2023-03-15, 19:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mja, vet inte riktigt hur RB gör här. Vi får se. Min uppfattning är ju att RB struntar i FED. Men inte riktigt kan ignorera ECB. RB's ränta räcker nog i sig för att ta ned inflationen. Men det kan ju bli lite utdraget.
Sedan får vi se hur ECB agerar.
Som jag tidigare sagt: retoriken måste behållas. Sedan för vi se hur dom gör i handling.

Men i USA så har det hunnit röra sig en hel del under dagen.
Nu är sannolikheten för 0pt för FED i Mars 60%. Upp 10 pe under dagen.
Men fortfarande mest sannolikt med 25pt i Maj
Sedan -50pt i Juni. Det var ju lite lustigt. Upp lite och så full fart ned.
Sedan -25pt i Juli.
Sedan -25pt i Nov. För att till sist ligga på 2.75% i slutet på 2024.

FED får höja en gång till men sedan får det bli räntesänkningar. Det är bara för FED att rätta in sig i ledet.

Tydligen var hörapparaten trasig när Powell sade att inflationen skulle med till 2 % och att man höjer så mycket som man behöver.
Du är inte ensam om att fatta noll när det kommer till inflationsbekämpning och förväntningar.
Undrar om det ens blir någon sänkning under år 2024 för svensk del, ser allt mer osannolikt ut.
Citera
2023-03-15, 19:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Många har nog fortfarande en vision om att de ska kunna sälja sitt gamla boende, flytta in i något annat - kanske lite mindre - och få två-tre miljoner över att festa för
Då gäller det att snabba på, när proppen släpper nästa gång så går det fort.
Citera
2023-03-15, 20:07
Medlem
Citat:
Tittar du hur KPIF rört sig de senaste 3 mån så är årstakten inte lika deprimerande. Det ligger på 5.9%.
Fortfarande för mycket men mindre hårresande.
Men KPIF XE är fortfarande uppåtgående, och inte bara uppåtgående utan ökningstakten ökar. Riktigt sick.

https://twitter.com/anwallstrom/status/1635978158452162561
Citera
2023-03-15, 20:19
Medlem
Citat:
Det där ser ut att gälla NYA lån.
Men jag ska ta och se om jag hittar igen min källa. Och se vad den sa att det gällde. Blir lite osäker. Men där var det klart och tydligt ca 50% på 3-mån bindningstid.

Ja, vid omläsning tolkar jag texten likadant.
Citera
2023-03-15, 20:19
Avslutad
På lite sikt då kan väl en stabiliserande faktor på bostadspriserna vara, att det nog aldrig kommer att bli så mycket billigare att bygga. Beroende på krig-protektionism, dyr energi, peak div råvaror mm.

Helt klart i det korta hela så blir det svettiga tider. Går kanske inte så bra säga till din hyresgäst i andra hand..när det blivit höst: Eh, du får lägga till 2000kr/mån nu pga räntan.
Citera
2023-03-15, 20:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tydligen var hörapparaten trasig när Powell sade att inflationen skulle med till 2 % och att man höjer så mycket som man behöver.
Du är inte ensam om att fatta noll när det kommer till inflationsbekämpning och förväntningar.
Undrar om det ens blir någon sänkning under år 2024 för svensk del, ser allt mer osannolikt ut.

Länder har alltid valt, nästan alltid, att låta inflationen äta sönder valutan när lånen är för stora och inflationen kommer. Det blir mindre arga människor då när det tar åratal för dom att bli utfattiga istället för att det sker över en natt. Inflation får du bara ned genom att höja räntan över den reella inflationen som nu ligger på 20+%. Valet står därför mellan att slå upp räntan i 20% eller dra ut på det. Sen är det säkert en del optimism också "kanske den här gången går det bra".
Citera
2023-03-15, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Länder har alltid valt, nästan alltid, att låta inflationen äta sönder valutan när lånen är för stora och inflationen kommer. Det blir mindre arga människor då när det tar åratal för dom att bli utfattiga istället för att det sker över en natt. Inflation får du bara ned genom att höja räntan över den reella inflationen som nu ligger på 20+%. Valet står därför mellan att slå upp räntan i 20% eller dra ut på det. Sen är det säkert en del optimism också "kanske den här gången går det bra".

