2023-03-15, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
För det har aldrig hänt förr?
Läs av marknaden istället.

Säger återigen ,alla råvaror ner minst 30% på 1år.
Citera
2023-03-15, 08:45
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Jaaag ska inte köpa.

Ja i annat fall kan jag hänvisa till SBAB (statligt) och Booli (delvis statligt) nyhet från imorse som jag även länkade här i tråden:

Fortsatt frostig bostadsmarknad
https://www.gp.se/ekonomi/fortsatt-frostig-bostadsmarknad-1.94531029
Citat:
Temperaturen på den svenska bostadsmarknaden är fortsatt frostig. Den bedömningen gör statliga banken SBAB i sin indikator "Bomarknadstempen" som görs tillsammans med bostadssajten Booli....

...Indikatorn baseras på olika variabler i Boolis databas där man bland annat väger ihop antal budgivare, annonstider och antalet återpublicerade bostäder.

Indikatorn för bostadsrätter låg i februari två standardavvikelser under det historiska medelvärdet, vilket SBAB bedömer som en mycket stor negativ avvikelse, dock var avvikelsen nedåt gällande villamarknaden ännu större.

Verkar som sagt inte bara vara "Jaaaag" som inte efterfrågar BR och Villa. Verkar vara mången med mig.
Senast redigerad av sebno1 2023-03-15 kl. 08:49.
Citera
2023-03-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Bolånetorsken är körd.

Styrräntan måste upp till 5 % och det illa kvickt.

Inflationen visar inga som helst tendenser till att sjunka - tvärtom risken ligger på uppsidan.

Äsch, det är bara betala och se glad ut
Citera
2023-03-15, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Självklart. Annars blir det bara värre. Ser det ut som att 3 % styrränta hjälper i nuläget?
Problemet är ju att en stor andel av bolånen ska omförhandlas iår. Vi vet ju inte ens hur hårt nuvarande höjning slår. Folk har ju forfarande 1-2% ränta på sina mångmiljonlån.
Citera
2023-03-15, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ja i annat fall kan jag hänvisa till SBAB (statligt) och Booli (delvis statligt) nyhet från imorse som jag även länkade här i tråden:

Fortsatt frostig bostadsmarknad
https://www.gp.se/ekonomi/fortsatt-frostig-bostadsmarknad-1.94531029

Verkar som sagt inte bara vara "Jaaaag" som inte efterfrågar BR och Villa. Verkar vara mången med mig.
Faktum kvarstår att fler vill bo i Stockholm än vad det finns bostäder. Du förstår inte ens att du själv ockuperar en plats redan nu.
Citera
2023-03-15, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Problemet är ju att en stor andel av bolånen ska omförhandlas iår. Vi vet ju inte ens hur hårt nuvarande höjning slår. Folk har ju forfarande 1-2% ränta på sina mångmiljonlån.

Vi lever i en marknadsekonomi. Bara att betala.

Styrräntan ska ligga på över 5 % hela 2024 också. Allt för att inflationen inte ska upp igen.
Citera
2023-03-15, 08:59
Medlem
”Ägarkollektivet” är för starkt för att det ska kunna skadas, kom ihåg att 70% av svenskarna äger sitt boende…

Att riksbanken inte är politiskt styrd till en viss grad är ren lögn, kolla exempelvis när Ingves varit med på sossarnas presskonferenser…

Elpriserna skulle sänka marknaden men istället har vi fått massa nya bidragstagare och nu blir det väl t om ett maxtak på 70 öre per kWh, blir perfekt för mig med solceller att kunna sälja elen till marknadspris och sedan köpa den för subventionerat pris

Jag har slutat tro på marknadsekonomi i Sverige över huvudtaget
Citera
2023-03-15, 09:00
Medlem
Bostadspriserna ska ner 20 % till.

Hundratusentals svenskar kommer då att ha bolån som är större än värdet på bostaden.

Lycka till alla bolånetorskar! Det ser verkligen inte ljust ut för er.

Bli inte av med jobbet bara. Eller att frugan lämnar. Undvik sjukdom!
Citera
2023-03-15, 09:01
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Faktum kvarstår att fler vill bo i Stockholm än vad det finns bostäder. Du förstår inte ens att du själv ockuperar en plats redan nu.

Talar vi om Stockholm så finns hur mycket som helst.
- Hemnet och Booli översvämmas av begagnade objekt som står osålt.

- Bostadsutvecklare som JM, Skanska, Peab, Besqab, Oscar Properties för att nämna väldigt få har nya bostadsprojekt som har många objekt osålt. Vissa står helt med osålda objekt.

- Den fria marknadsekonomin alltså andrahandsuthyrning-objekt via olika aktörer har skjutit i höjden, blocket t.ex. har sett en ökning av uthyrningsobjekt med över 30%.

- Nyproducerade HR finns det att få nästan direkt (själv fått erbjudande från ett par aktörer att det står ledigt med direkt inflytt) men klart blivit lite svårare senaste halvåret. Men inte konstigt då till och med det har blivit billigare än att köpa ett skyffe som inte ens sett föreningarna lagt om lånen ännu.

Sedan har Stockholm en nettoutflyttning från staden på allt detta.

En gång i tiden i Nederländerna skenade priset på tulpanlökar så pass mycket att det var i princip dyrare än guld. Sedan insåg man att det inte fanns någon brist på lökarna. Resten är vad vi kallar bubbelhistoria.
Senast redigerad av sebno1 2023-03-15 kl. 09:22.
Citera
2023-03-15, 09:06
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Jaaag ska inte köpa.
Men nu fick du två exempel på korrelationen mellan billiga krediter och efterfrågan. Sedan om priserna sjunker får framtiden visa.
Citera
2023-03-15, 09:09
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Finns ingen statistik att titta på för det är lättare för banker och stat att förhindra krasher då. Den är bristfällig för staten gjort det olagligt för oss att få tillgång till all information. Den information vi får av mäklare är den information som vill ge oss, vilket alltid blir hausande.
Ok. Men alla försäljningar är ju offentliga. Menar du att om man gick genom alla försäljningar själv i ett område skulle man få andra siffror?
Citera
2023-03-15, 09:20
Medlem
Klappasäftens avatar
Kommer bli en krasch detta. Om nu inflationen till och med gått upp så ser jag inget annat att riksbanken måste ta i med hårdhandskarna med ännu större räntehöjning.

Inflationen är farligare än folks bolån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in