Talar vi om Stockholm så finns hur mycket som helst.
- Hemnet och Booli översvämmas av begagnade objekt som står osålt.
- Bostadsutvecklare som JM, Skanska, Peab, Besqab, Oscar Properties för att nämna väldigt få har nya bostadsprojekt som har många objekt osålt. Vissa står helt med osålda objekt.
- Den fria marknadsekonomin alltså andrahandsuthyrning-objekt via olika aktörer har skjutit i höjden, blocket t.ex. har sett en ökning av uthyrningsobjekt med över 30%.
- Nyproducerade HR finns det att få nästan direkt (själv fått erbjudande från ett par aktörer att det står ledigt med direkt inflytt) men klart blivit lite svårare senaste halvåret. Men inte konstigt då till och med det har blivit billigare än att köpa ett skyffe som inte ens sett föreningarna lagt om lånen ännu.
Sedan har Stockholm en nettoutflyttning från staden på allt detta.
En gång i tiden i Nederländerna skenade priset på tulpanlökar så pass mycket att det var i princip dyrare än guld. Sedan insåg man att det inte fanns någon brist på lökarna. Resten är vad vi kallar bubbelhistoria.
Ingen tvingar dig eller dessa ensamstående mammor att handla på ICA. Om Willys, Lidl eller Coop har en bättre prisbild enligt er så är ni varmt välkomna att handla där.
Man brukar säga att en ICA-handlares största konkurrent är inte COOP, Willys mfl utan en annan ICA-butik.
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Det är här man ser vilka som tappar marknadsandelar. Ica höjer ju sina varor absurt mycket mer än sina konkurrenter vilket lett till flykt till andra aktörer.
Hm, där jag bor finns 5 olika butiker inom rimligt avstånd.
ICA Maxi har alltid varit smockfullt med kunder. Och är det fortfarande.
De andra är nästan tomma. Lidl kan nog ha ökat lite. Men det är inte många kunder vi talar om då.
Jag brukar ofta handla på COOP just för att det är tomt på kunder och jag slipper trängas. (Jag är beredd att betala lite mer för det). Nog skulle väl ICA Maxi ha tappat kunder om det var som du säger.
Vi har väl minst 2 tänkbara alternativ:
1. De andra butikerna har höjt priserna i paritet med ICA. Och alla de som föredrar ICA kan fortsätta handla där.
2. Ränteökningen är försumbar för alla bostadsägare här (i Stockholm). Så att ICA höjer priserna mer märker dom inte ens.
Jag har haft lite koll på pris på kaffebönor. Och ser att COOP är i särklass de som höjt priserna mest. Så de ggr jag skall köpa kaffe handlar jag inte på COOP.
Är det kanske så att COOP höjer då för att klämma ut mer vinster?
Snitträntan kommer landa på 6 % till hösten. Inte kul att sitta med 5-6 miljoner i bolån i det läget.
Innan året är slut kan snitträntan landa på 7 %.
Det är extremt oansvarigt av riksbanken att inte höja styrräntan till 6 % inom en snar framtid. Ska vi ha 20 % inflation innan de reagerar?
På sätt och vis är det värre för bolånetorskar om Riksbanken väntar. Det tvingar fram ännu hårdare villkor längre fram. Det bästa hade varit att direkt höja till 3% i höstas. Nu är det som det är dock. Sverige har en gedigen tradition av att alltid offra valutan när det blir kris. Det sänker vår trovärdighet rätt rejält....
Det finns runt Gärdet, Södermalm, Sumpan när jag går in lite snabbt och kikar. Behövs inte en dag i kötid och hyrorna är vettiga (snart halva motsvarande BR)
Detta har jag tidigare gått igenom i tråden så du får väl kika min historik här för tips angående detta.
Sedan kommer jag såklart inte servera detta på ett fat till alla att läsa.
Men ett stalltips är den eminenta telefonen och lyfta den och ringa hyresvärdar. Sedan finns det många aktörer som står utanför Stockholms bostadskö, börjar bli fler och fler också som börjar sköta uthyrning själva.
Måste svida att bo i Stockholm.
En 2a kostar 4-6 miljoner?
Nu när du skriver så kom jag att tänka på att man kanske skulle införa ett Stockholms-avdrag.
Folk får göra ett extra skatteavdrag för förhöjda levnadsomkostnader om dom bor i Stockholm.
Då underlättar det för folk att betala de högre boendeutgifterna här.
Det finns runt Gärdet, Södermalm, Sumpan när jag går in lite snabbt och kikar. Behövs inte en dag i kötid och hyrorna är vettiga (snart halva motsvarande BR)
Detta har jag tidigare gått igenom i tråden så du får väl kika min historik här för tips angående detta.
Sedan kommer jag såklart inte servera detta på ett fat till alla att läsa.
Men ett stalltips är den eminenta telefonen och lyfta den och ringa hyresvärdar. Sedan finns det många aktörer som står utanför Stockholms bostadskö, börjar bli fler och fler också som börjar sköta uthyrning själva.
Snitträntan kommer landa på 6 % till hösten. Inte kul att sitta med 5-6 miljoner i bolån i det läget.
Innan året är slut kan snitträntan landa på 7 %.
Det är extremt oansvarigt av riksbanken att inte höja styrräntan till 6 % inom en snar framtid. Ska vi ha 20 % inflation innan de reagerar?
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Och ni som påstår att inflationen kommer att lägga sig: är ni från vettet?
Först var det att inflationen är övergående. Sen att den kommer att lägga sig. Nu då? Vi har 10 % inflation och det blir bara värre.
Sluta snacka skit och höj styrräntan till 6 %!
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Bostadspriserna ska ner 20 % till.
Hundratusentals svenskar kommer då att ha bolån som är större än värdet på bostaden.
Lycka till alla bolånetorskar! Det ser verkligen inte ljust ut för er.
Bli inte av med jobbet bara. Eller att frugan lämnar. Undvik sjukdom!
Låter som du sitter i Hyresrätt och är grinig över att du inte fick en inbjudan till den exklusiva ägarklubben. Nu har tåget gått och nu hoppas du på att samhället ska gå under så att du kan få komma med. I väntan sitter du och hetsrunkar RB att krackelera svensk ekonomi, kommer du svälja dem konsekvensera det innebär?
Problemet är ju att en stor andel av bolånen ska omförhandlas iår. Vi vet ju inte ens hur hårt nuvarande höjning slår. Folk har ju forfarande 1-2% ränta på sina mångmiljonlån.
För hälften av bolånen så justeras de var 3:e månad.
Tänker du dig att dom har 1-2% ränta?