Precis men frågan är om man vågar sig på det nu med så tydliga hot från öst.

Låter man inflationen löpa amok så är dagarna räknade här.

Får man inte bukt på den snart är det kört.
Citera
2023-03-15, 21:37
Avslutad
Ingen bra start på nybygget:

Citat:
Ekonomi
Avgiften höjs med 33% från och med 1 april. Kostnad för garageplats kommer även att höjas med 300 kr/mån.
https://widerlov.se/uppsala/tillsalu/CMBOLGH5CMAFAU0MVOBBRNQ?utm_source=hemnet

Alldeles nybyggt av JM, (2023)ett stenkast från Uppsala centralstation. Gissar att byggkostnader dragit iväg så in i vassen samt förseningar. Hört om nybyggen där underentreprenörer konkat. Men här är det nog en räcka av problem. Synd för de som redan köpt dock. JM har jag upplevt som ganska kostnadseffektiva. Men här gick de på pumpen.

Finns en liknande samma place från sept 2022 som säljs på ritning, hemnet. Antar det bara är flytta in. Lite ogint står den gamla avgiften där.
Senast redigerad av lone star 2023-03-15 kl. 21:41.
Citera
2023-03-15, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Precis men frågan är om man vågar sig på det nu med så tydliga hot från öst.

Låter man inflationen löpa amok så är dagarna räknade här.

Får man inte bukt på den snart är det kört.
Lite dramatiskt men visst är det illa. Turkiet hade 84 % men folk sväljer det där verkar det som.

Man kommer inte offra bolånetorskarna tror jag tvärtemot vad vissa påstår här. Skälet till det tror jag inte är bolånetorskarna, ingen bryr sig om dem och några offras säkerligen, utan bankerna lär ju få stora kreditförluster om massor av torskar ska defaulta sina bolån. Ränta på 20% över tid så lär bankerna ha så mycket kreditförluster att de går i KK/måste lösas ut av staten (alltså av oss skattebetalare). Har jag fel i min analys tror ni?
Citera
2023-03-15, 21:50
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Lite dramatiskt men visst är det illa. Turkiet hade 84 % men folk sväljer det där verkar det som.

Man kommer inte offra bolånetorskarna tror jag tvärtemot vad vissa påstår här. Skälet till det tror jag inte är bolånetorskarna, ingen bryr sig om dem och några offras säkerligen, utan bankerna lär ju få stora kreditförluster om massor av torskar ska defaulta sina bolån. Ränta på 20% över tid så lär bankerna ha så mycket kreditförluster att de går i KK/måste lösas ut av staten (alltså av oss skattebetalare). Har jag fel i min analys tror ni?

Riksbankschefen klargör att de defnitivt inte vill ha någon bostadskrasch:
https://www.gp.se/ekonomi/riksbankschefen-det-%C3%A4r-ett-tufft-l%C3%A4ge-men-ingen-krasch-1.94494548
Citera
2023-03-15, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Du vägrar alltså att svara på samtliga frågor. Särskilt den sista. Ska jag tolka det som att din egen definition av en sprucken bostadsbubbla är endast när de flesta BLT:s hamnar på gatan?

Kan du inte bara infoga dina egna grafer i ett inlägg och förklara med text vad du menar? Och vad din poäng är?
Citera
2023-03-15, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost

Dramatiskt är det inte, bara ett lugnt konstaterande. Civilisationer går regelbundet under. Ofta startar nedgången med kollapsande valuta, hög inflation och konflikter. Vi har samtidigt tydliga hot från öst. Som exempel planerar dom göra sig fria från petrodollarn.

Jag tror du har fel. Att "lösas" ut av skattebetalare innebär i praktiken bailouts från centralbanker. Notan sätts på framtiden. Man hoppas då att inflationen ska diskontera lånet med tiden.

Men nu har man kicked the can down the road så många gånger att burken åkt nedför ett stup. Lycka till med att fånga den då.

Alla resurser är uttömda. En kreditbust väntar med efterföljande misär och möjligt maktskifte i framtiden.

Bolånetorsken är förstörd för gott men det kommer vara Sveriges minsta problem kommande år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in