, ingen bryr sig om dem och några offras säkerligen, utan bankerna lär ju få stora kreditförluster om massor av torskar ska defaulta sina bolån. Ränta på 20% över tid så lär bankerna ha så mycket kreditförluster att de går i KK/måste lösas ut av staten (alltså av oss skattebetalare). Har jag fel i min analys tror ni?
Räntan kommer stiga tills det svider tillräckligt mycket för tillräckligt många. Det kan vara på grund av räntekostnader för bolån. Det kan även vara arbetslöshet på grund av att man jobbat i en räntekänslig bransch, eller en tjänstesektor som drabbas när folk drar ner på utgifterna. De som drabbas av båda kan de bli riktigt tufft för.

Tror alla har olika gissningar för när det sker. FI hade ju en rapport där 11% av hushållen går back vid en boränta på 7%, och den var daterad 20:e april 2022. Så det var innan inflationen ökade på alla kostnader. Nu verkar ju dessutom inflationen börja minska i USA, som ligger lite före Sverige i räntehöjningarna.

Så min gissning är att runt 5% styrränta kommer räcka för att dra ner inflationen. Om det redan nu börjar bli skakigt hos bankerna kanske något lägre.
Citera
2023-03-15, 22:45
Avslutad
Citat:
Du glömmer att man drar undan tusentals miljarder kronor från marknaden genom att banta centralbankernas balansräkningar.
Så man har mer än bara räntan att pressa ned inflationen med.

Mjo, men redan nu faller ju bank på bank i USA, måste dom backa med räntehöjningar där fortsätter inflationen som sedan blir vår inflation pga USD etc. Om dom inte backar och istället printar pengar enbart för kollapsande banker urholkar dom dollaren på det sättet som också leder till inflation och ev. dollarens död. Världen har inte glömt 2008.
Citera
2023-03-15, 22:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barf

För nyser USA får världen AIDS som dom säger. Pröva handla varor på världsmarknaden med SEK.
Citera
2023-03-15, 23:08
Medlem
Citat:
Vad har konkande banker med inflationen att göra tänkte du? Det enda som händer är att pengar flyttas från aktier till räntor.
Det är nog bara stolpskott till bankekonomer som verkar tro att det finns ett samband.

Vet inte om det var det jag skrev. Men tur för oss (eller mer rätt amerikanarna) att FED till skillnad från dysterkvistarna på FB tar mer än en datapunkt som intäkt för sitt beslutsfattande.
Citera
2023-03-15, 23:27
Medlem
Vet inte varför jag går in och läser på fb om bostadsmarknaden, för det gör mig lika ångestfylld varje gång.
Väst går under, ingen kommer ha råd att behålla sina boenden och vi kommer leva i anakri.

Samtidigt så sitter man här och börjar närma sig sitt första bostadsköp, förhoppningsvis går vi rakt från hyres till ett hus.
Strax utanför top 10 storstad i Sverige, med hög bostadsbrist.

Hade jag inte haft barn som jag vill ge en värdefull uppväxt med egna rum och friheten av ett hus, så vet jag inte om jag köpt.
Kanske lämnat Sverige, mycket skit man hade kommit ifrån.
Känslan att ens barn inte kommer ha samma uppväxt och säkerhet som en själv känns inte bra.

Var kan man läsa och få vettig information gällande hur man bör tänka inför sitt livs största köp?
Citera
2023-03-16, 00:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Vet inte varför jag går in och läser på fb om bostadsmarknaden, för det gör mig lika ångestfylld varje gång.
Väst går under, ingen kommer ha råd att behålla sina boenden och vi kommer leva i anakri.

Samtidigt så sitter man här och börjar närma sig sitt första bostadsköp, förhoppningsvis går vi rakt från hyres till ett hus.

Hade jag inte haft barn som jag vill ge en värdefull uppväxt med egna rum och friheten av ett hus, så vet jag inte om jag köpt.
Känslan att ens barn inte kommer ha samma uppväxt och säkerhet som en själv känns inte bra.

Var kan man läsa och få vettig information gällande hur man bör tänka inför sitt livs största köp?

Jag har cashat alla mina bostäder, sprid ut dom i olika länder i världen. Just nu bor jag i Sverige för jag ska dra igång business här som kommer vara lukrativ i 2-3 år, sen får vi se. Visste inte hur jävla kass svenska skolan var så efter jag kom tillbaka insåg jag att dit går det inte skicka barnen. Norge och Danmark tillåter homeschooling, men ska man flytta från Sverige är ju dom länderna rätt B. Men hur ni gör i Sverige? Ni räknar väl ut maxbeloppet ni kan få i lån sen kör ni ända in i kaklet? Jag vet inte, sen bränn varenda krona varje månad och ha väldigt lite sparande pengar. Amortera aldrig för det är ingen mening. Köp aktier för dom går bara upp. Nått sånt tror jag.
Citera
2023-03-16, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja

Vi har ingen bostadsbrist i Sverige, Svenskar bor på flest kvm per person i hela västvärlden. Din stad har ingen bostadsbrist heller. Hur många hemlösa ser du sovandes på gatorna där du bor?

När folk pratar om bostadsbrist pratar man om artificiellt billiga prisreglerade hyresrätter. När efterfrågan på en vara är större en utbudet vid en given prisnivå så uppstår brist eftersom priset inte kan justeras för att möta efterfrågan, det kallas för planekonomi.

Utbudet på villor är extremt högt, efterfrågan är helt enklelt för låg vid dagens prisnivåer givet ändrade finansieringskostnader och därför har priserna minskat en del under den senaste tiden. Troligtvis får vi se ytterliggare några procents fall. Villan du tänkte köpa för 5 miljoner är inte dyr med två inkomster och du kommer att sälja villan om många år med en fin nominell vinst oavsett om du kom in på botten eller ej.

Långa trenden på bostadsmarknaden är positiv korrelation till börsen och allmäna ekonomiska utveckligen i samhället, samt negativ korrelation till långa boräntor. Du verkar ha en skev bild av samhällsutvecklingen, men du ska veta att Sverige är ett bra och välskött land med goda förutsättningar för ekonomisk tillväxt i framtiden.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/tillvaxt/bnp---sverige/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in