Citat:
Ursprungligen postat av
JanLilja
Vet inte varför jag går in och läser på fb om bostadsmarknaden, för det gör mig lika ångestfylld varje gång.
Väst går under, ingen kommer ha råd att behålla sina boenden och vi kommer leva i anakri.
Samtidigt så sitter man här och börjar närma sig sitt första bostadsköp, förhoppningsvis går vi rakt från hyres till ett hus.
Strax utanför top 10 storstad i Sverige, med hög bostadsbrist.
Hade jag inte haft barn som jag vill ge en värdefull uppväxt med egna rum och friheten av ett hus, så vet jag inte om jag köpt.
Kanske lämnat Sverige, mycket skit man hade kommit ifrån.
Känslan att ens barn inte kommer ha samma uppväxt och säkerhet som en själv känns inte bra.
Var kan man läsa och få vettig information gällande hur man bör tänka inför sitt livs största köp?
Vi har ingen bostadsbrist i Sverige, Svenskar bor på flest kvm per person i hela västvärlden. Din stad har ingen bostadsbrist heller. Hur många hemlösa ser du sovandes på gatorna där du bor?
När folk pratar om bostadsbrist pratar man om artificiellt billiga prisreglerade hyresrätter. När efterfrågan på en vara är större en utbudet vid en given prisnivå så uppstår brist eftersom priset inte kan justeras för att möta efterfrågan, det kallas för planekonomi.
Utbudet på villor är extremt högt, efterfrågan är helt enklelt för låg vid dagens prisnivåer givet ändrade finansieringskostnader och därför har priserna minskat en del under den senaste tiden. Troligtvis får vi se ytterliggare några procents fall. Villan du tänkte köpa för 5 miljoner är inte dyr med två inkomster och du kommer att sälja villan om många år med en fin nominell vinst oavsett om du kom in på botten eller ej.
Långa trenden på bostadsmarknaden är positiv korrelation till börsen och allmäna ekonomiska utveckligen i samhället, samt negativ korrelation till långa boräntor. Du verkar ha en skev bild av samhällsutvecklingen, men du ska veta att Sverige är ett bra och välskött land med goda förutsättningar för ekonomisk tillväxt i framtiden.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/tillvaxt/bnp---sverige/