Citat:
Ursprungligen postat av
Nyepost
Lite dramatiskt men visst är det illa. Turkiet hade 84 % men folk sväljer det där verkar det som.
Man kommer inte offra bolånetorskarna tror jag tvärtemot vad vissa påstår här. Skälet till det tror jag inte är bolånetorskarna, ingen bryr sig om dem och några offras säkerligen, utan bankerna lär ju få stora kreditförluster om massor av torskar ska defaulta sina bolån. Ränta på 20% över tid så lär bankerna ha så mycket kreditförluster att de går i KK/måste lösas ut av staten (alltså av oss skattebetalare). Har jag fel i min analys tror ni?
Dramatiskt är det inte, bara ett lugnt konstaterande. Civilisationer går regelbundet under. Ofta startar nedgången med kollapsande valuta, hög inflation och konflikter. Vi har samtidigt tydliga hot från öst. Som exempel planerar dom göra sig fria från petrodollarn.
Jag tror du har fel. Att "lösas" ut av skattebetalare innebär i praktiken bailouts från centralbanker. Notan sätts på framtiden. Man hoppas då att inflationen ska diskontera lånet med tiden.
Men nu har man kicked the can down the road så många gånger att burken åkt nedför ett stup. Lycka till med att fånga den då.
Alla resurser är uttömda. En kreditbust väntar med efterföljande misär och möjligt maktskifte i framtiden.
Bolånetorsken är förstörd för gott men det kommer vara Sveriges minsta problem kommande år.